Kalen! kalluppi: Pittäiskö ajonoppeuksia laskia keskustasa?

Oululaisilta kysellään nyt, mikä olisi sopiva ajonopeus keskustassa. KUVA: Arkisto
Kale! 29.11.2018 7:00
Kale!

Kaupunki kyselee verkkosivuillaan oululaisilta, pitäisiko keskustan nopeusrajoituksia laskea nykyisestä 40 kilometrin tuntinopeudesta 30:een kilometriin tunnissa. Samaa kysyy Kale! kallupissaan eli pittäisko ajonoppeuksia laskia keskustasa.

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (21)

Käyttäkää järkeä ihmiset? Yleensä kun minä olen keskustan suunnalla, niin ei siellä kovin paljon neljääkymppiä ylitetä vaikko lainkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

joo, ja auton eteen henkilö kävelemään, punaista lippua heiluttamaan, että vaarallinen auto lähestyy, varokaa autoja, pyöräilijäät saa ajaa edelleen 30-60 nopeutta, pitää kehitellä autojen kulkemiseen kaupungissa esteitä, kivikylä tyhjäksi autoista, niin saadaan oulu alas ajettua, näivettyy se oulu kuitenkin, onneksi on pohjantie, matkailijat voi ajaa nopeasti oulun ohi

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pohojoiselta alikäytältä ku aijaa Uuvellekavulle ja siittä Heinäpäähän,niin hyvin kerkiää 40 km:n
noppeuvella aijjaa. Ei tarvi laskia noppeutta 30 km:n tunnisa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koskee sitten kiitäviä pyöräilijöitä kans. Autoilla ei pääsee muutenkaan mihinkään liitoon, kun pieni keskusta ja sekin säpälöity tietöillä. Ja niin pieni kyläkeskus....vaikka ei ois auton autoa. Linkkurilla rahtais porukoita sinne. Läpiajoa ei ollenkaan...Ois se leuhkaa...koko keskusta kävelykatua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo. Keskustasa on matkat nii lyhyet että ihan hyvin ehtii kolomiakymppiäki. Ku se keskusta on vaan niin pieni. Jos joku haluaa vaan läpiajjaa nii sitte lujempaa, vaikka nelijääkymppiä. Uuttakatua tai Aleksanterinkatua. Autolla pittää kuitenki keskustaan päästä ku Oulu on kuitenki kaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minusta pitäisi poistaa kaikki henkilöautot keskustan teiltä. Miksi saimme kallioparkin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan. Riittää, että sallitaan ajaminen kallioparkkiin ja muihin pysäköintihalleihin sekä niistä pois. Kaiken muun autoilun keskustassa voisi kieltää kokonaan. Vammaiset yms. tietenkin erikseen, mutta muuten Oulun keskusta on niin pieni, että sen sisällä autoilu on täysin turhaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tarviiko laskia ku ajetaan nyttenki 30-20km/h? Jos puotetaan 30 niin tulee oululaiset jo pakilla vastaan. Opeteltaisiin vaikka kuka väistää suojatiellä. Lain mukaan pyöräilijän pitäisi väistää eikä auton. Oulussa tahtoo olla niin että autot väistää pyöräilijät, ei jalankulkijoita (just väärin miten laki sanoo)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lasketaan noppeuvet kymppiin. Saahaan päästöjä ja pärinää pitemmäksi aikaa keskustaan. Ja samalla jokkainen juoksija ja pyöräilijä voiaan sakottaa ylinoppeuvesta

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeuden laskua perustellaan jalankulkijoiden turvallisuudella. Kyllähän fakta on niin, että yksikään piripää tai myssyttelijä ei jää auton alle, jos autoja ei keskustassa ole. Siihen näyttää Oulun liikennesuunnittelu muutenkin tähtäävän. Ihanan vihreää...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suurin turvallisuusongelma Oulun keskustassa ovat itsetuhoisesti ajavat polkupyöräilijät. Miten heidät saataisiin ymmärtämään, että liikennesäännöt koskevat myös heitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lopettakaa mutupäätösten tekeminen! Onhan se varmasti mukavan turvallisen tuntuista, kun kuvitellaan että laskemalla nopeuksia turvallisuus paranee äärettömyyksiin asti, kunnes nopeudet ovat nollassa. Todellisessa elämässä asia ei ole ihan noin yksioikoinen. Liikenne ruuhakutuu, mitä hitaammin se kulkee ja sujuva liikenne on kaikkien etu. Ei autoille tarvitse pudotaa nopeuksia, vaikka viherpiipertäjät niin haluaisivatkin, siis vaikeuttaa autoilua, kun itse ovat pyörällä hitaampia. Helsingissähän hidastetaan autoliikennettä suunnitelmallisesti vihreiden päättäjien tahdosta. Seurauksena on pahentuneet ruuhkat joka lisää joutokäyntiä ja tuhoaa Helsingin keskustan liikkeiden toimintamahdollisuudet. Ollaan järkevämpiä ja ei Oulussa lähdetä samaan hulluuteen mukaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimenomaan. Viherpiipertäjien politiikka kasvattaa päästöjä, kun liikenne ei ole sujuvaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onneksi Oulussa ei ole yhtä ainoaa viherkuherpiipertäjää päättäjänä, vaan täällä ollaan aidosti paskanhajuisia ja maanläheisiä keskivertotolokkuja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kunhan kuskit ymmärtäisivät mitä neljä ja nolla (40kmh) tarkoittaa. Lisäksi Aleksanterinkadulle ja UUsikadulle pitää määrätä OHITTAMISKIELTO, ja vilkunkäyttöön pitää kiinnittää huomiota. Noita neljänkympin lätkiä olisi syytä pystyttää muallekkin kuin kaupunkialueen rajoille, mieluimmin valaistuina. Ohittamiskieltoa voisi soveltaa muuallakin kaupunkialueen nelikaistaisilla teillä, se estäisi tehokkaasti slalomkuskien ajotavan. Onhan nykyään turha ohittelu kielletty, mutta kun kukaan ei valvo.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

vilikunkäyttöö oon minäkkii harjotellu - el laita ko äärimmäisesä häräsä jos sillonkkaa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (21)

Uutisvirta

139
Puheenaihe: Voisiko talvinopeusrajoituksista luopua Ruotsin malliin?
61
Pienestä ylinopeudesta sakotetaan pian 70 euroa pienempi summa – Poliisitarkastaja: Voi vaikuttaa liikenneturvallisuuteen
43
Autoilija ja pyöräilijä törmäsivät suojatiellä Saaristonkadun ja Koulukadun risteyksessä – kypärätön pyöräilijä loukkasi päätään
32
Verkkokauppa.com julkaisi "Älä osta näitä" -listansa – katso kaupan eniten palautetut ja huolletut tuotteet
32
GCM-siirtolaisuuspaperi on määrä hyväksyä alkuviikosta Marokossa, sitoutuuko Suomi siinä johonkin? – Tästä kohun aiheuttaneessa YK-asiakirjassa on kyse
25
Helvetin enkelit kokoontuivat Ouluun juhlimaan, mukana ulkomaisten osastojen väkeä - Poliisi: Häiriötilanteita ei tiedossa
19
Lehti: Pääministeri May yrittää vielä kerran vedota parempien Brexit-ehtojen puolesta – varoittaa itse "tuntemattomista vesistä"

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

jos sota syttyy

104 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

keltaliivivallankumous

Keltaliivien joukossa on taatusti myös niitä joiden tarkoitus on vain ryöstellä liikkeitä ja saada aikaan mahdollisimman... Lue lisää...
Werneri

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

8.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image