Aloita uusi keskustelu

Hengellinen keskustelu

Aloittaja: Jumalan rauha rinnassa Uskonto 3.9.2016 14:50

Hei. Mitä usko sinulle merkitsee? Onko se aivan yhdentekevä, pikemminkin hullujen puuhaa, vai elätkö, tai ainakin pyritkö elämään uskosi mukaan?

Itse olen kristitty, ev.luterilainen. Tämä on mielestäni teologisesti kaikkein yksinkertaisin ja helposti ymmärrettävin uskonoppi. Nimenomaan Martti Lutherin omat saarnat ja kirjoitukset - lähinnä hartauskirjassa "Mannaa Jumalan lapsille" - on selvittänyt itselleni uskon yksinkertaisuuden ja ydinkysymykset.

Voin elää rauhassa ja turvassa, Jeesus vanhurskauttaa minut uskon kautta. Olen jonkin verran, netin kautta, kuunnellut vanhoillislestadiolaisten Suviseuroja ja minusta ne ovat olleet kauniita tilaisuuksia. Esim. Siionin laulu 129, "Jumalan rauha rinnassansa" on kaunis, löytyy myös netistä, youtubelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 58 viestiä

Mainitsemasi "Martti Lutherin" teesit silloisesta juutalaisuudesta, johtaisivat tänäpäivänä ja tällä lainsäädännöllä oikeuskäsittelyyn ja varmaan vankila tuomioon.
Kannattaa tutustua tarkasti mitä edellä mainittu henkilö oikeasti kirjoitti, löytyy netistä helposti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hengen asioista ei voi keskustella sivistyneesti koska hengenmiehellä tai -naisella ei ole keskusteluun tarvittavia argumentteja olemassakaan, subjektiivinen tulkinta raamatusta argumentiksi keskusteluun ei toimi, koska hyvä keskustelu edellyttää tunnettuja tosiasioita joista voidaan olla mieltä, niitä ei löydy raamatusta, nämä seikat tulivat ilmi tässäkin juttutuvan viestiketjussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voi voi..voi keskustella ihan sivistyneestikin. Raamattuhan antaa mitä mainioimman aiheen keskustelulle. Jos vielä sattuu hengen mies tai nainen keskustelukumppaniksi, niin sehän vaan antaa lisää syvyyttä pohdiskeluihin. Pieni väittelynpoikanenkaan ei silloin ole pahaksi, kunhan ei tappelemaan aleta..tosin sekin voi joskus puhdistaa omaa korvienväliä vaikka itse asia jääkin sitten siihen. Jos jollakin on vahva vakaumus, niin ei kai tarkoitus ole sitä kumota, vaan yrittää päästä ymmärrykseen miksi toinen ajattelee noin. Väärän tiedon oikaiseminenkaan ei pitäisi olla pahasta. Joskus olen oman raamatun tuntemukseni joutunut toteamaan puutteelliseksi tai jopa osin virheelliseksi mutta se ei ole haitannut vaan päin vastoin sehän on vain plussaa ja otetaan kiitollisuudella vastaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Minulla on usko niminen lammas ja se merkitsee minulle paljon🐑
Muuten en ymmärrä kristinuskon höpinöitä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hengellinen keskustelu on sitä, että saarnamies tai hänen opetuslapsensa sanoo sinulle, että sinun pitää tehdä "parannus" ja uskoa kaikki mitä sinulle sanon. Jos et sitä tee, niin joudut ikuiseen kadotukseen. Siellä on" itku ja hammastenkiristys"?
Jos satun sanomaan tai ilmaisemaan pienintäkään epäilystä, niin tuomio tulee että napsahtaa ja menen sinne kadotukseen että kolahtaa.
Siihen ei anneta vaihtoehtoja.
Tämä on nähty ja koettu elävässä elämässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siksipä tämä "hengellinen keskustelu" eli väittely ei johda koskaan järkevään lopputulokseen. Samoin on poliitikkojen kanssa väittely.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Teilläkö tehdään tuollaisia parannuksia? Parannushan on mielenmuutos ei alistuvaa tottelua. Pakkoparannus on ihan absurdi tapahtuma. Ei Jeesuksen opetuslapsetkaan muuten välttyneet epäilyiltä. Epäilyille ei kannata antaa valtaa, koska mielenmuutos on mahdollista myös toiseen suuntaan. Viimeinen tuomio, taivas ja kadotus ovat mielikuvien varassa ja ihmismieleltä varjeltu mutta jotainhan raamattu niistä valottaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Just tuollainen minunkin kokemukseni on johdattelusta uskovaiseksi silloin kun se tapahtuu ihmisten toimesta. Mutta sitten tämä muu, kaikki se hyvä, minkä olen saanut ja huomannut, miten minusta pidetään huolta ihmeellisten "sattumusten" kautta, tekee nöyräksi ja panee miettimään, että jos kuitenkin etsisi loppuiäkseen uskovaisen tien. Mietin monesti, ketä minä kiittäisin, mitä minulta odotetaan vastapalvelukseksi kaikesta hyvästä, mitä olen saanut. Kymmenen käskyn noudattaminen ei ainakaan johda mihinkään pahaan ja sopii ihan jokaiselle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä oikeastaan ole hengellistä mutta henkistä se voi olla, koska moni satu sisältää myös opetuksen. Hengellinen keskustelu voisi olla ikään kuin osa tarinaa, jolle ei vielä ole loppua keksitty. Tarina alkaa kuten kaikki hyvät sadut.."olipa kerran...". Kuten kaikilla hyvilläsaduilla, myös hengellisellä tarinalla soisi olevan onnellinen loppu.."ja he elivät onnellisina iankaikkisessa elämässä taivaassa". Joskus tarinan päätös voi jäädä lauseeseen.."sen pituinen se" kun järki ei suostu jatkamaan sitä ajan rajan taakse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä Kalevalasta löytyy hengellisaä ainesta ja erityisesti Pekka Ervastin kirjan mukaan.
A Kiven teksteissä on myös ja Sormusten herroissa jne.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uskontojen merkityksen pystyy ymmärtämään ilman korkeampien voimien olemassaoloakin. Taivasten valtakunta on maanpäällinen paratiisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Muistan nuoruudestani naapurin lestadiolaisen leskiäidin, jolla oli kolme lasta. Kukaan ei tunnustanut ko. uskoa. Mutta, se ei ollut perheessä ongelma. Tulivat hyvin keskenään toimeen. Sitten kerran leskiäidin perheeseen tuli koilliskairan suunnalta hänen veljensä lestadiolaispoika. Poika tuli Ouluun ammattikouluun. Tuli vastoin vanhempiensa tahtoa. Poika kertoi, että oli tulla hulluksi kotona, koska siellä piti kaikki vapaa-ajat istua pirtissä raamattu nokan edessä. Poika kävi ammattikoulun ja löysi täältä vapaamielisesti lestadiolaisuuteen suhtautuvan vaimon. Saivat yhden lapsen ja elelevät edelleenkin, nyt jo vanhuuden päiviä onnellisina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikös kristinusko ole kuitenkin melko uusi uskonto. Mihin ihmiset uskoi ennen kristinuskoa? Joutuivatko kadotukseen vai mihin? Vaikea on oikein uskoa mihinkään uskontoon, kun ei yhdestäkään uskonnosta ole takeita, että on ehdottomasti oikea. Ja mitäs sitten, kun olet ns. "taivaan porteilla" ja sinua onkin vastaanottamassa joku täysin tuntematon jumalaksi itseään kutsuva hyyppiö.

Ja vielä lisäisin, että eihän eläimilläkään ole mitään jumalia. Ellei nyt sitten jonku viimeisen päälle paijattu buudeli pidä omistajaansa lähes jumalana. Varmaan joutuvat kaikki muut elolliset olennot kadotukseen, kun eivät ole osannet palvoa säännöllisesti jotain jumalaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pienenä lapsena kävin kotikyläni ns. rauhanyhdistyksen seuroissa, kun edesmennyt mummoni oli jonkin sortin uskova.
Sillä hyöriessä ja pyöriessä ihmettelin , kuinka aikuiset miehet istuivat ja itkivät kädet ristissä papin edessä.
Myöhemmin ymmärsin sen, että siinä varsinkin miehet katuivat ja pyysivät tekemiään synteään anteeksi, mitkä kehenkin kohdistuen, vaimoon kai enimmäkseen.
Näen, että nykyään Suviseurat taitavat olla vastaavanlaisia seuroja, jossa tehdyt synnit pustataan lumivalkeiksi ja elämä jatkuu entisillään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Synninpäästö kuuluu aidosti katuvalle ja parannusta kaipaavalle syntiselle, uskovalle, Raamatun sana ja opin mukaisesti, eikä ole leikin asia. Uskon kautta evankeliumi vastaanotetaan. Löyhät synninpäästöt eivät ole Taivaasta annettuja. Kevytmielinen syntienpeittely on Jeesuksen ristintyön halveksimista, päinvastoin: sellainen on jopa syntien "pyhittämistä"! Synti jo itsessään. "Ei kukaan voi tulla Isän tykö, ellei Isä Itse häntä vedä." Isän kutsussa voi syntinen luottavaisesti mennä Isän eteen, luottaen Jumalan armoon Jeesuksen sovityön kautta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pyhän hengen pilkka ei todellakaan ole leikin asia. Siinähän käy lopulta niin, että itsekään ei enää usko armoa kuolemattoman sielun pelastukseksi vaan vaikkapa synnin peitoksi. Pyhän hengen vaikuttama Jumalan valtakunta maan päällä on lopulta meidän ainoa tie pelastukseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

18.11.

Fingerpori

18.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/