Mielipiteet

Lukijalta

Arktiksella on tehtävä valinta

Mielipiteet 20.6.2017 7:00
Laura Meller

Suomen ulkoministeri Timo Soini ja EU:n korkean tason edustajat julistivat voimakkaasti sitoutumisensa Pariisin ilmastosopimukseen EU:n arktisessa foorumissa Oulussa viime viikon lopulla.

Maailman reaktio Trumpin irtaantumiseen ilmastositoumuksista on ollut ilahduttavan yhdenmukainen: me olemme jo päättäneet pysäyttää ilmastonmuutoksen ja jatkamme eteenpäin.

Ilmastonmuutoksen matematiikka on lopulta verrattain yksinkertaista: kun lämpeneminen halutaan rajoittaa tietylle tasolle, voidaan laskea, paljonko hiiltä, öljyä, turvetta ja kaasua voidaan käyttää.

Pariisin sopimuksessa maailman maat asettivat tavoitteeksi pysäyttää lämpenemisen 1,5 asteeseen. Jo nyt käytössä olevilla öljy- ja kaasukentillä on enemmän polttoaineita kuin mitä tämän tavoitteen puitteissa voidaan käyttää.

Ilmasto ei kestä yhtään uutta öljykenttää. Arktista öljyä ei porata maailmassa, joka ratkaisee ilmastonmuutoksen. Silti joukko teollisuuden ja elinkeinoelämän etujärjestöjen edustajia perustelee Jäämeren ratayhteyden tarvetta muun muassa sillä, että Barentsinmeren öljy- ja kaasuvarannot ovat luultua suuremmat (Kaleva 13.6./Lukijalta).

Jäämeren radan toteuttamisen edellytyksiä on selvitetty viime vuosina, mutta muun muassa liikenne- ja viestintäministeriön selvityksessä todetaan, ettei hankkeelle löydy valtion budjetista rahoja, ja sen järkevyys riippuu kuljetuskysynnästä.

Näköpiirissä olevat kuljetusmäärät alueella jäävät kauas siitä mitä tarvittaisiin, jotta rata olisi kuljetustaloudellisesti järkevä. Kemin sataman vuotuinen liikenne on noin yhdeksän kertaa suurempi kuin koko Koillisväylän viime vuoden läpikulkuliikenne, eikä pohjoisten merireittien liikenteeseen kohdisteta enää lainkaan yhtä suuria odotuksia kuin vielä joitain vuosia sitten.

”Ajatus arktisesta alueesta myyttisenä kasvun aittana on ilmastonmuutoksen tosissaan ottavassa maailmassa vastuutonta ja faktoista piittaamatonta haaveilua.”

Silti Jäämeren rataa ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Tämä paljastaa Suomen ristiriitaisen suhteen arktiseen alueeseen. Kansainvälisillä areenoilla Suomi korostaa Pariisin ilmastosopimuksen toimeenpanoa ja kestävän kehityksen tavoitteita, mutta kotimaassa elää yhä myytti satojen miljardien investointipotentiaalista.

Kun epämääräisestä mahdollisuuspuheesta kuoritaan pehmeät kerrokset, sen ytimessä on yhä raskas öljy-, kaasu-, metsä- ja kaivosteollisuus. Ajatus arktisesta alueesta myyttisenä kasvun aittana on ilmastonmuutoksen tosissaan ottavassa maailmassa vastuutonta ja faktoista piittaamatonta haaveilua.

Arktisen neuvoston puheenjohtajuuskauden teema on Yhteisiä ratkaisuja etsimässä. Jos Suomi haluaa nousta Arktiksen kohtalonhaasteiden ratkaisijaksi, tähän ristiriitaan pitää löytää ratkaisu.

Laura Meller

Arktis-neuvonantaja, FT

Greenpeace

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

 

MAINOS

Kommentoi

"Silti Jäämeren rataa ajetaan kuin käärmettä pyssyyn."
Voitaisiinko ajatella, että jäämeren radan yksi tarkoitus on kaivosteollisuuden kuljetukset ympärpi vuoden
aukiolevaan, jäättömään satamaan. Ylikansallisilla kaivosjäteillä ei liene mitään sitä vastaan, että Suomen valtio maksaa radan rakentamisen. Siksikö käärmettä pyssyyn?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tyypillinen stadilainen mielipide; kaikki rahat Hesaan ja muu maa reservaatiksi. Jäämeren rata on kannattava jo pelkkien kaivos-, puu- ja lohikuljetusten ansiosta. Turistiliikenne kasvaa myös huimaa vauhtia. Koillisväylästä tulee pikku hiljaa valtaväylä merikuljetuksissa Euroopan ja Kiinan sekä Japanin kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

82
OYSissa on hoidossa kahdeksan koronapotilasta – sairastuneita Pohjois-Pohjanmaalla on 73 ja koko maassa 1882
56
Viranomaiset: Itse tehty kasvomaski ei suojaa käyttäjäänsä koronavirukselta – toimi näin, jos teet itsellesi tai läheisellesi maskin
48
Taksiliitossa ollaan huolissaan siitä, että asiakkaan koronatartuntaa ei kerrota – sama taksi voi kuljettaa asiakkaita myös syöpähoitoihin
25
Satoja Oulun kaupungin työntekijöitä yt-neuvottelujen piirissä – lukuisilla sivistys- ja kulttuuripalvelujen henkilöillä palkanmaksu päättymässä
23
Lukuisat Oulun kaupungin työntekijät ovat estyneet tekemään työtään koronatoimenpiteiden vuoksi – Hoivatehtäviin ja Oulu-apuun siirtynyt noin 50
23
Poliisi luopui tänään Uudenmaan tiesulkujen ympärivuorokautisesta miehityksestä – liikkuvaa valvontaa on lisätty
13
Oppilaiden eväsjakelua laajennetaan Oulussa – tiistaista alkaen eväsjakelu käytössä 30 koulussa, katso lista eväiden jakopaikoista

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Ville Tavion näkemykset

195 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ville Tavion näkemykset

Mistä tiedät että presidentti paimentaa Marinia? Et mistään. Kaikki tuo on vain sinun haihattelua. Keksi vaikka joku har... Lue lisää...
oikaisen

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

4.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image