Aloita uusi keskustelu

Kuinkahan moni menee siihen vipuun että jarrunesteet pitää...

Aloittaja: Autoilija Muut 1.12.2011 17:21

Kuinkahan moni menee siihen vipuun että jarrunesteet pitää vaihtaa muistaakseni 3 vuoden välein henkilöautoon Puhutaan että järjestelmään kertyy vettä,näin tekeekin mutta vain säiliöön ja se on niin pieni määrä ettei nestettä tarvi vaihtaa ainakaan ensimäiseen 15 toista vuoteen.En ole koskaan kuullut että neste olisi jäätynyt.Itse en ole koskaan vaihtanut nesteitä autooni vaikka olen joskus ajanut vanhemmillakin autoilla ekä ole koskaan ollut ongelmia RAHASTUSTA mielestäni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 159 viestiä

Tässäkin ketjussa nähdään, miten viista porukkaa tällä pesii. Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. 70-luvun alusta olen autoillut eri autoilla ( yhdella ajoin 12 vuotta ), mutta ikinä en ole vaihtanut, tai vaihdattanut jarrunestetä. Sama koskee ilmastoinilaitetta. Uuteen autoon kun menet vaihtamaan nestteet, saat sen tehdä joka vuosi. Minulla nyt tulossa nykyisellä autolla 7 vuotta täyteen, eikä ole ilmastointinestettä vaihdettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt taas talvirenkaiden vaihdon yhteydessä, jarrunesteen vaihto neljään autoon.
Kustantaa alle 20 euroa yhteensä itse tehtynä.
Jos jätät vaihtamatta, jumiutuvat jarrusylinterit ja useamman sadan euron remontti per auto on edessä

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

jarrunesteiden vaihto on Pörhön keksimää että saavat lisää asikkaita. (No ei oikeasti) Kyll ne kantsii vaihtaa välillä. (kimeällä äänellä) Jarrut toimii paremmin silloin. eikä jahna möttönen aja ojaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vedän isolla ruiskulla jarrusylinterin säiliön tyhjäksi.
Vaihtuu ainakin suurin osa nesteistä.En viitsi aukoa joka pyörästä ja ilmata.
Kantit on ilmaruuveissa huonot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä on huono tapa. Säiliössä olevaan nesteeseen ei juurikaan imeydy ilmaa tai kosteutta. Suurin ongelma on jarrumäntien tiivisteet, jotka ajan kanssa päästävät kosteutta jarrusylinteriin ja männät (ja sylinteri harvemmin, mutta jos se on rautaa) alkavat ruostua. Itse aukaisen jarrunestenippaa ja annan tippua sieltä muutaman senttilitran hitaasti ihan pumppaamatta. Nipoa kiinni ja seuraava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

esim sinä menet siihen vipuun katsastuksen jälkeen kun sinne mittari laitetaan,jos on vettä auto ei mene läpi katsastuksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jarruneste maksaa 5,90 pullo ja useimpiin autoihin yksi puteli riittää. Itse lotraan vaihdossa sen verran enemmän, että yksi ei aivan riitä. Näillä eväillä ajattelin viedä harrasteautoni katsastukseen yli 31 vuotta sitten tehtaalla asennetuin jarrusylinterein. Kertakäyttöautoja ostaville on tieten yksi lysti, miten käytä-ja-heitä-pois kertakäyttöromuuan hoitavat, vai hoitavatko lainkaan.

Sääliksi käy autoilijoita, joille tuo 5,90 € on kynnyskysymys.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ajoneuvojen huollot ovat nykyään saavuttaneet todella toisenlaisen merkityksen, esim. öljyn vaihdot ovat ajoneuvon elinkaaren aikana harventuneet todella paljon, mutta jarrunesteen suhteen ei kehitystä ole tapahtunut, liekö syynä se että edes jostain syystä auto saadaan korjauspajalle tekemään laskua asiakkaalle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoissa huoltoväli 25000km tai 12kk
kone ilmoittaa että öljyt vaihdettava 13000 kun on käyttänyt autoa soratiellä ja startannut pakkasessa,ja start stop sammuttanut auton liian monta kertaa,Eli huoltovälit ei pidä enää paikkaansa.huolto tulee vaikka 1000km jälkeen.Kumpaa uskotaan että takuu säilyy?Mun mielestä 25000 tai 12kk on ainoa oikea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Start & stop todella kuluttaa, sytytystulppia.

Voit jättää ne vaihtamatta, mutta varaa saapuville taksin numero sille päivälle kun auto ei starttaakaan.
Ai niin, Anne Bernerhän sotki taksialankin niin, ettei takseja saa mistään...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

soitan autoliittoon sieltä saan apua ympäri maailman ja vuorokauden ajoista piittäämatta,ja apu on ilmaista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jarruneste vaihdetaan vain 2 - 3 vuoden välein. Öljynvaihto tapahtuu useammin, joten niiden välejä on pyritty etenkin markkinointi- ja kilpailusyistä pidentämään ja esim. manuaalilaatikon osalta jopa jättämään kokonaan pois. Pienellä painetussa toki mainitaan, että vaativissa olosuhteissa vaihtovälejä on syytä lyhentää, mutta käytännössä näin tapahtuu vain valveutuneen omistajan kohdalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autowiki antaa tähän asiaan varsin kattavan vastauksen:

”Korroosio on jarrujärjestelmän pahin vihollinen ja vedellä on tunnetusti taipumus ruostuttaa metallia. Tämä on tärkein syy miksi vaihtaa nesteet, jotta saadaan jarrunesteeseen imeytynyt vesi pois järjestelmästä. Pidemmällä aikavälillä tämä edesauttaa pitämään jarrujärjestelmän hyvässä kunnossa.

Vedellä on paljon alhaisempi kiehumispiste kuin jarrunesteellä ja koska jarruneste sitoo itseensä vettä sen kiehumispiste luonnollisesti myös laskee. Alhaisempi kiehumispiste taas vaikuttaa suoraan jarrujen toimintaan. Kun jarruneste kiehuu niin siihen muodostuu ilmakuplia, jotka painuvat kasaan kun jarrujärjestelmään luodaan paine painamalla jarrupoljinta. Tämän huomaa siitä, että jarrupoljin muuttuu vetelämmäksi ja poljinta voi joutua pumppaamaan riittävän paineen aikaansaamiseksi.

Suurin käytännön ero glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän. Näin sadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja). Suurin hyöty silikonipohjaisesta jarrunesteestä saadaan silloin kun käytetään esim. teräspunoksisia jarruletkuja, jotka eivät itsessään anna paineen alla juurikaan periksi. Näin saadaan tuntuma itse jarruihin paremmaksi (teoriaa, en ole itse käytännössä testannut).

Silikonipohjaiset jarrunesteet olisi syytä vaihtaa useammin kuin glykolipohjaiset nesteet suuremman korroosiovaaran vuoksi.”

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jarrunesteet ovat pääosin triglykoleja (pakkasnesteglykolin sukulaisaineita). Ne ovat vesiliukoisia ja niihin liukenee vettä. Vesipitoisuuden noustessa jarrunesteen korroosionestoominaisuudet heikkenevät. Autokemikaalitehtaan laboratoriossa jossa olen ollut töissä tarkastettiin jarrunesteraakaaineiden kosteus KarlFisher titrauksella ettei uusi jarruneste olisi valmiiksi kostea. Eräässä autossani oli jarrusylinteri ruostunut jumiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaikka jarrunesteiden vaihdossa olisi rahastuksen makua, niin ei niiden vaihtoa kuitenkaan tyhjästä ole keksitty. Jos nesteiden vaihtamattomuus voi tuoda ongelmia, niin tiedätkö etukäteen osuuko se sinun kohdallesi, missä tilanteessa, ja montako muuta ihmistä joutuu siihen soppaan mukaan?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ikinä en ole vaihtanut tai vaihdattanut jarrunesteitä mihinkään autoo. On hyvin pelanneet siltä osin vaikka kestävimmillä autoilla on ajettu puoli miljoonaa kilometriä(toyota) . Turhaa työtä tuo nesteiden vaihto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos auton takuu on vielä voimassa, lienee parempi vaihtaa nesteet huolto-ohjelman mukaan jotta ei joudu itse maksumieheksi jos jarrut abs:neen ja ajonvakautuksineen eivät läpäisekään katsastusta. Abs-pumppu ja säädin ovat kalliita. Puhuvat jarrujen herkistämisestäkin. Jos hinta vaihdoille on alle satasen, miksi alkaa pohtia koko asiaa. Pohtimisen voi jättää ammatttilaisille. Autonasentajaa luotettavampaa ihmistä ei olekaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Suomessa on 60 000 työssäkäyvää köyhää

Mietipä aikuisten oikeasti, miksi Suomen tuloerot olisivat kasvaneet tai pienentyneet. Hallitus on muuttanut sosiaalitur... Lue lisää...
Naton otan

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

19.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi