Tilaajille

Kun tiellä vyöryy vastaan 7 metriä leveä ja 43 tonnia painava te­räs­loh­ko, kan­nat­taa väistää oikein: "Monen on vaikea ym­mär­tää, miksi autot vil­kut­ta­vat edessä"

Erikoiskuljetukset eivät ole vähentyneet maanteiltä korona-aikanakaan. Matkasimme 43-tonnisen teräslohkon matkassa Paraisilta Kylmäkoskelle, eikä vaikeuksilta täysin vältytty. "Raskaat ajoneuvot antavat tilaa, pienempien kanssa on vaikeampaa", sanoo 42 vuotta alalla toiminut kuorma-auton kuljettaja.

Leveän kuljetuksen kohtaaminen vaatii malttia ja taitoa vastaantulijoilta. Autokoulussa asiasta ei opeteta juuri mitään.
Leveän kuljetuksen kohtaaminen vaatii malttia ja taitoa vastaantulijoilta. Autokoulussa asiasta ei opeteta juuri mitään.

– Yhtään autoa ei enää kaiteiden väliin. Kaidevälit tyhjiksi, Jaakko Seppälä kajauttaa lyhytaaltopuhelimeen jo vähän tiukemmalla äänensävyllä.

Viesti tehoaa heti. Maantiellä 180 ei enää näy yhtään vastaantulijaa. Henkilö-, paketti- ja kuorma-autot on ohjattu tien sivuun oikealle, mutta kaiteiden välissä ei seiso yksikään menopeli.