Mielipiteet

Lukijalta

Akkujen kysynnän kasvaessa Suomen kannattaa ehdottomasti panostaa ak­ku­teol­li­suu­teen ja siihen liittyvään osaamiseen

Mielipiteet 29.5.2019 6:00
Henna Virkkunen

Tämän kevään vaalikeskusteluissa on noussut vahvasti esiin ilmastonmuutoksen torjuminen. On hyvä todeta, että Euroopan tasolla on otettu viime kuukausina ilmasto- ja energiapolitiikassa merkittäviä askelia ja Suomella on tarjota alalle ratkaisuja.

Suomen suuri vahvuus ilmastohaasteeseen vastaamisessa ovat hyvin hoidetut metsät. Suomi on Euroopan metsäisin maa, ja metsämme kasvavat nyt paremmin kuin koskaan. Kestävästi hoidetut metsät ovat sekä mittava hiilinielu että kestävien raaka-aineiden lähde.

Metsät tarjoavat vaihtoehtoja muoveille ja muille fossiilisiin raaka-aineisiin perustuville materiaaleille niin lääketeollisuudessa, kemianteollisuudessa, kosmetiikassa, pakkauksissa kuin tekstiileissäkin.

Toukokuussa lopullisen vahvistuksen saanut tiettyjen kertakäyttömuovien myyntikielto avaa markkinaa suomalaisille biopohjaisille tuotteille. Metsä-alan innovaatiot ja osaaminen ovat Suomen ainutlaatuinen vahvuus, jonka potentiaalin hyödyntäminen on ilmastoteko.

Yksi seuraavien vuosien isoimmista ympäristöhaasteista on liikenteen päästöjen vähentäminen. Liikenne on ainut sektori, jonka päästöjen kasvua Euroopassa ei ole saatu kuriin.

EU-tasolla panostetaankin nyt vahvasti liikenteen sähköistämiseen. Samanaikaiseksi uusiutuvan energian määrä ja siten myös varastointi on kovassa kasvussa. Molemmat toimet lisäävät suuresti akkujen kysyntää.

Akkuteollisuus ei kuitenkaan ole kestävällä pohjalla. Eurooppa on tällä hetkellä miltei täysin riippuvainen aasialaisesta akkutuotannosta, ja akkujen raaka-aineiden louhintaan liittyy monia ympäristölle haitallisia ja epäeettisiä käytäntöjä.

"Reilu vuosi sitten Eurooppaan perustettiin akkuklusteri, jonka tavoitteena on kehittää kokonaan eurooppalainen arvoketju akkutuotannolle, aina raaka-aineista uudelleenkäyttöön asti."

Suomesta löytyy ratkaisuja myös tähän haasteeseen. Suomi on Euroopan ainoita maita, jossa kaikki akkumetallit löytyvät maaperästä. Meillä kaivosteollisuutta voidaan harjoittaa kestävästi ja turvallisesti. On tärkeää varmistaa, että kaikkien kaivosten ympäristöluvat ja -vastuut ovat ajan tasalla.

EU-komission valmistelee parhaillaan akkujen kestävyyskriteereitä, joihin tulisi sisällyttää koko raaka-aineiden hankintaketju ja jalostus. Läpinäkyvyys parantaa toiminnan laatua ja tuo Suomelle ja Euroopalle kilpailuetua

Reilu vuosi sitten Eurooppaan perustettiin akkuklusteri, jonka tavoitteena on kehittää kokonaan eurooppalainen arvoketju akkutuotannolle, aina raaka-aineista uudelleenkäyttöön asti. Klusteri on lähtenyt hyvin käyntiin, verkostoon on tähän mennessä liittynyt noin 260 teollista toimijaa ja innovointitoimijaa, ja se on kerännyt 100 miljardin euron edestä yksityisiä sijoituksia.

Suomeenkin investoidaan jo, meille on perusteilla useita akkualan tehtaita. Akkujen kysynnän kasvaessa räjähdysmäisesti Suomen kannattaakin nyt ehdottomasti panostaa akkuteollisuuteen ja siihen liittyvään osaamiseen. Näin luomme Suomeen kestävää kasvua ja työpaikkoja, tarjoten samalla ratkaisuja aikamme suurimpaan haasteeseen.

Henna Virkkunen

europarlamentaarikko (kok.)

 

Lue lisää lukijoiden mielipiteitä päivän Kalevasta!

Näin lähetät mielipidekirjoituksen Kalevaan.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (27)

Jos kaikkia muutoksia perustellaan päästöillä, niin olisi ehkä hyvä kerrata perusasiat.
Päästöjä aiheuttavat ihmiset ja päästöt ovat seurausta kulutuksesta.
1890-luvulla Suomessa asui 4,7 miljoonaa ihmistä, 1990-luvun alussa Suomen väkiluku ylitti 5 miljoonan rajan ja 2020-luvun alussa meitä on yli 5,5 miljoonaa.
Miten paljon väkiluku vaikuttaa kuluttamiseen ja päästöihin? Suoraan verrannollisesti, jos kulutus tottumukset eivät muutu. Mutta mitä on tapahtunut kulutustottumuksille 40 vuodessa? Kuka teistä tietää miten paljon asumisväljyys on kasvanut tuona aikana tai kuinka paljon useammin suomalaiset lentävät nykyään lomamatkalle?
On melko naisia ajatella että talouskasvun tulee perustua väkiluvun kasvulle, kun tällä menolla väkiluvun kasvu päättyy väkivaltaisesti. Luvassa on ihan varmasti katastrofi ihmisten ja muiden eläimien kannalta.
Vaikka asettaisimme ihmisille kiintiöt tai rajoitteet päästöjen suhteen, niin väkiluvun kasvun myötä maapallo lämpenee yhä. Tarvitsemme siis voimakkaita haittaveroja ja esim. lentoliikenteen kieltämistä kiintiöiden lisäksi suitsemaan maapallon lämpötilan kasvun estämiseksi.
Mikä on Virkkusen näkökanta ongelmien ratkaisemiseksi? Akkuteollisuus ei meitä pelastaa.
Jk. Miten suuri akku tukkirekkaan tarvitaan esim. 1000 km:n päivittäistä rupeaman varten ja missä välissä se kerätään lataamaan, kun pääoma ei saa seisoa parkissa, vaan sen pitää tuottaa omistajilleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiina hallitsee ja kiristää myös harvinaisilla maametalleilla (90% maailman tuotannosta), joita ilman ei synny ensimmäistäkään sähkökäyttöistä kulkuvälinettä. Olisi hyvä ottaa myös nämä huomioon, sillä kilohinnat ovat pilvissä. Muutenkaan ei ole kovin järkevää olla täysin riippuvainen monopoleista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akkujen kanssa ei kannata hötkyillä. Ensimmäiseksi pitäisi ratkaista akkujen vanhemisongelma, jos ja kun tämä ratkaistaan niin akkujen valmistaminen tulee olemaan ekoloogisesti ja taloudellisesti kestävällä tasolla. Akkujen kierrätys täytyy myös ratkaista koska muutoin akkujätevuoren kanssa tulee todella suuria ongelmia.

Akkujen ohella myös vety ja synteettinen polttoaine teknologia kehittyy. Vastikään uutisoitiin että vetyakkujen kehityksessä on tehty lupaava keksintö joka voi mahdollistaa vetyakkujen yleistymisen. Vetyakkujen energiatiheys olisi korkeampi kuin lithiumakuissa jolloin vetyautolla ajaisiin yhdellä tankkauksella enemmän. Aurinkosähköä ei myöskään kannata unohtaa koska aurinkosähköllä voi ladata sähköautoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehdotin kuusamolaisille, että antavat saksalaiselle "lähtevät lennot" aikataulun käteen ja opettavat paikalliset hallitsemaan kaiken sen; mitä toimintaan tarvitaan.
Siinä olisi vain noin 5-10 vuoden oppi - tauko ja siinä ajassa hinta vaan nousee ja työttömyys saisi hyvin huutia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nokian matkapuhelimet sabotoitiin, koska Meego -käyttöjärjestelmä oli uhka Androidille ja Nokian puhelimet hidasteena Iphonen menestykselle. Eivät ilenbeet enää saada Windows puhelimista menestymään, kun Windows 8 julkistuksella ja sen ajoituksella torppasivat Nokian kiireellä aikaansaaman ekan windows -puhelimen. Windows 8 oli juosten kusten kyhätty käyttis, jonka ainoa tarkoitus oli lyödä viimeinen naula Nokian matkapuhelinten arkkuun. Teollisuusvakoilu ja sabotaasia eivät ole fiktiota. Tarvitaan Talvisodan henkeä eli kaikkien puolueiden tulisi ajaa Suomen etua ja unohtaa puolueiden välinen kina ja kauna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikävä vaan. Nykyiset akkutekniikat on hetkessä vanhentuneet. Juuri kun investoinnit on tehty ne ovat vanhentuneet. Globaalit firmat teettävät rsiki investoinnit kansallisilla pääomilla.!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitää myös varmistaa, että ulkomaiset toimijat saavat kaivokset, niiden voitot ja Suomi saa jätteet ja haitat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt nopeasti Kuusamonkin kaivos auki, jotta saadaan akuille niiden valmistuksessa tarvittavia metalleja ja jos sivutuotteena saadaan Suomen ydinvoimaloihin uraaniakin, niin se on vain positiivinen asia. Joku vihreiden yhden asian edustaja vaati jo avatun koelouhoksen pikaista peittämistä uraanin säteilyn vuoksi. Ehdotankin, että samalla peitetään koko Ruka, jossa kalliota on louhittu huomattavasti enemmän, vai eikö siellä kallioperä säteilekään?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Salaliittoteoriani mukaan Talvivaaran kaivos sabotoitiin halvalla ulkomaalaisten omistukseen kuten Nokian matkapuhelimille kävi. Talvivaarassa sabotoitiin kipsisakka-altaaseen vuoto ja bioliuotukseen häiriö ym. muuta jopa makaaberia jäynää. Nämä ovat toistaiseksi todistamatonta salaliittoteoriaa. Talvivaaran metallien kysyntä ylittää tarjonnan akkujen kysynnän lisääntyessä. Samaa sabotaasia oli Sipilän ristiinnaulitseminen, kun hänen läsnäoloaan tarvittiin ko. kaivoksen ongelmien selättämisen uutisointiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talvivaaran maa aines on sen verran köyhäpitoista, että ei tule ikinä kannattamaan. Tämä on myös julkisesti myönnetty. Talvivaara pidettin hengissä vain 1000 työpaikan vuoksi. Bonuksena Sipilän serkkupoikien hihnakuljetin bisnes.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On hienoa, että koko sähköautojen tuotanto ja kaikki muu niihin liittyvä teollinen toiminta on saatu päästöttömäksi ja ongelmattomaksi.

Muutenhan olisi hieman kyseenalaista vaihtaa toimiva järjestelmä toiseen, elinkaarensa aikana yhtä paljon päästöjä tuottavaan järjestelmään.

Joku voisi jopa epäillä, että koko muutoksessa on kyse vain talouden ja talouskasvun edistämisestä. Sillä onhan merkittävä taloudellinen piristysruiske pakottaa koko Eurooppa vaihtamaan autonsa uusiin suhteellisen lyhyellä aikavälillä.

Mutta onneksi tosiaan sähköautojen tuotanto on ongelmatonta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaihda nimimerkkisi muutosvastarinnaksi. Sähköauton päästöt elinkaarensa aikana ovat suomalaisella sähköllä selvästi pienemmät kuin vastaavalla (huom!) polttomoottoriautolla, ja laskevat edelleen kun akkuteollisuus ja sähköntuotanto kehittyvät. esim. Tekniikan Maailmassa on julkaistu useita juttuja aiheesta perusteluineen. Googlaa vaikka sanoilla "polttoaineteollisuus levittää valeuutisia".
Jokainen nyt liikenteessä oleva auto vaihdetaan joka tapauksessa uuteen parissakymmenessä vuodessa. Nyt myös näyttää että koko maailma siirtyy sähköautojen suuntaan emmekä me voi sille mitään. Me voimme valita olemmeko muutoksen maksajia vai ansaitsemmeko sillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varmaa on ainoastaan se, että hyöty menee ulkomaille ja Suomi saa pitää haitat. Ollaan taas asemalla, juna lähtee ja tsuhna jää seisomaan asemalle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pihit nyt aina valittaa kaikesta ettei oo rahaa.

Vaimolle ja itselle juuri tilasin Teslat, ei jäänyt hintaa kuin reilu 100 k€/kpl.
Poikakin kinuaa sähköautoa kun saa kohta kortin. Mutta aattelin että jätän tuon X5:n itelle enkä laita vaihdossa. Ajakoon poika alkuun sillä kun eihän se ole vasta kuin pari vuotta vanha.

Hyvä homma se on että on sähköautoja tarjolla :)

Ne ulkomaiset kaivosyhtiötkin kyllä siivoavat jälkensä kun ovat saaneet mineraalit kaivettua. Eikös siitä oo ihan lakikin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Idea voi olla hyväkin, mutta valtion ei kannata uusia kuvaputkitehtaita rakentaa...
Tiedoksi vaan tämän demaripuolueen jäsenelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei tuo tainnut demari olla tuon kirjottelija :D
tiedoksi vaan kokoomuslaisille ettei taida kannattaa myydä tuotantoa ulkomaille, tai antaa kaivoslupia myöskään minnekään australialaiselle firmalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Demarithan ovat jo myymässä valtion omistuksia heti 3 miljardilla ja saman verran menee myyntiin myöhemmin demarien toimesta. Lipposen hallitus kuitenkin teki pohjat myymällä viisinkertaisesti tuon 3 miljardia.
Katsos kun suomalaista kaivosteollisuutta ei ole eli pakko on ulkolaisten toimijoiden tehdä tämäkin asia, jos meinataan saada akkuteollisuutta Suomeen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Todella hyvä kirjoitus ja noinhan se tosiasiassa on mitä Virkkunen tuossa kirjoitti.
Suomen pitää todellakin panostaa akkuteollisuuten alkulähteistä loppuun, näin saadaan tuotetta jonka koko tuotto saadaan jäämään Suomeen.
Miksi missaisimme nyt tämän ainutlaatuisen mahdollisuuden kun sähköautot on kuitenkin tulevaisuutta ja akkuja tarvitaan todella suuri määrä.
Suomessa kuitenkin on erittäin hyvä ja turvallinen kaivosteollisuus, sillä määrään nähden ei luonnontuhoja ole juurikaan tullut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomipoika herää akkubuumiin vasta silloin, kun muut maat jo niitä tuottaa.. ja halavalla...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (27)

Uutisvirta

21:18
Katso kuvat Kärppien harjoitusottelusta Luulajaa vastaan
20:49
Italian pääministeri erosi – sai tarpeekseen hallituskumppanista, jonka "päätökset aiheuttavat suuria riskejä tälle maalle"
20:45
Aurora on Suomen ehdokas Pohjoismaiden neuvoston elokuvapalkinnon saajaksi – "Elokuva toimii kunnon vastalääkkeenä älylliselle näivettymiselle"
20:16
Kehitysvammaisten hoito Oulun Edenissä jatkuu – kokeilua jatketaan vuoden 2020 loppuun saakka
20:05
Sanna Marinin avaus työajan lyhentämisestä jakaa mielipiteitä: Moni kannattaa lyhyempiä työpäiviä uusien työpaikkojen toivossa, mutta osa pitää ajatusta utopistisena
19:24
Ronkainen ja Suihkonen mukana lentopallon EM-kisoihin valmistautuvassa ryhmässä, Ettan ex-hakkuri Jokela ei mahtunut mukaan
19:03
Itsetyydytysfilmi oli Oululle liikaa: M. A. Numminen muistelee, kuinka hänen ryhmänsä sai elinikäisen porttikiellon kaupunkiin vuonna 1968 Tilaajille
100
Viinaralli Virosta kiihtynyt rajusti, suurtuojat suhaavat edelleen kauemmas – "Kasvuluvut yllättävät rajuudellaan"
89
Utajärveläisen Attendon hoivakodin asukkaat saivat 750 euron yllätyslaskun – "Attendo tuottaa tukipalvelut ja voi periä niistä mitä haluaa"
79
Kiikelin Allas Sea Poolin hanke siirtyy vuodelle 2020 ­– ”Varaudutaan siihen, että loppusyksyn aikana ei tehdäkään kaupungin valmistelevia töitä”
58
Kesälomalta palaava Sipilä kertoo saaneensa työtarjouksia – "En ole antanut ymmärtää, että olisin käytettävissä"
41
Orpo ikävöi vanhoja SDP:n vastuunkantajia – "Nyt on tämän vuosituhannen vasemmistolaisin hallitus"
29
Henkilöstöpalvelualalla pulaa työntekijöistä – toimitusjohtaja Merru Tuliaran mukaan työllistämiskynnystä tulisi madaltaa
29
Helsingin poliisi siirsi poliitikkojen paritusjuttua penkoneen poliisin toiseen tehtävään – Rikoskomisariolta vietiin tehtävä talousrikosyksikön johdossa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

20.8.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image