Kale! kokkeilee: Ouran älysormus patistaa nukkumaan överisti keskellä vuoden pimeintä aikaa

Ouran älysormus ei oikeastaan mittaa aktiivisuutta, vaan lepoa. Tuloksena se antaa kehon valmiustilaa kuvaava lukeman. KUVA: Mikko Törmänen
Kale! 1.12.2018 22:46
Kati Valjus

Ouran älysormus mittaa nukkumista eli palautumista. Kale! testasi älysormuksen ja sen tarjoamat tiedot unen laadusta vuoden pimeimpään aikaan.

Olen aina ollut hyvä nukkumaan. Kun ikää on tullut lisää, olen oppinut arvostamaan tätä taitoa.

Ouran älysormus alkoi kiinnostaa minua heti, kun kuulin siitä. Olen taannoin testannut askelmittaria ja aktiivisuusranneketta ja tavallaan jäänyt niihin hetkeksi koukkuunkin.

Oura poikkeaa monista muista mittareista siinä, ettei se oikeastaan mittaa aktiivisuutta vaan lepoa. Sormuksen antama tärkein informaatio koskee palautumista, siis nukkumista.

Vaikka olen hyvä nukkumaan, olen huono arvioimaan uneni laatua. Se, että ensiaskeleet Ouran kanssa osuvat pimeimpään syksyyn, voi olla hyväkin. Syksy väsyttää minua aina aivan erityisesti.

Sormus on yllättävän kevyt ja tyylikäs.  Syyskuu meni opetellessa sormuksen käyttöä.

Älysormus kertoi esimerkiksi, että leposyke laski unen aikana 59:een! En ollut älynnytkään, kuinka alas syke hyvin palauttavassa unessa laskee. Huomaan muutamia kiinnostavia seikkoja kuten sen, kuinka paljon alkoholin nauttiminen vaikuttaa unen laatuun.

Lokakuussa otan työn alle sellaisen luovan projektin, jotka tuppaavat joskus valvottamaan minua öisin. Käyn ylikierroksilla. Havahdun kevyestä unesta pyörittelemään asiaa mielessäni, enkä välttämättä saa heti unta. Ja kas, unikäppyräni alkavat näyttää uutta suuntaa. Leposyke ei laske alle 65:n, sykevälivaihtelu kapenee. Olen yllättynyt. Työn alla olevat hommat eivät ole millään tavalla ikäviä, päinvastoin. Kyse on silti, näköjään, stressistä, ja se näkyy unen laadussa.

Oura kokoaa mittaustulkintansa yhteen ”readiness”-luvun alle. Vapaasti suomennettuna kyse on kehon valmiustilasta. Se on luku, joka ottaa huomioon paitsi unen laadun (myös aiemmat yöt), myös aktiivisuuden. 

Readinessini on normaalisti jotain lukujen 80 ja 90 välillä. Marraskuussa huomaan, että mitä enemmän nukun, sitä paremmaksi readinessini nousee.

Ja nyt puhutaan siis ihan övereistä unimääristä. Vuoden pimeimpään aikaan yhdeksän ja puoli tuntia näyttäisi olevan sellainen määrä unta, jolla palaudun kunnolla. Ja näitä öitä pitää siis olla useampia peräkkäin, ei riitä, että koittaa viikonloppuna korjata unirytmiä.

Yhdeksän ja puoli tuntia unta. En ihmettele enää yhtään, että syksyisin väsyttää.

Lue tämä juttu kokonaan ja muut Kalen! jutut näköislehdestä. Kale! on Kalevan letkeä lehti kaupunkilaiselle ja se ilmestyy Oulun alueella torstaisin.

MAINOS

Kommentoi

Kyllä ihminen on tyhmä ja avuton reppana. Eipä oo oikeita ongelmia, kun sormuken pitää mitata liikkumista, syömistä, nukkumista, pulssia, koko elämää. Sitä sitten tuijotetaan kok aika kännykön kanssa kilpaa, ja sen vuoksi taas on elämä stressiä. Mitenhän ihmiset selvisivät hengissä ennen vaikka 10 vuotta sitten. En ota tyhmyyssormusta, vaikka itse Henry sen toisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä älykkäämpi laite, sen monimutkaisemmat käyttöohjeet. Jos Syyskuu meni käyttöohjeita lueskellessa, mikä oli silloin tressitaso ja readinessi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilman sormustakin tiedän, että epäsäännöllistä-, yö- tai vuorotyötä tekevien unirytmi ei ole hyvä. Elimistö käy jatkuvasti ylikierroksilla, kun yrittää jatkuvasti korjata työn aiheuttamaa univajetta. Ja myös työajan ulkopuolella olevat stressitekijät haittaavat nukahtamista ja nukkumista. Eikä yksi ainoa lepopäivä riitä palautumiseen, vaan vaatii pitemmän katkon työstä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Leposyke 59 on täysin normaali luku. Minulla leposyke on 52 . Ja reilu 7,5 h uni riittää kyllä mainiosti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämäpä se on, että jokaisella meillä on yksilölliset leposykkeet ja unen tarpeet. Oura on hyvänä apuna löytämään itse kullekin optimaalista levon ja aktiivisuuden määrää. Suosittelen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hyvä idea kohdata totuuksia.
Itse tulee vähäteltyä univajetta ja öisiä heräämisiä pohtimaan päällä olevia asioita.
Väsymyksessä yrittää vaan puskea sisulla eteenpäin mutta tulokset, aikaansaamiset laskee jo päivässä pahemmin vielä pitkällä aikavälillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän tuota kokkeilis, jos ois tavallise työläise ulottuvilla, mut eihä se oo. Maksaa kuukauve ruuvat, pitäs ymmärtää enklantii

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Langattomista systeemeistä ja elektroniikasta niin kaukana kuin mahdollista pysyminen parantaisi kenen tahansa unen laatua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juu, mittaa mitä mittaa,totean aamulla miten olen nukkunut, montako kertaa herännyt yön aikana ja sormus vahvistaa sen, mitä hyötyä, kysyn, taas vaan uusi vouhotus, kun luullaan että ihminen ei itse tiedä miten nukun, mten liikun, miten palaudun...-:)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On taas huuhaata. Eikö sitä itse tiedä, että onko nukkunut hyvin vai huonosti. Ihminen höyrähtää ihan mihin vaan. Ei osata yksinkertaisiakaan asioita enää itse ajatella, vaikka liikkumisen määrää. Maailma on kiulun partaalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäkin luulin nukkuvani hyvin ja pitkiä öitä. Aloin ihmettelemään väsymystä iltapäivisin. Työterveys mittasi minun yöuneni ja uniapnea paljastui. Nukuin sikeästi mutta älytön määrä 30-60sec hengityskatkoksia. Ja en ole ylipainoinen

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei ole mitään verkostomarkkinointia. Ouraring on Suomessa kehitetty innovaatio, ja laite on validoitu erityisesti unen mittaamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eli jättää työt tekemättä ja viinat ottamatta. Oisko sekään hyvä.. Oikeasti mitä näillä tiedoilla sitten tekee?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itselläni on sormus myös testissä. Ei valitettavasti tunnista aamuyön valvomista, kun vain makoilen ja pyöritään työasioita mielessä. Vessakäynnit kuitenkin tunnistaa.

Ei 9,5 tunnin yöunet ole överit, jos elimistö niitä tarvii. Aamulla 6:00 ylös, ja siitä laskien nukkumaan 20:30. Mikä estää? Eikö oma hyvinvointi ole tärkeintä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Monella esimerkiksi työ estää.
Yritäppä vuorotyössä kertoa sormuksen mahdista.😂
Mahtaa hyvinvointi kärsiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

" Toinen on ”yhden ajatuksen -syndrooma”: siinä ihminen on niin tarrautunut johonkin kantaan (usein ajasta jäljessä olev... Lue lisää...
Hihiii

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.12.

Fingerpori

14.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image