Aloita uusi keskustelu

Tikittävät aikapommit, vanhat betonisillat!

Aloittaja: Jätkänkynttilä. Muut 27.1.2020 23:41

Maanantaina 27.1.2020 Yleltä ojelma siltaonnettomuus mm. Italiassa 2017 jossa kuoli 43, ja useita loukkaantui. Olisiko viisaampaa siltojen sijaan, esim. joet alittaa tekemällä tunnelit niiden ali. Sveitsissä on kymmeniä km pitkiä tunneleita louhittu vuorten sisään liikenteen sujumisen vuoksi ja etäisyyksien lyhehentämiseksi, ja myös turvallisuuden vuoksi. Oulussakin on paljon betonisiltoja, joiden elinikä on kohta tiensä päässä. Pohjantiellä parasta aikaa sillankorjaustyöt käynnissä, miksei ajateltu joen alitusta louhimalla peruskallioon joen alle tunneli.Ollaanhan sitä suunnittelemassa jo Helsingin ja Tallinnan välille lähes 100 km pituista tunnelia. Ei muuta kuin kiinalaisia mainareita tänne, niin halvemmaksi tulee kuin nykyisen Oulujoen ylittävän sillan peruskorjaus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 31 viestiä

Se kaikista eniten rapistunut on Yhdysvallat. Siellä on satojaruhansia rspistuneita siltoja ja teitä jotka olisivat kiireellisen korjauksen tarpeessa mutta kun ei ole rahaa korjata. Tie ja siltarahat menevät sotimiseen ja tukikohtiin ympäri maailmaa. Ei oikein riitä siihenkään vaan pitää ottaa yhä lisää velkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Euroopassa on todella vanhoja siltoja, joiden materiaalina on käytetty graniittia tai jotain muuta kiviainesta. Kivet on ladottu suurella viisaudella kaaren muotoon, kuin eskimoiden iglut lumesta ja jäästä. On monta sataa vuotta vanhoja siltoja, ja vielä käytössä.Betoni rakenteet ilman viimeistelyjä on kuin peusieni vesisateessa, valun sisään pääsee kosteutta joka aiheuttaa betoniraudoitusten korroosion, lopputulos on nähty.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Myöskään ladotut sillat ei välttämättä kestä jos ne altistetaan vedelle ja pakkaselle toistuvasti.

Vesi on tärkeä betonin lujittumiselle, joka kestää 60 vuotta. Vesi ei rautaa ruostuta vaan happi.
Happi etenee betonin sisään hyvin hitaasti. Satojen vuosien kestävyyteen päästään jos raudoitteen ympärillä on about 5cm betonia.

Silta pettää siitä kohdin missä on sen heikoin lenkki (esim raudoite liian lähellä ulkoilmaa).
Tai jos huokoistus on epäonnistunut, betoni voi rapautua.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tunnelit ovat kalliita siltoihin verrattuna, mutta kallioon louhittuina ne ovat käytännössä ikuisia eikä niissä ole romahtamisvaaraa niin kuin silloissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Näyttävät lukijat ottavan tosissaan sinun sarkasmisi, kun ei kuulu minkäänlaisia vastaväitteitä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä siksi että betoni on oikeasti hiilinielu. :)

Mutta sillan muodossa sen hiilinielu toteutunee vasta noin 1000 vuodessa. :(
Jos se jauhetaan murskeeksi, se nielee hiilet sisäänsä about 100 vuodessa. :|

(ymmärtääkseni kaikki betonin valmistuksessa vapautunut hiili palautuu aikanaan takaisin, edes, onneksi)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin ennen viranomaiset tarkastivat
sillat säännöllisesti.
Onko Rinteen hallitus poistanut tämän kuluerän?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taidettiin siltojen tarkastukset lopettaa jo Vanhasen-Kataisen hallituksen aikaan.

Romahtihan Turussa kaksikin siltaa, kun kyseisten herrojen hallitus ontui taipaleensa loppusuoraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ehkä näin.
Mutta totuus lienee siinä, että
aloittaja luki Kalevasta artikkelin tunneleista.
Hyvin vitsikästä. Ja omaperäistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sipilän hallitus oli syypää kaikkeen, mutta Rinne toi
aurinkoa ihmisten elämään. Mona Marin jatkaa
salaperäistä hymyään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Katsoivatko myös Rinne ja Marin Ylen ohjelman, josta mainitsin vai miksi vedit heidät kommenttiisi?

Vai siksikö heidät vedit, kun tämän päivän demarikiintiösi ollut vielä toimeksiantajasi vaatimusten mukainen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko jokin hyppyrijärjestelmä korvata siltoja? Eli toisella puolella olisi hyppyri johon pitäisi ajaa tiettyä vauhtia ja toisella puolella olisi laskumäki ottamassa autoa vastaan. Ehkä tähän voisi suunnitella jonkin älyjärjestelmän joka ottaa "kopin" hyppäävästä autosta eli säätää laskumäen korkeuden oikeaksi pehmeää alastuloa varten. Selvityksen arvoinen idea?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

..akselillaan pyörivä kiekko, kuten kaupan pyöröovet, ei nääs tarvitsisi ajaa ennen poistumista kiekolta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi Pohjantien siltatyötä ei ratkaistu isolla lossilla, joka olisi vähentänyt tien holtitonta liikennekäyttätymistä ylinopeuksien suhteen. Lossiliikenne olisi väistämättä pysäyttänyt ajoittain liikenteen, kun jonossa oleva autoletka odottaisi vuoroaan lossiin. Hälytysajoneuvoille voisi talvisin tehdä jäätie lähelle siltaa. Mutta kun sillan korjaus on hyvää vauhtia menossa, on mahdollista että korjattu silta toimii sen 50v eteenpäin, ja varmaa on että kehitys joka osaalueella kehittyy siinä ajassa mullistaen koko liikennepuolen siten, että autot tai mitä ne nyt onkaan lentää osan matkasta eikä ylittäviä rakenteita tarvita enää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Millaista pommia ovat rakentamassa pykälää rankempii olosuhteisiin Riutukarin Huikun välille?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siltoja rakennetaan lähinnä esteettisten arvojen pohjalta unohtaen niiden pääfunktio kuljetus. Onhan se hienoa viritellä pitkiä hoikkia jännevälejä, mutta tuloksena saadaan nopeasti purkukelpoisia jättiläisiä, kun joku pikku seikka katkaisee kamelin selän. Näitä pikkuseikkoja voivat olla liikennemäärät, EU:n ahneiden kulkuvälinedirektiivit tai korroosio.

Lusikan voisi ottaa kauniiseen käteen ja tehdä muutama tuki lisää sekä rakentaa silta suosiosta elementeistä. Eivät ne särjet siellä ojassa huomaa muutosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on erittäin huono Etelä-Lapissa ja Keski-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen vuoksi.
Ajokeli on huono Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Lapissa lumisateen vuoksi.

Tuulivaroitus maa-alueille: Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on vaarallisen voimakasta aluksi, tuulen nopeus puuskissa 25 m/s.
Maan etelä- ja itäosassa sekä Satakunnan, Pirkanmaan, Keski-Suomen, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Etelä-Lapissa etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.
Ahvenanmaan, Varsinais-Suomen, Uudenmaan ja Kymenlaakson maakunnissa lounaistuuli on voimakasta iltapäivästä alkaen, tuulen nopeus puuskissa 20 m/s.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

158 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Miksi asuntojen arvo laskee koko suomessa?

kysykääpä itseltänne että missäpäin oulua haluaisitte asua, jos olisi varaa. Siellä eivät hinnat laske. Kaikki eivät näe... Lue lisää...
Sijaintisijainsijain...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille