Mainos: Anna lah­jak­si pai­kal­li­sym­mär­rys­tä. Tutustu Kalevan joulun ti­laus­tar­jouk­siin klik­kaa­mal­la tästä.

Tilaajille

Lii­ken­teen tu­kok­sia pitää välillä purkaa lii­ken­ne­va­lo­ja oh­jai­le­mal­la – tu­le­vai­suu­des­sa valot saat­ta­vat olla yh­tey­des­sä suoraan au­toi­hin

Suomessa on yli 2 000 liikennevaloristeystä, jotka pääosin toimivat automaattisesti. Liikennevaloja säätämällä tieliikennekeskus purkaa jonoja ja sujuvoittaa liikennettä.

Liikenneoperaattori Jarno Nyholmin tehtävänä Fintrafficin tieliikennekeskuksessa Helsingissä on valvoa järjestelmien toimintaa ja liikenteen tilannetta. Nyholm valvoo ja ohjaa myös pääkaupunkiseudun ympäryskuntien liikennevaloja. Hän pitää huolta muun muassa siitä, että vialliset valot korjataan.
Liikenneoperaattori Jarno Nyholmin tehtävänä Fintrafficin tieliikennekeskuksessa Helsingissä on valvoa järjestelmien toimintaa ja liikenteen tilannetta. Nyholm valvoo ja ohjaa myös pääkaupunkiseudun ympäryskuntien liikennevaloja. Hän pitää huolta muun muassa siitä, että vialliset valot korjataan.
Kuva: Mauri Ratilainen

Yli kymmenen metriä pitkä etuseinä on täynnä näyttöjä. Niitä on kahdessa tasossa, ja jokainen ruutu on jaettu pienempiin kuviin. Peräseinällä on lisää näyttöjä.

Lähes kaikki ruudut kuvaavat yhtä ja samaa: maanteitä, tunneleita, risteyksiä, siltoja, jalkakäytäviä, ratikkakiskoja, moottoriteitä, sivukatuja ja parkkipaikkoja. Autoja suhahtelee ääneti ruuduilla.