Aloita uusi keskustelu

HAILUODON KIINTEÄN YHTEYDEN HIILIJALANJÄLKI

Aloittaja: Tiede ja luonto 11.2.2020 19:12

Pengertien ja siltojen rakentaminen sekä lisääntyvä liikenne saaren ja mantereen välille lisää päästöjä.
Miten ne kompensoidaan suhteessa lauttaliikenteen aiheuttamaan hiilialanjälkeen.
Entä yhteyden aiheuttaama ekologinen muutos meressä.
Miten tuossa yhteydessä ei hiilijalanjälkihihhulit ole äänessä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 61 viestiä

Old enough käy jo ylikierroksilla. Rauhoitu pariksi viikoksi. Tällaiset kynäilyt ei pelasta maapalloa. Ylen viheraivopesu on tosiaan mennyt perille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Et sitten ymmärrä aloitustani näinä hiilijalanjäljen vouhkaamisaikoina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin, ainakin saaristolais-elämä tulee tiensä päähän. Yhden elämäntavan ja kulttuurin loppu.
En osaa sanoa, mitä ilmasto vaikutuksia sillalla on?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hihhuleita pidättelee vielä se, pelkäävät, että joutuu tekemään jotain ruumiillista ja soutamaan saareen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

No hiilijalanjälki pienenee jatkuvan lauttarallin lopettamisen seurauksena niin, että vaikka liikenne lisääntyisikin on siltayhteyden kokonaisvaikutus positiivinen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perustuu varmaan samaan laskentamalliin kuin se että tulos on negatiivnen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuossa Heikuran väitteessä saattaa olla perrääkin, sillä lautta kuluttaa varmasti paljon enemmän polttoainetta kuin lautalla tupruttavat ajoneuvot ja samalla polttoainemäärällä autolla menee sillan yli, kuin mitä se kuluttaa lautalle odottaessa ja lautalla autoa lämpimänä pidettäessä. Lisäksi lautan käyttävä polttoaine jää kokonaan pois. Kärsii siinä jokunen lisäautokin käydä ihmettelemässä Hailuodon tyhjiä rantoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pengertien rakentamis- ja ylläpitokustannukset ovat monikymmenkertaiset maalle rakentamiseen verrattuna, odotettavissa yleisesti alempiin tieverkkoihin siirtymistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulunsalosta Hailuotoon liikennöivän lautan tilalle tulee merimatkan ajaksi kaikkien autojen päästöt, jotka muuten olisivat moottirit sammutettuina lautalla.
Miten se päästömäärä voi olla pienempi, kuin lautan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Lauttaliikenteen korvaaminen kiinteällä yhteydellä on arvioitu vähentävän hiilidioksidipäästöjä hankevälillä noin 40%. Tarkastelussa on huomioitu autotekniikan kehittyminen sekä liikennemäärän kasvu yhteysvälin parantuessa" viite Pohjois-pohjanmaan ELY:n hankearvioinnista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silta Hailutoon on hyvä juttu, Haliluotolaisten , mökkiläisten, marjastajien ja retkeläisten toivoma. Sillan tultua ei
enää tunnin jonotuksia ja autojen pakokaasuja tyhjäkäynnillä. Pitkällä tähtäimellä taloudellisesti edullisempi ja ilmastoystävällisempi. Hailuodon taloudelle ( esim. puun myynti ja turismi ) vahva sysäys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Turismi menee nollaan kun ketään ei paikka enää kiinnosta kun saarieksotiikka katoaa sillan myötä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No juuri niin siinä käy.
Mutta onhan se hieno ja hyvä asia, että saarelaiset pääsevät tulemaan ja menemään ilman lautalle jonottamista.
Tuleva tie tulee varmasti olemaan tämän alueen ainoa tieosuus, jossa ei renkaat, iskarit ja muut rakenteet rikkoonnu kuten tälläkin hetkellä isoissa montuissa joita alueen tiestöllä on eikä tienpitäjää kiinnosta pätkääkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jo laki kietää tyhjäkäynnin, joten siihen on turhaa vedota
Ja turisteja on turhaa toivoa saareen jossa ei ole turistille mitään mitä mantereella ei ole.
Lauttamatka on se joka jotakin matkailijaa kiinnostaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eräällä vihreiden napanaisella on Luodossa kesä-asunto. Se kompensoi ja neutralisoi kaikki päästöt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ne kompensoidaan nostamalla sähkön siirtohintaa ja sytyttämällä saunanpesä päältäpäin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei liikenne pitkässä juoksussa lisäänny. Ne saaressa asuvat jotka eivät koskaan ole käyneet mantereen puolella, käyvät ehkä aluksi vilkkaastikkin, mutta kyllästyvät ja jäävät jommalle kummalle puolen asumaan.

Se huolettaa että mitä kaikkia vitsauksia ja huonoja tapoja me mantereen asukkaan viemme saaren alkuperäisväestölle.
Tämän kaltaisista asioista olemme saaneet lukea historian lehdiltä.
Joka tapauksessa saaren alkuperäisyys ja neitseellisyys on tieyhteyden myötä ikuisesti menetetty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on aamulla huono Satakunnan, Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Kymenlaakson, Etelä-Karjalan, Pirkanmaan, Keski-Suomen ja Etelä-Savon maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltayöllä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan eteläosassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

En ymmärrä yrittäjien "ahdinkoa"

277 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Tietämättömien piensijoittajien osakehölmöilyt

HEP \o/ Täällä yksi ymmärtämätön. Minä en oikeasti tiedä, mitä salkkuni yrityksille tapahtuu tulevaisuudessa. En edes ... Lue lisää...
Pannarimies

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jarin piirrokset arkistossa.

Naapurit

2.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille