Kalen! kalluppi: Pittäiskö ajonoppeuksia laskia keskustasa?

Oululaisilta kysellään nyt, mikä olisi sopiva ajonopeus keskustassa. KUVA: Arkisto
Kale! 29.11.2018 7:00
Kale!

Kaupunki kyselee verkkosivuillaan oululaisilta, pitäisiko keskustan nopeusrajoituksia laskea nykyisestä 40 kilometrin tuntinopeudesta 30:een kilometriin tunnissa. Samaa kysyy Kale! kallupissaan eli pittäisko ajonoppeuksia laskia keskustasa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (21)

Käyttäkää järkeä ihmiset? Yleensä kun minä olen keskustan suunnalla, niin ei siellä kovin paljon neljääkymppiä ylitetä vaikko lainkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joo, ja auton eteen henkilö kävelemään, punaista lippua heiluttamaan, että vaarallinen auto lähestyy, varokaa autoja, pyöräilijäät saa ajaa edelleen 30-60 nopeutta, pitää kehitellä autojen kulkemiseen kaupungissa esteitä, kivikylä tyhjäksi autoista, niin saadaan oulu alas ajettua, näivettyy se oulu kuitenkin, onneksi on pohjantie, matkailijat voi ajaa nopeasti oulun ohi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohojoiselta alikäytältä ku aijaa Uuvellekavulle ja siittä Heinäpäähän,niin hyvin kerkiää 40 km:n
noppeuvella aijjaa. Ei tarvi laskia noppeutta 30 km:n tunnisa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koskee sitten kiitäviä pyöräilijöitä kans. Autoilla ei pääsee muutenkaan mihinkään liitoon, kun pieni keskusta ja sekin säpälöity tietöillä. Ja niin pieni kyläkeskus....vaikka ei ois auton autoa. Linkkurilla rahtais porukoita sinne. Läpiajoa ei ollenkaan...Ois se leuhkaa...koko keskusta kävelykatua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo. Keskustasa on matkat nii lyhyet että ihan hyvin ehtii kolomiakymppiäki. Ku se keskusta on vaan niin pieni. Jos joku haluaa vaan läpiajjaa nii sitte lujempaa, vaikka nelijääkymppiä. Uuttakatua tai Aleksanterinkatua. Autolla pittää kuitenki keskustaan päästä ku Oulu on kuitenki kaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta pitäisi poistaa kaikki henkilöautot keskustan teiltä. Miksi saimme kallioparkin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan. Riittää, että sallitaan ajaminen kallioparkkiin ja muihin pysäköintihalleihin sekä niistä pois. Kaiken muun autoilun keskustassa voisi kieltää kokonaan. Vammaiset yms. tietenkin erikseen, mutta muuten Oulun keskusta on niin pieni, että sen sisällä autoilu on täysin turhaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarviiko laskia ku ajetaan nyttenki 30-20km/h? Jos puotetaan 30 niin tulee oululaiset jo pakilla vastaan. Opeteltaisiin vaikka kuka väistää suojatiellä. Lain mukaan pyöräilijän pitäisi väistää eikä auton. Oulussa tahtoo olla niin että autot väistää pyöräilijät, ei jalankulkijoita (just väärin miten laki sanoo)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lasketaan noppeuvet kymppiin. Saahaan päästöjä ja pärinää pitemmäksi aikaa keskustaan. Ja samalla jokkainen juoksija ja pyöräilijä voiaan sakottaa ylinoppeuvesta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeuden laskua perustellaan jalankulkijoiden turvallisuudella. Kyllähän fakta on niin, että yksikään piripää tai myssyttelijä ei jää auton alle, jos autoja ei keskustassa ole. Siihen näyttää Oulun liikennesuunnittelu muutenkin tähtäävän. Ihanan vihreää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin turvallisuusongelma Oulun keskustassa ovat itsetuhoisesti ajavat polkupyöräilijät. Miten heidät saataisiin ymmärtämään, että liikennesäännöt koskevat myös heitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lopettakaa mutupäätösten tekeminen! Onhan se varmasti mukavan turvallisen tuntuista, kun kuvitellaan että laskemalla nopeuksia turvallisuus paranee äärettömyyksiin asti, kunnes nopeudet ovat nollassa. Todellisessa elämässä asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Liikenne ruuhakutuu, mitä hitaammin se kulkee ja sujuva liikenne on kaikkien etu. Ei autoille tarvitse pudotaa nopeuksia, vaikka viherpiipertäjät niin haluaisivatkin, siis vaikeuttaa autoilua, kun itse ovat pyörällä hitaampia. Helsingissähän hidastetaan autoliikennettä suunnitelmallisesti vihreiden päättäjien tahdosta. Seurauksena on pahentuneet ruuhkat joka lisää joutokäyntiä ja tuhoaa Helsingin keskustan liikkeiden toimintamahdollisuudet. Ollaan järkevämpiä ja ei Oulussa lähdetä samaan hulluuteen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimenomaan. Viherpiipertäjien politiikka kasvattaa päästöjä, kun liikenne ei ole sujuvaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi Oulussa ei ole yhtä ainoaa viherkuherpiipertäjää päättäjänä, vaan täällä ollaan aidosti paskanhajuisia ja maanläheisiä keskivertotolokkuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan kuskit ymmärtäisivät mitä neljä ja nolla (40kmh) tarkoittaa. Lisäksi Aleksanterinkadulle ja UUsikadulle pitää määrätä OHITTAMISKIELTO, ja vilkunkäyttöön pitää kiinnittää huomiota. Noita neljänkympin lätkiä olisi syytä pystyttää muallekkin kuin kaupunkialueen rajoille, mieluimmin valaistuina. Ohittamiskieltoa voisi soveltaa muuallakin kaupunkialueen nelikaistaisilla teillä, se estäisi tehokkaasti slalomkuskien ajotavan. Onhan nykyään turha ohittelu kielletty, mutta kun kukaan ei valvo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vilikunkäyttöö oon minäkkii harjotellu - el laita ko äärimmäisesä häräsä jos sillonkkaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (21)

Uutisvirta

15:55
Rovaniemen poliisin viikonlopun tehtävät: rattijuoppoja, pyörävarkaita ja tulipalo, josta poliisi kaipaa silminnäkijähavaintoja
15:43
Sukupolvet kohtaavat äänestyspaikalla – Ylivieskassa jännitetään, paraneeko äänestysvilkkaus edellisistä eurovaaleista
14:44
Kerrostalon ulkovarasto syttyi tuleen Kajaanissa - asukkaat taltuttivat palon omatoimisesti
14:20
Mullassa piilee legionellan vaara – kotipuutarhureiden kannattaa tiedostaa tartuntariski ja suojautua pöllyävältä mullalta
14:05
Nelostiellä sattui kahden auton peräänajo - tilanteessa ei henkilövahinkoja, liikenne kulkee normaalisti
13:06
Lapin poliisia työllistivät viikonlopun aikana huumekuskit sekä mökkiporukan riitaisa illanvietto
12:43
Lätkäfinaali vs. EU-vaalit – Onko illalla väistämättä edessä hysteerinen kanavaralli?
197
Viestintäjohtajan viesti jäi epäselväksi – Mikko Salmen sopimattomaksi arvioitu kuva piti poistaa hämmentyneiden kommenttien takia
56
Lehdon Oulaisten tehtaan pääluottamusmies elää roolissaan ensimmäisiä yt-neuvotteluja – "Joillekin voi olla pelottava tilanne, jos menee työ alta"
43
Poliisi otti lauantai-iltana kiinni huomattavaa ylinopeutta ajaneen miehen Kaakkurissa - epäillään törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta
34
Tänään äänestetään eurovaaliedustajat Brysseliin ja Strasbourgiin – Jos Brexit toteutuu vaalikauden aikana, Suomi saa parlamenttiin 14. jäsenen
29
Kommentti: Sähköauton latauspisteet kuuluvat työpaikoille ja taloyhtiöihin – hinta ei ole enää ylivertainen este puhtaammalle autoilulle
29
Vasemmistoliiton Hanna Sarkkinen: Ministerin pesti kiinnostaa enemmän kuin Bryssel – "Olen käy­tet­tä­vis­sä mi­nis­te­rik­si, en lähde toivomaan mitään"
20
Keräsimme tärpit eurovaalien tulosiltaan – Keikuttavatko populistipuolueet venettä myös näissä vaaleissa?

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Mikko Salmi solvaa lestoja facebook-tilillään

Remonttiyrittäjät ja koko bisnesporukka yhdistyksellä ymmärtää ettei saatu maine ole sattumaa. Lue lisää...
Sori

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

25.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image