Reissusa: Kukkosten lapsivapaa loma kauniilla Gardalla – "Olimme kuin paratiisissa"

Kristiina ja Jarkko Kukkonen viettivät lapsivapaata lomaa ja 5-vuotishääpäiväänsä Pohjois-Italian Gardajärvellä, joka sijaitsee aivan Alppien juurella. KUVA: Kristiina Kukkonen
Kale! 1.12.2017 20:23
Kristiina Kukkonen

Minne matkustin

Lähdimme viettämään rentouttavaa lapsivapaata lomaa Italian henkeäsalpaavan kauniille Gardajärvelle. Lomakohteeksi valikoitui pieni ja idyllinen kylä Gardajärven eteläisimmästä päästä, Peschiera del Garda. Kylästä hyvät kulkuyhteydet niin Gardajärven muihin kyliin kuin muuhun Italiaan, kuten Venetsiaan, jossa myös vierailimme.

Milloin matkustin

23.06.2017

Matkareitti

Oulusta lähdimme junalla Helsinkiin, josta lensimme suoraan Venetsiaan. Venetsian lentokentältä menimme ensin linja-autolla juna-asemalle, josta pääsimme junalla suoraan kohteeseemme Peschiera del Gardaan. Juna-asemalta kävelimme laukkujen kanssa hotellille, jonne matkaa tuli reilu kilometri. Onneksi oli hyvät vedettävät laukut mukana! Paluumatkalla yövyimme yhden yön Helsinki-Vantaan lentokenttähotellissa.

Majoitus

Yövyimme Peschiera del Gardassa neljä yötä kauniissa, juuri remontoidussa, kolmen tähden Hotel Dorissa. Se sijaitsee kävelymatkan päässä keskustasta, mutta kuitenkin rauhallisella alueella. Hotellissa oli kaikki tarpeellinen rentouttavaa kahdenkeskistä lomaa ajatellen, ja bonuksena kiva pieni parveke järvinäköalalla. Henkilökunta oli oikein ystävällistä ja auttavaista, aamupala oli erittäin runsas ja makoisa, ja hyviä drinkkejäkin sai aulabaarista! Siistiä, modernia ja kaunista Hotel Doria voimme lämpimästi suositella kaikille!

Miten varasin

Lennot bongasin Norwegianin syysalesta, ja hotellin varasin Hotels.comin kautta, sillä sieltä löytyi edullisin hinta kyseiseen hotelliin. En kuitenkaan voi enää suositella Hotels.comia, sillä reissumme aikana luottokorttini oli tyhjennetty Hotels.comille annettujen luottotietojen avulla.

Milloin varasin

Lennot ostimme 20.9.2016 ja majoitus varattiin 14.4.2017.

Ketä matkusti mukana

Meidän "Irti arjesta ja aivot narikkaan" -matkalle lähdin rakkaan aviomieheni Jarkko Kukkosen kanssa, jonka kanssa myös juhlistimme 5-vuotishääpäiväämme. Neljä alle kouluikäistä poikaamme, joista nuorimmat kaksospojat olivat tuolloin puolitoistavuotiaita, jäivät kotiin isovanhempien hellään hoivaan.

Matkakulut

Norwegianilla meno-paluulennot Helsinki-Venetsia kahdelle aikuiselle olivat yhteensä 420 € ja neljä hotelliyötä hyvässä hotellissa Peschiera del Gardassa yhteensä 480 €. Junalippuihin Suomessa meni noin 100 € ja hotelliyöhön 90 €. Italiaan varasimme käyttörahaa kahdelle noin 150 € per päivä ja se riitti hyvin. Kaikenkaikkiaan lomamatkamme kustansi noin 1 700e, mutta oli sen arvoinen kokemus!

Matkan plussat

Parasta oli rentoutuminen ja yhdessäolo mahtavissa maisemissa! Gardajärven ympäristö on hyvin moniulotteinen, etelässä on vehreämpää ja tasaisempaa (ja myös edullisempaa), kun taas pohjoisessa kohoavat upeat Alpit kannattaa ehdottomasti nähdä ja kokea! Gardajärvi tarjoaa jokaiselle jotakin, ja upeat vanhat linnat ovat jo itsessään näkemisen arvoisia.

Matkan miinukset

Sää oli tukahduttavan kuuma ja lämpötilat olivat päivisin reippaasti yli 30 asteessa! Onneksi hotellihuoneessa oli hyvä ilmastointi! Meinasin pyörtyä bussimatkalla Peschiera del Gardasta Malcesineen, sillä auton ilmastointi oli rikki ja ulkona oli liki 40-astetta lämmintä. Bussi oli aivan täynnä ja matka kesti pari tuntia.

Millaista perillä

Peschiera del Garda on kaunis pieni kylä, jossa riittää katsottavaa yhdeksi tai kahdeksi päiväksi. Hyvien kulkuyhteyksien vuoksi se on hyvä tukikohta. Matkustimme sieltä bussilla Malcesineen, josta menimme vaijerihissillä Monte Baldon huipulle, mahtava kokemus! Teimme retken moottoriveneellä Peschiera del Gardasta Sirmionen niemeen, joka on yksi kauneimmista paikoista Gardajärvellä, sillä sieltä löytyy upea hiekkaranta sekä kaunis linna ja aluetta ympäröivät puutarhat, olimme kuin paratiisissa. Gardajärvestä jäi vielä paljon näkemättä, joten ehdottomasti palaamme sinne uudelleen!

Vinkit

Pahimman turistiryysiksen ja paahtavan kuumuuden välttää, kun matkustaa Garrdajärvelle (ja Venetsiaan) keväällä tai loppukesästä. Mukaan kannattaa ottaa hyvät kengät ja kamera, jotta jaksaa kävellä paljon, nähdä ja kokea uskomattoman kauniita paikkoja ja taltioida niistä upeita muistoja itselle sekä näytettävää muille. Paikallinen Spritz-drinkki vei mun sydämeni, sitä kannattaa maistaa!

Hintataso

Suunnilleen sama hintataso kuin Suomessa, mutta alkoholijuomat ovat edullisempia ja viinit puoleen hintaan. Bussilla matkustaminen on halpaa ja busseilla sillä voi kiertää kätevästi koko järven ympäri! Ravintolassa syöminen oli hieman edullisempaa kuin Suomessa, illallinen maksoi juomineen noin 30-50 € kahdelta henkilöltä, riippuen tilasiko pitsan vai pihvin. Me söimme pelkkää pitsaa koko reissun ajan, koska se on Italiassa niiiiin hyvää!

Tuliaiset

Tuliaisiksi valikoitui lapsille paikallisesta vaatekaupasta löydettyjä tyylikkäitä t-paitoja ja lippalakkeja, sekä paikallisia makeisia. Isovanhemmat pääsivät nauttimaan paikallista pastaa, oliiviöljyä ja hyvää viiniä.

MAINOS

Kommentoi

Lapsia ei pitäs.hommata jos ei ole valmis kantamaan vastuuta ja ottamaan matkaan mukaan tai olematta menättä jos on niin hankalaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä vanhempien pitäisi olla suvaitsevaisia ja ottaa lapset (tai osa) mukaan matkalle. Onhan se lapsillekin elämys olla ulkomaanmatkalla. Ulkomailla (esim. Kreikassa ja Espanjassa) monet aikuiset huomioivat lapset todella hyvin.

Lapsivapaa loma. En koskaan edes haaveillut sellaisesta. Aina lapset pääsivät mukaan. Lomia tehtiin sen mukaan mihin lapsetkin sopeutuivat.

Italialaista pizzaa mainostetaan ihan suotta. Italiassa käydessäni maistoin sitä ja totesin että Suomesta saa huomattavasti parempaa pizzaa....samoin jäätelöä eli molemmat ylimainostettuja.
Maisemat kylläkin on upeita tuolla, suosittelen :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itselleni kävi samoin Hotels.comin sivulta varauksen jälkeen. Kortilta oli tehty nostoja ympäri maailman. Onneksi meni korttiyhtiön piikkiin mutta kortti piti kuolettaa.

Lapsiparat. Jäivät ilman matkakokemusta. Meillä oli aina muksut mukana ulkomaanmatkoilla, nuorimmainen jo puolivuotiaana, eikä olisi tullut mieleenkään jättää heitä kotiin.

"Paikallinen" Spriz? Kaikkialla Italiassahan senon ollut muotijuoma jo vuosia.

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Sipilän ylimielisyys syöksee keskustan oppositioon!

Niinkö, ainakin 750 000 kansalaista ulosotossa ja määrä senkun kasvaa, josta kiittäminen pikavippifirmojen koskeva heikk... Lue lisää...
Mutta osa kansaa voi...

;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.