Mielipiteet

Lukijalta

Asemanseutua reippaasti kehittämään – pitäisi olla Oulun paraatipaikka ja näyteikkuna

Mielipiteet 1.3.2019 10:00
Erkki Karvonen

Oulun asemanseudun kehittäminen nytkähti eteenpäin, kuten Kaleva kertoi 22.2. Hienoa! Syytä tosiaan onkin kiireesti kehittää tuota kurjaa seutua. Rautatieasemarakennus on 1800-luvulta ja linja-autoasema 1980-luvulta. Rähjäisessä ja ankeassa kunnossa ovat, eivätkä palvelut pelaa.

Kuitenkin asemanseudun pitäisi olla Oulun paraatipaikka ja näyteikkuna. Suuri joukko silminnäkijöitä virtaa päivittäin tuon näyteikkunan kautta.

Lehtitietojen mukaan Oulun ja Helsingin välillä tehdään miljoona matkaa vuodessa. Lisäksi vielä Lappiin jatkavat matkustajat. Kaikki nuo ihmiset katselevat säälien Oulun surkeaa takapajuisuutta ja muodostavat sen perusteella mielikuvan kaupungista. Mokomaan ankeuteen ei kyllä viitsi tulla lomailemaan, saati asumaan.

Mutta apu ongelmaan on jo tulossa! Oulun asemakeskuksen suunnittelukilpailun voittanut ehdotus ”Tervatynnyrit” on havainnekuvien perusteella upea maamerkki. Nämä niin sanotut tunnistustekijät tai muistiin jäävät maamerkit ovat olennaisen tärkeitä paikkojen brändäyksessä. Jotta kaupunki voisi olla brändi, sillä täytyy olla erottuva persoonallisuus. ”Tervatynnyrit” näyttäisi palvelevan tätä tavoitetta loistavasti. ”Toripolliisi” on mainio, mutta ei riitä.

"Kuitenkin asemanseudun pitäisi olla Oulun paraatipaikka ja näyteikkuna. Suuri joukko silminnäkijöitä virtaa päivittäin tuon näyteikkunan kautta."

Toivoa sopii, ettei ”Tervatynnyreitä” vesitetä joksikin tavalliseksi laatikoksi, jolla ei ole erottuvaa persoonallisuutta. Oulun kilpailijakaupungeissa radan varrella kehitetään kyllä näyttäviä, jopa monumentaalisia asemanseutuja. Näin muun muassa Tampereella ja Helsingin Pasilassa. Miksipä ei myös Oulussa?

VR:n uudistuksen myötä matkustajamäärät ovat nousseet huimasti ja yhtiö tuottaa nykyisin hulppeasti voittoa. VR maksaa nykyään vuosittain 100 miljoonaa euroa osinkoa omistajalleen valtiolle. Vuosi sitten kerrottiin yhtiön maksaneen kolmessa vuodessa valtiolle peräti 450 miljoonaa euroa.

Näistä mittavista summista toivoisi riittävän joitakin vaivaisia miljoonia myös asemanseutujen kohennukseen ja matkustajapalvelujen parantamiseen. Matkustajien taskuistahan nuo rahat enimmäkseen tulevat.

Erkki Karvonen

professori, informaatiotutkimus ja viestintä

Oulun yliopisto

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Ei pelkät hienot rakennukset riitä lisäämään Oulun vetovoimaa ja kun oikeasti ei ole edes varaakaan moisiin rakennuksiin, jos maakuntamalli pamahtaa päälle, verovarat menee ihan muihin tarkoituksiin tuossa vaiheessa. Oulussa olisi jo kymmeniä vuosia sitten panostaa asemanseudun rakentamiseen, nyt se on vähän niinkuin jälkijunassa koko homma. Oulusta ei tule kulttuuripääkaupunkia, koska täällä ei ole kulttuuriin panostettu vaan pikemminkin vähennetty kaikkea kulttuuritoimintaan viittaavaa toimintaa. Eikä tuota nyt esitettyä rakennussuunnitelmaa edes pystytä tuollaisena tekemään, siihen ei aika, eikä rahat tule riittämään. Voihan noita kivoja, korkeita kerrostaloja rakentaa radan ympärille, niin peittyy Oulun surkeus junalla pohjoiseen tai etelään kulkevilta, pääasia on kuitenkin ettei verovaroilla noita luomuksia kustanneta, silloin monet, tärkeämmät kohteet jää ilman rahoitusta...pitäähän kaupungin päättäjien päästä kruisailemaan ympäri Eurooppaa kulttuurin perässä. Mutt vanhaa asemarakennusta ei saa hävittää tuon modernin kyhäelmän tieltä, ett edes jotain olis jäljellä vanhasta Oulusta...eipä kohta taida paljon muuta ollakaan enää jäljellä noista ajoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Samaa mieltä suurimmaksi osaksi. Mutta ensinnäkin: vanha rautatieasemarakennus ei todellakaan ole rähjäisessä kunnossa. Se on vain auttamattoman vanhanaikainen ja pieni nykyliikennemääriä ajatellen. Päästetään se ja sen vieressä olevan ns. asemaravintolarakennus eläkkeelle eli palvelemaan uudella tavalla oululaisia ja täällä poikkeavia. Eli uutta vanhan rinnalle, kiitos. Rähjäisiä rakennuksia onkin jo purettu, kuten viimeksi aseman pohjoispuolelta, pohjoisen alikulun tuntumassa ollut rapistunut VR:n rakennus. Toinen asia, josta olen arvon professorin kanssa eri mieltä on väite, että Oulun "kilpailijakaupunkeja" olisivat Tampere ja Helsinki. Aivan eri sarjassa painitaan, valitettavasti, vaikka Oulun johtajat toivoisivatkin kuuluvansa suuriin ja mahtaviin (ns. kuutoskaupungit). Tässä tulee vastaan niin koko kuin sijainti. Kaikki muut nämä "kuutoskaupungit" sijaitsevat pääkaupunkiseudun, Turun ja Tampereen muodostaman "ruuhka-Suomen" alueella, jossa toimii ihan omanlainen dynamiikkansa. Siellä myös on löydetty ihan uutta draivia alueen yhteistyölle, josta merkkinä mm. ns. tunnin junayhteyksien lobbaaminen. Meillä täällä periferiassa tapellaan ratamäärärahoista, jotta saataisiin runkorata edes tyydyttävään kuntoon - kaksoisraiteesta Ouluun saakka saa vain haaveilla. Oulu on siis täysin väärässä viiteryhmässä näiden kaupunkien kanssa. Oulun olisikin parempi hakeutua omaan sarjaansa, jossa se voisi ollakin kukkona tunkiolla, ylivoimaisesti suurimpana maakuntakeskuksista. Siihen joukkoon kuuluvat ne oikeat Oulun kilpailijakaupungit, kuten Jyväskylä, Kuopio, Lahti ja Joensuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulu ei suoraan kilpaile kenenkään kanssa. Espoo ja Vantaa kuuluvat tosi-Helsinkiin, Turku ja Tampere ovat selvästi edellä ja Jyväskylä, Kuopio ja Lahti kovasti perässä, puhumattakaan Joensuusta, Lappeenrannasta ja Vaasasta. Toisaalta Oulu kilpailee työpaikoista ja työvoimasta m.m. Pariisin, Lontoon, Petroskoin, Kuusamon ja Pihtiputaan kanssa.

Eli kehitetään vaan itse Oulua paremmaksi liikaa muihin vilkuilematta. Noita wau-tekijöitä ja imagojuttuja sopii kyllä pohtia, mikä tekisi Oulusta kiinnostavamman. Asemasta se alkaa, varsinkin akateemiselle väelle, mutta pitää rakentaa myös Tiede- ja teknologia-asema Linnanmaan-Rajakylän rajoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulun asemarakennus on kyllä tyylikäs, vanhaa puuasemarakennustyyliä edustava rakennus ulkoapäin, mutta sisäpuoli on laiminlyöty. Vain pientä pintaremonttia on vaivauduttu tekemään. Nykyisellään sisäpinnat ovat kuluneet aika rähjäiseen kuntoon. Toisaalta suurin osa matkustajista ei koskaan edes käy asemarakennuksessa, mutta silti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vanhan aseman suurin puute on kuitenkin se, että se on suunniteltu palvelemaan rakennusaikansa tarpeita (valmistunut 1887). Eli se on auttamattomasti vanhentunut ja erityisesti aivan liian pieni. On muistettava, että kulttuurihistoriallisesti suojeltuna ei sinne myöskään saa tehdä ihan mitä vain muutoksia, mikä edelleenkin pahentaa nykytilannetta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siirretään sinne vanhan junaradan varteen ja sanotaan ihmetteleville turisteille, että tässäpä on Oulun ensimmäinen juna-asema. Hämäyksen vuoksi siirretään sinne muutkin vanhat rakennukset keskustasta, Toppelius, Seurahuone j.n.e., niin tulee tilaa keskustaan moderneille taloille. Kirkko jätetään, se on liian suuri. Kiirunasta löytyy osaamista, onnistuu kyllä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi se pitäisi siirtää mihinkään? Täällä meillä ei ole ymmärretty, mitä tarkoittaa kerroksellinen rakentaminen. Kannattaisi käydä katsomassa esim. Keski-Euroopassa, miten siellä on monin paikoin erittäin luontevasti yhdistetty uutta ja vanhaa. Meillä taas on ajatus, että jos uutta rakennetaan, niin vanha alta pois. Ei niin, ei niin ...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

8:00
Perinteinen Pertin hiihto järjestetään leudosta talvesta ja lumipulasta huolimatta – Kempeleessä on painettu pitkää päivää talkoohengessä
7:33
Oulun koulujen ilo tarttuu myös vieraisiin – huipputasoiseksi kuvailtu suomalainen koulutus houkuttelee kansainvälisiä vieraita Tilaajille
7:00
Lähi-Tapiolan pääjohtaja Juha Koponen odottaa viranomaiselta lupaa – "Perehdytys olisi tehty, vaikkei Fiva olisi puuttunut nimitykseen"
7:00
Migrin päätöstä kunnioitettava – vastaanottokeskus Pudasjärvellä lakkautettava Lukijalta
6:42
Lääkäripulasta kärsivässä Kemissä puhkesi riita siitä, kuka asiaa saa kommentoida julkisuuteen – Kaupunginjohtaja puuttui tilannetta kritisoineen lääkärin viestintään Tilaajille
6:27
Varoitus: Pohjois-Suomessa huono ajokeli – Ouluun luvassa märkää sadetta
6:13
Oulussa on paljon suojelun arvoisia puutalolähiöitä, Karjasilta on valtakunnallisesti ainutlaatuinen ja merkittävä – "Noin ehyttä, tarinaltaan vahvaa ja suurta aluetta ei ole toista Suomessa" Tilaajille

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa lumipyryn vuoksi.
Ajokeli on paikoin huono Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi maan itäosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Keski-Lapissa ja Pohjois-Lapissa lumi- tai räntäsateen ja sään lauhtumisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

157 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

perussuomalaiset vastasivat ”hoitajakeskustelun komeimmasta voltista”

Marinin hallitus toimii aivan toisella tasolla verrattaessa sitä Sipilän oikeistohallituksen leikkauspolitiikkaan ja tod... Lue lisää...
persuilla huono muis...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image