Aloita uusi keskustelu

Sopiiko juoksu vain normaalipainoisille ihmisille?

Aloittaja: neuvoista kiitollinen Oma elämä 13.4.2010 12:55

Onko loukkaantumisriski liian suuri lievästi ylipainoiselle 40+ miehelle, jos aloittaisi juoksuharrastusta? On jäänyt tuo hikiliikunta vähän vähemmälle, mutta pitäsi painoa pudottaa ja elämän laatua parantaa. Miten alottaisin?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 30 viestiä

Keskeisintä liikunnan aloittamisessa on kuunnella omaa kehoa. Jos ei ole liikkunut pitkään aikaan niin nousujohteisesti aloittelee. Ensimmäisille viikoille pelkkä kävelylenkki muutaman kerran. Viikko toisensa jälkeen lisää ensin harjoituskertoja. Sitten myöhemmin harjoitusten kestoa / tehoa. Minulla leikattiin selkä 12 viikkoa sitten ja aloitin kuntouttamisen kävelylenkeillä. Nykyisin käyn jo pari kertaa viikossa juoksulenkillä. Löysin verkosta web-sivuston www.trainit.fi jonne on kätevä merkkailla kaikki liikunnat, ruokapäiväkirjat ja myöhemmin ihailla saavutuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vesijuoksu on varmasti hyvä. Minu vähän alle 40 ylipainoinen kesti kyllä juosta mutta liian pitkä kävely kylmässä pakkastuulessa teloi polven niin että kuukauden kävi kipeää viiden minuutin kävely. Jos juokiset, aloita varoivaisesti vaikka muistissa on miten nuorena tuli revitettyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ylipainoisen kannattaa ensin liikkua reippaasti kävellen, pyöräillen tai uiden.  Sitten, kun paino on hieman laskenut ja tuo muu liikunta on vahvistanut niveliä, ni sitten vasta lenkille.

Nimittäin hölskyvä "ylipaino" on liian rankka kuorma juostessa.  Mottoni on se, jotta sitten vasta juoksemaan, kun hyppiessä ei hölsky.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hölkkääminen sopii, jos ylipainoa ei ole kymmentä kiloa enempää. Jos on, niin kannattaa aloittaa kävelyllä ja sauvakävelyllä. Maratonejakin tosin juoksee hyvässäkin ajassa runsaastikin mahaa omaavat, mutta he ovat harrastaneet liikuntaa jossakin muodossa  koko ikänsä.  Tärkeintä on, että sykkeet pysyvät peruskestävyystasolla. Sykemittari siis päälle ja baanalle. Alussa sykkeet tahtovat nousta heti kevyestäkin hölkästä liian korkeiksi. Ei muuta kuin kävelyksi vain siihen saakka kun sykkeet laskee. Vähitellen hölkkä alkaa yhtenäistyä ja vauhtiakin kestää lisätä. Tämä tosin vie useimmiten useita viikkoja. Joka päivä ei kannata harjoitella. Yksi lepopäivä välissä kasvattaa kuntoa ja edistää palautumista. Ei muuta kuin mukavia juoksukilometrejä! Juoksu on hyvä harrastus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei syytä huoleen. Aloita reippaalla  kävelyllä, ota lyhyitä hölkkäpyrähdyksiä. Kyllä se siitä! Hieno harrastus! Onnittelen aktiivisuudestasi!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Voitan sää kokeilla, hölkkäilet ensin tosi varovasti, jos on sykemittari niin 1-zonella pysyen, korkeintaan 2, jos ei oo mittaria niin suunnilleen niin hitaast että pystyt joka askeleella sanomaan vaikkpa "pingviini". Aloita varovasti, kävele ja hölkkäile vaikka vuorotellen lyhyitä aikoja ja kuuntele mitä nivelet sanoo. Seuraavana päivänä kipeytyminen on normaalia, mutta pitkään kestävä kova kipu ei. Kyllä voi hyvinkin aloittaa hölkkäämään kun pitää järjen päässä ja kuuntelee niitä jalkoja :) Onnea matkaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin polvinivelesi ovat vaaravyöhykkeessä, samoin sääret. Koettu on itse ja palasin kiltisti vesijuoksun pariin.

Juoksu ei sovi ylipainoiselle. Laihduta ensin reippaasti, ja mikä estää kävelemästä enemmänkin. Kerrostalon portaat, työmatkat, kauppamatkat. Yhtä tehokasta pidemmän päälle kuin kauhea riuhtominen kovalla asfaltilla.

Hirveän näköistä, kun lihava ihminen hyllyy tielllä vastaan makkaroineen. Pitäisi ajatella tielläliikkujia eikä itsekkäästi kihnustaa hikisenä muiden ohitse.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän se sopii, jos on riskit polvet ja nilkat. Uskosin että jalkoihin se vastaa, jos 20-30 kiloa on ylimääräistä mukana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mukava juttu että olet innostunut liikunnasta.Kannattaa ensi alkuun aloittaa ihan lyhyellä pyrähdyksellä,vaikka kahden lyhtypylvään väli.,toisena päivänä kolme jne. ja ihan miten itsestä tuntuu hyvälle eikä tunnu väkinäiseltä....silloin tuppaa lopahtamaan alkuunsa hyvä asia.Rivakka kävely on vähän helpompaa ja vastaa lähes hölkkäämistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hommaa cross trainer, niin ei rasitu nivelet eikä kipeydy niska ja selkä. Tunnin crossailu illassa vaikka tv:tä katsoen ja kunto nousee kohisten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kokeile itse mitä kestät. Turhaan sinä täältä haet neuvoja. Täällä kun kaikki ovat niin urheilullisia ja hyväkuntoisia ja sopivan painoisia jne.. Paitsi minä. Kyllä ne paikat kestää kun teet sopivassa suhteessa. Hitaasti aloittaen saat parhaan tuloksen. Mutta hyvä ajatus, kannatan! :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

17:01 nyt meitä on jo kolme, aloittaja, sinä ja minä. Vaikkei minulla ylipainoa ole niin rämmin pohjamudissa kuntoni kanssa. Edes käveleen en aina pääse, kun selkä tai jalat pistää hanttiin, juokseen jos lähden niin henki vinkuu ja nilkat paukkuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paremmin sopisi semmonen reipas kävelylenkki.Oikealla harjottelu sykkeellä.

Joka lasketaan    220-ikä *(kertaa) 0.7  eli

220-40 *0.7=126.   ja ruokavalio pitää olla kunnossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä aloitin kävelemällä . Tulin juuri lenkiltä . Mielestäni sinä olet enemmän kuin lievästi ylipainoinen kun oot + 40 , mulla on sama juttu . Kyllä sitä kuule jaksaa . Älä vain luovuta .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kyllä huonokuntoinen lähde juoksemaan tunnin lenkkiä tai sen saa hakea pois ambulanssilla. Aloita kävelemällä, vaikkapa 3-4 kertaa viikossa tunnin reipas kävelylenkki ensimmäisen kuukauden ajan. Googlettamalla löytyy pätevää lisätietoa juoksuharjoittelun aloittamisesta. Muistat vain aloittaa riittävän rauhallisesti niin lähtee se peruskuntokin kehittymään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voe,voe. Varovastihan vanhaa on vietävä, joten älä hötkyile, äläkä potkaise aisan yli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aloita ensin lihaskuntoharjoittelulla, vaikka salilla, uimahallilla uiden, perinteistä hiihtäen ja kun lihakset on hyvässä kunnossa, niin sitten lenkkipolulle. Esim. tunnin lenkistä juokset sen verran, kun tuntuu hyvälle ja kävelet loppumatkan. Vähitellen se juoksumatka pitenee kuin huomaamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Koiran ulkoitus

Kevyenliikenteen väylällä jalankulkija voi kulkea kumpaa reunaa tahansa. Autotien reunassa vasenta reunaa. Lue lisää...
Mosse65

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

23.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi