Reissusa: Serbian Belgrad on vas­ta­koh­tai­suuk­sien kaupunki, jossa ruoka ja juoma on turistille edullista

Iltamaisemia Belgradin Kalemegdan-linnoitukselta. KUVA: Ilkka Jokelainen
Kale! 24.3.2019 21:22
Ilkka Jokelainen

Minne matkustin

Matkustin Serbian pääkaupunkiin Belgradiin.

Milloin matkustin

2.-6.3.2019

Matkareitti

Lensin edeltävänä iltana Vantaalle, jossa yövyin 20rooms -hostellissa. Lento Oslon kautta Belgradiin lähti aikaisin aamulla, mutta Oslossa oli kahdeksan tunnin vaihto, jonka aikana ehti hyvin käydä kaupungilla tutustumassa vallan mainioon naparetkeilyaiheiseen Fram-museoon. Saapuminen Belgradiin oli siis paikallista aikaa kahdeksan jälkeen illalla. Paluumatka lähti Belgradista puolenpäivän jälkeen, ja vaihdon pituus Oslossa oli viisi tuntia, viimeinen osuus Helsinki–Vantaalta Ouluun taittui yöbussilla. Pitkä ja vaivalloinen lentomatka oli halvin vaihtoehto, nopeampia mutta hieman hintavampia yhteyksiä olisi ollut Saksan kautta tarjolla. Kesällä Air Serbia aloittaa suorat lennot Helsingistä ja halvimmillaan Belgradiin pääsee tällöin suorilla lennoilla alle 200 eurolla edestakaisin.

Majoitus

Yövyin Belgradin vanhassa kaupungissa Rooms Konak Mikan -majatalossa, josta merkittävimmät nähtävyydet olivat kävelymatkan päässä.

Miten varasin

Majoituksen varasin booking.comin kautta, lentoja vertailin eri hakukoneiden kautta, mutta lopulta varasin ne Norwegianin omilta sivuilta. Paluumatkan bussiin ostin tarjouslipun matkahuollon sivuilta heti vuoron lipunmyynnin alkaessa tammikuussa.

Milloin varasin

Lokakuussa 2018.

Ketä matkusti mukana

Matkustin yksin.

Matkakulut

Lennot Oulu-Helsinki-Belgrad-Helsinki maksoivat 230 €, bussimatka Helsingistä Ouluun 15 €. Neljä yötä yhden hengen kylpyhuoneellisessa huoneessa maksoi 100 €.

Matkan plussat

Hyvä ja edullinen ruoka ja juoma, ystävälliset ihmiset sekä mielenkiintoiset nähtävyydet. Hiihtolomareissulle ilmasto oli mainio, kylmimpänä päivänä lämmintä oli reilu kymmenen astetta, lämpimimpänä kaksikymmentä. Edullisen katuruuan ja oluen nauttiminen paikallista elämänmenoa sivusta katsellen oli erinomaisen mukavaa.

Matkan miinukset

Belgradin joukkoliikenteessä näkyy se, että kyseessä on Euroopan suurin kaupunki vailla metroa - bussit kulkevat usein jokseenkin epämukavan täyteen ahdettuina. Toisaalta joukkoliikennettä vanhassa kaupungissa majoittuessaan tarvitsee sangen vähän. Jugoslavia-museosta iso osa sattui olemaan matkan aikana remontissa ja näyttelyt olivat esillä supistettuina – Kekkosen Titolle lahjoittama taskumatti ja snapsilasit -setti sekä Rovaniemen lahjoittama leuku olivat kuitenkin nähtävillä supistetussakin näyttelyssä.

Millaista perillä

Belgradissa on tiettyä ristiriitaa, uusia kiiltäviä lasitaloja sekä pieteetillä hoidettuja puistoja ja aukioita, mutta myös paljon sotkua ja ränsistyneisyyttä. Kielimuuria jonkin verran, kauppojen myyjät yleensä osasivat englantia, mutta kioskien ja katuruokamyyjien osaaminen oli heikompaa. Kohtaamani ihmiset olivat kuitenkin ilahduttavan ystävällisiä.

Vinkit

Kalemegdanin historialliseen linnoitukseen pääsee tutustumaan ilman pääsymaksua, ja sieltä on upeat näkymät Sava- ja Tonava-jokien vastarannalle varsinkin auringonlaskun aikaan. Erinomainen paikka mennä omien eväiden kanssa, mutta alueen juotavaa ja naposteltavaa myyvissä kojuissakaan ei varsinaisia turistihintoja ollut käytössä. Muita hyviä kohteita ovat uudehko Serbian kansallismuseo sekä lentokentän lähettyvillä sijaitseva lentokonemuseo, joka tarjoaa mielenkiintoisen konekokoelman erittäin rappioromanttisessa ympäristössä - rakennuksen ja kokoelman ylläpito vaikutti jääneen retuperälle jo pidemmän aikaa.

Hintataso

Belgrad on sangen edullinen kaupunki. Täyttävän paikallisen pikaruoka-annoksen saa eteensä 2–3 €:lla, ja olut siihen kylkeen maksaa 1–1,5 €. Ravintoloiden ruoka-annoksetkin pyörivät pitkälti jopa aivan ydinkeskustassa 3–6 € haarukassa.

Tuliaiset

Pullon paikallista luumuviinaa rakijaa, sekä kirjallisuuden Nobel-voittaja Ivo Andricin kirjan The Bridge on the Drina.

Muuta

Kolmessa kokonaisessa päivässä ehti Sava -joen itärannalla sijaitsevan vanhan kaupungin nähtävyyksiin tutustua kattavasti, mutta Jugoslavian aikaista betonibrutalismia ja modernimpaa kaupunkia tarjoileva Novo Beograd joen toisella puolella tuli nähtyä vain lentokenttäbussin ikkunasta käsin. Syytä on siis tehdä vielä toinenkin matka paikalle.

Menisitkö uudestaan

Kyllä.

MAINOS

Kommentoi

Esimerkiksi ruuasta olisi kiinnostanut tietää. Tosi lyhyesti kirjoitettu ja sävy on tylsistynyt raportti. Näistähän maksetaankin.. Olisi voinut vähän panostaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Matkaaja on valinnut järjettömän huonot ja hitaat kulkuyhteydet. Kyllä Oulusta Belgradiin ja takas pitää päästä alle 6h/sivu 300€.
Jutussa olisi toivonut enemmän keskittymistä itse Belgradiin ja sen tarjontaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse kävin tuolla kaverin kanssa keväällä 2016. Eniten jäi mieleen NATOn takavuosina pommittamat rakennukset joita ei oltu (tarkoituksella?) korjattu ja osittain tästä johtuva hyvin voimakas Venäjän esilläolo esim. joka paikassa myytävinä Putin paitoina ja saloissa olevina Venäjän lippuina. Lisäksi, parempaan tottuneena, oli melko 70-80-lukulainen fiilis syödä (hyvin ja edullisesti) hyvissä ruokaravintoloissa jotka olivat sinisenä tupakansavusta. Ei paljoa kannattanut kysellä tupakoimattomien puolelle, kun sellaisia ei siellä missään ollut. :-)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

15:07
Oululaiset valistuneita taiteen ostajia – halvan sijaan ostetaan teoksia, joissa raha pysyy tallessa
14:05
Kuusi Jehovan todistajaa vangittu Venäjällä – "Ketkä ovat vuorossa seuraavaksi?"
13:43
Aalto-yliopiston professori nimitti yliopistoa moittineita opiskelijoita "kaheleiksi" ja kehotti menemään muualle opiskelemaan – sanoo kommentteja nyt ironiaksi
13:26
Kilpisjärven Tsah­kal­jär­ven ret­kei­ly­ra­ken­nus­ten paloa epäil­lään tu­ho­pol­tok­si – poliisi pyytää ha­vain­to­ja paloyöltä
12:00
Analyysi: Saksan jättimäinen ilmastopaketti sai monet pettymään – Näin uudistus vaikuttaa Suomeen
11:59
Seurakuntatalon pakastin kärysi Haukiputaalla, palokunta kiirehti hätiin
11:42
Lukijoiden kuvia värikkäästä syysruskasta Pohjois-Suomessa
52
Kataiselle Sitran johtopaikan hävinnyt professori Markku Wilenius: "Kyllä tämä herättää kysymyksiä, minkälaista politikointia tässä maassa tehdään"
51
"Täyssähköinen rekkaveturi maksaa tuplat" – Onko tulevaisuus sittenkin kaasu- eikä sähkörekoissa? Raahelainen Korsu Oy hankkii kokemuksia kaasu-Scaniasta
26
Stora Enso sai yt-neuvottelut valmiiksi, yhteensä 365 irtisanotaan – paperin valmistus Oulussa jatkuu syksyyn 2020 saakka
18
Opetusministeri Li Andersson ensi viikon ilmastolakosta: Kouluissa hyvä keskustella pelisäännöistä, jotta vapaus mielenilmaisuun toteutuu
17
Analyysi: Saksan jättimäinen ilmastopaketti sai monet pettymään – Näin uudistus vaikuttaa Suomeen
15
Taivalkoskelta löytyi kaksi hirvenruhoa, asiaa tutkitaan metsästysrikoksena – kansalaisilta pyydetään havaintoja
10
Suomalainen Hanna Jauhiainen halusi vastustaa ilmaston lämpenemistä – päätyi slovakialaiseen vankilaan ja paikallisiin uutisiin

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu yöllä pakoin huonoksi maan pohjoisosassa sekä Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hallitus osti sotalaivoja 1300 miljoonalla!

133 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi et halua maksaa veroja?

Jos elät työmarkkinatuella, sinun veroprosenttisi on -100. Kaikki, mitä saat, on toisten maksamia veroja. Itse et maksa ... Lue lisää...
Backstreet Boys

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image