Aloita uusi keskustelu

Käsin kosketeltavaa matematiikkaa ja läksyapukerhoja

Aloittaja: Valtakunnan virallinen matikka Kulttuuri 17.2.2019 09:00

"Käsin kosketeltavaa matematiikkaa" - Kaleva 17.2.2019

Kaleva ilahdutti peräti kahdella matematiikkajutulla: "Albert saa kotiopetusta, vaikka koulu sujuu hyvin" ja "Käsin kosketeltavaa matematiikkaa". Käsin kosketeltavaa matematiikkaa tehtiin Oulun alakoulujen matematiikkakerhoissa viime vuosikymmenellä.

Ylei­nen on kä­si­tys, et­tei ma­te­ma­tiik­ka kiin­nos­ta ei­kä sen takia tar­jo­ta ma­te­ma­tiik­ka­ker­ho­ja. Kun tam­mi­kuus­sa 2002 luin Ka­le­vas­ta, et­tä Ou­lun kau­pun­ki jär­jes­tää pe­rus­kou­lu­lai­sil­le il­ta­päi­vä­ker­ho­ja, eh­do­tin ope­tus­vi­ras­tol­le ma­te­ma­tiik­ka­ker­ho­ja. Ne hy­väk­syt­tiin ja niis­tä tuli erit­täin suo­sit­tu­ja.

Par­haim­mil­laan "Ma­te­ma­tiik­ka­ra­ke­teis­sa" oli noin 400 ala­luok­kien op­pi­las­ta. Li­säk­si ker­ho­ja oh­jat­tiin vi­de­o­neu­vot­te­lu­na muun mu­as­sa So­dan­ky­lään ja Vaa­laan.

Pääkaupunkiseudulta on tullut viestiä, että matematiikan yksityisopetuksen tarve on kasvamassa. Oulussakin on kysytty, mutta tarpeen suuruudesta en osaa sanoa. Nyt kysytään:

"Paljonko voisi pyytää, jos antaisi matematiikan yksityistunteja lukioon aikoville ja perusopetuksen matikan ongelmissa pyöriville?"

Tästä kyselystä heräsi Haukiputaan puskaradiossa keskustelua, jossa toivottiin yksityistunteja alakoululaisillekin. Ehdotettiin läksyapukerhoja asukastuville.

Onkohan läksyapukerhoille tarvetta? Niitä voisi keventää käsin kosketeltavalla matematiikalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 148 viestiä

Media noteeraa harvoin matematiikkaa positiivisina uutisina, vaikka matematiikka on 40000 vuotta vanhaa kulttuuria.

Sain eilen professori Jorma Merikosken uuden kirjan "Aikalaisia ja matematiikkaa", joka tuntuu kivalta iltasadun korvikkeelta. Tosin eilen illalla innostuin lukemaan sitä enkä nukahtanut.

"Ovatko opettajat ihmisiä"

"Aikalaisia ja matematiikkaa sisältää Tampereen yliopiston emeritusprofessori Jorma Merikosken vuosina 2003–2014 Tampereen yliopiston Aikalainen-nimiseen lehteen kirjoittamat terävät ja oivaltavat kolumnit. Merikoski on täydentänyt kokoelmaansa lukuisilla matemaatikoita, matematiikan opetusta ja itse matematiikkaa käsittelevillä kirjoituksilla."

Merikoski kysyy kappaleessa "Matikanopettaja", mistä Veikko Huovinen sai tehtävät novelliinsa Matikanopettaja. Oululaiset ehkä tietävät. Tiedätkö?

Jos kiinnostuneita löytyy, voin julkistaa vastauksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Haluatko miljonääriksi -ohjelmassa ei tunnettu Veikko Huovisen tuotantoa. Ehkä matemaatikot ovat uteliaimpia lukemaan muutakin kuin matematiikkaa. Merikoski kirjoittaa:

"Huovinen opiskeli metsänhoitajaksi Helsingin yliopistossa. Periaatteessa on mahdollista, että hänen opintoihinsa on kuulunut yliopistomatematiikan alkeita, mutta uskallan väittää, ettei niihin ole kuulunut sellaisia kursseja, joissa käsitellään näihin tehtäviin liittyvää matematiikkaa. Olisi kiinnostavaa tietää, miten hän on valinnut ne,"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lukioiden matematiikkakerhojen ohjaajien on nyt mahdollista saada palkkaa ja kerho-ohjaajiksi pääsevät muutkin kuin lukion opettajat.

Erityisesti täältä päin etsitään matematiikkakerho-ohjaajia ja lukioita, joissa kerhoja voisi vetää. Ainakin Muhoksen lukio on lähtenyt mukaan Matikka-Pii*an johdolla. Usuttakaapa lapsenne kyselemään lukioista!

Facebookin ryhmästä Matematiikka:

"Millaisia kerhoja toivomme syntyvän?

- Kerho on suunnattu lukiolaisille.

- Etevät yläkoululaiset ovat oikein tervetulleita mukaan, jos kerhon pitäjä niin haluaa.

- Kerho on avoin myös muille kuin oman koulun opiskelijoille.

- Aihepiiri on jotakin muuta kuin lukion valtakunnallisten kurssien sisältöä.

- Kerho voi sisältää esimerkiksi ongelmanratkaisua ja kilpamatematiikkaa; matematiikan sovelluksia; syventäviä teoria-asioita.

- Aiheiden ei tarvitse olla vaikeita, mutta toivottavasti inspiroivia.

- Kerhon opettajat ovat lukion matematiikan opettajia tai muu sopiva henkilö.

- Kerhoon osallistuu vähintään 5 opiskelijaa. Käynnistysvaiheessa tästä voidaan joustaa.

- Kerhot voisivat alkaa syksyllä 2020.

Tärkein tavoite on saada lisää matematiikkaharrastusta eri puolille Suomea."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on tosi, että lapset tarvitsevat mm. matematiikassa apua kuten muissakin oppiaineissa joko vanhemmiltaan tai sitten esimerkiksi aloittajan ehdottomasta läksyapukerhoista, jos kotoa ei siihen ole mahdollista. itselläni on poika, joka ei ollut kiinnostunut matematiikasta pätkääkään, kun taas minulle se on ollut aina suuri intohimo. Jo pesuskoulussa aloitimme matematiikan preppauksen ja jatkoimme sitä todella pitkään. Se auttoi. Poikani mielenkiinto matematiikkaan, fysiikkaan ja kemiaan kasvoi todella paljon ja se näkyy vielä nyt jokapäiväisessä elämässä. Matematiikka kehittää loogista ajattelukykyä eli päättelykykyä ja kiinnostua tämän vuoksi myös muihin oppiaineisiin kehittyy ja arkipäivän asioihin. Päättelykyky kehittää olemaan utelias erinäisiin asioihin ja tutkimaan niitä tarkemmin. Paras palaute pojaltani on myöhemmin tullut se, että ilman minun "painostusta" häneltä olisi jäänyt moni asia kokematta, jos en perinantamattomuudella olisi häntä tukenut monissa asioissa ja tehneet niitä yhdessä kuten ihan arkisissa harrastuksissa, joissa hän koki epävarmuutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos vanhemmat seuraisivat lastensa matematiikan opiskelua alakoulusta lähtien, jokainen pystyisi opettamaan heitä ainakin peruskoulun loppuun asti ja lukion käyneet myös lukiossa. Se antaisi myös vanhemmille aivojumppaa. Eläkeläisopettajat jatkavat harrastamista Facebookin matematiikkaryhmissä. Ei pitkästytä.

Hyvää jatkoa! Teit arvokasta työtä poikasi ja sitä kautta koko yhteiskunnan hyväksi. Nykyään ammattia vaihdetaan ja usein uuden ammatin (esim. sairaanhoitaja tai insinööri) opintoihin kuuluu matematiikkaa. Hyvä peruskoulupohja auttaa kovasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Oettaja kysyi Pikku-Kallelta, että paljonko on 6+4. Kalle heti sormilla laskemaan. Opettajapa komensi kädet taskuun ja uusi laskenta. Kohta Kalle hönkäsi, että yksitoista.
Tämä on sitä käsimatematiikkaa parhaimmillaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minäki voisin opettaa matematiikkaa. Tehtävä voisi olla vaikka seuraavanlainen; Pena tienaa työstään 2000€/kk ja hän maksaa ansiotulostaan veroa tällä hetkellä 13,5%. Kokoomus lupaa kansalaisille 1,5% tuloveronalennusta. Paljonko Penalla jäisi tämän jälkeen enemmän rahaa veron jälkeen nettona? Vastaus; ei mitään, sillä kokkareet ottaisivat Penalta rahat pois korkojen kera muiden verojen korotuksina.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä merkillistä on ns. taksiluvussa 1729? Jotain siitä selvisi, jos katsoi kanavalla Hero esitetyn elokuvan matemaatikosta Ramanujanista.

Intialainen Ramanujan oli poikkeuksellinen nero, joka ponnisti 1900-luvun alkupuolella köyhistä oloista arvostettuun englantilaiseen yliopistoon ja mullisti tutkijakumppaninsa G. H. Hardyn kanssa matemaattisen tutkimuksen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yle pitäisi jakaa kahtia ja perustaa Ouluun matemaattis-luonnontieteellinen Yle.

Matematiikasta löytyy mielenkiintoista ja kivaa. Ja mikä parasta: matematiikka ehkäisee syrjäytymistä!

Kanavalla Hero esitettiin 22.11. hieno elokuva intialaisesta matemaatikosta, Ramanujanista. Olin katsonut sen teatterissakin, mutta silti elokuva kiehtoi. Jos media olisi käsitellyt aihetta etukäteen, olisi kansa huomannut. Lopussa näkyi mielenkiintoinen ns. taksiluku. Wikipedia:

"1729 (Hardyn–Ramanujanin luku, G. H. Hardyn ja Srinivasa Ramanujanin mukaan) on pienin luku, joka voidaan ilmoittaa kahden positiivisen kuution summana kahdella eri tavalla eli taksiluku:

1729 = 13 + 123 = 93 + 103
Lisäksi luku on yksittäisten numeroidensa summan ja pienimmän sellaisen luvun tulo, joka voidaan ilmoittaa kahdella tavalla kahden (ei välttämättä positiivisen) kokonaisluvun kuutioiden summana:

1729 = 19 · 91, missä
19 = 1 + 7 + 2 + 9 (yksittäisten numeroiden summa)
91 = 216 - 125 = 63 + (−5)3 ja
91 = 64 + 27 = 43 + 33,
joten 91 on pienin luku, joka voidaan kahdella tavalla esittää kahden kuution summana. Samalla myös luku 19 takaperin)

Luonnollisten lukujen sarjassa luku 1729 on luvun 1728 jälkeen, ennen lukua 1730.

Luku on tunnettu kaskusta, jonka mukaan G. H. Hardy tuli tapaamaan Srinivasa Ramanujania. Hardy kertoi tulleensa taksilla numero 1729 ja sanoi, että se oli varsin tylsä luku. Ramanujan osasi kuitenkin heti kertoa luvun erikoislaatuisuuden. Kaskua pidetään esimerkkinä Ramanujanin matemaattisesta päättelykyvystä."

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässäpä hyvä esimerkki siitä, ettei koneisiin ei kannata luottaa. Kone kopioi potenssit tuloiksi. Korjaus:

"1729 (Hardyn–Ramanujanin luku, G. H. Hardyn ja Srinivasa Ramanujanin mukaan) on pienin luku, joka voidaan ilmoittaa kahden positiivisen kuution summana kahdella eri tavalla eli taksiluku:

1729 = 1^3 + 12^3 = 9^3 + 10^3.

Lisäksi luku on yksittäisten numeroidensa summan ja pienimmän sellaisen luvun tulo, joka voidaan ilmoittaa kahdella tavalla kahden (ei välttämättä positiivisen) kokonaisluvun kuutioiden summana:

1729 = 19 · 91, missä
19 = 1 + 7 + 2 + 9 (yksittäisten numeroiden summa)
91 = 216 - 125 = 6^3 + (−5)^3 ja
91 = 64 + 27 = 4^3 + 3^3,
joten 91 on pienin luku, joka voidaan kahdella tavalla esittää kahden kuution summana. Samalla myös luku 19 takaperin)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko Hero vielä nähtävissä jossakin? Voisiko sitä näyttää peruskoululaisille joulunalusviikolla, kun arvioinnit on tehty ja opettajat yrittävät miettiä ohjelmaa viimeisille tunneille?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos noita elokuvia näytettäisiin Ylen kanavilla, ne tulisivat nähtäviksi Yle Areenaan. En tiedä, onko tuo elokuva katsottavissa muualla kuin 22.12. televiossa.

Kannattaa liittyä Facebookin matematiikkaryhmiin. Ainakin ryhmässä "Rakastan matematiikkaa" keskustellaan elokuvasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämmöiselle elokuville olisi peruskoulussa tarvetta, joihin sisältyy jotakin oppiaineeseen liittyvää. Nuoret katsovat jo ihan tarpeeksi vapaa-ajalla muita elokuvia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jo alakoululaisille voi kertoa, missä matematiikka piileksii arkielämässämme. Tietoturvakin on matematiikkaa!

Caesarin salakirjoitus (yksinkertainen esimerkki)

Numeroi engl. aakkoset A, B, C, D, E, F, G, H, I, J, K, L, M, N, O, P, Q, R, S, T, U, V, W, X, Y, Z (26 kpl) 1, 2, .... 26. Kirjoita kirjainta osoittava luku vastaavan kirjaimen alle paperille. Laske seuraavat summat ja tee johtopäätökset:

K + N + O + W + L + E + D + G + E = ? (%)

H + A + R + D + W + O + R + K = ? (%)

Both are important, but the total falls just short of 100 %. But

A + T + T + I + T + U + D + E = ? (%)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Isänpäivän viihdettä Oulun Lyseon lukion matematiikkakerhosta (Teuvo Laurinolli):

"Masha halusi ostaa värityskirjan, mutta häneltä puuttui 7 kopeekkaa. Misha halusi myös, mutta häneltä puuttui 1 kopeekka. He päättivät yhdistää resurssinsa ja ostaa yhteisen kirjan, mutta siihenkään eivät rahat riittäneet. Mikä oli kirjan hinta?"

Venäläinen V. I. Arnold (1937-2010) oli 1900-luvun loistavimpia matemaatikoita, joka joutui hallituksensa epäsuosioon ja matkustuskieltoon arvosteltuaan sananvapauden rajoituksia. Arnold oli erityisen innostunut rohkaisemaan lasten matemaattista ajattelua ja laati heille runsaasti materiaaleja. Yllä näyte tehtäväkokoelmasta 5-15-vuotiaille.

Hyvää isänpäivää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päivän vinkki: Näin alakoululaiset oppivat tekijöihinjakoa.

Opetin lapsilleni ja muillekin lapsille kertotaulua niin, että teimme laput, joihin toiselle puolen laitettiin kertolasku, esimerkiksi 2x3, ja toiselle puolelle tulos.

Pantiin ne muovipussiin ja harjoiteltiin niin kauan, että opittiin. Nostettaessa saattoi tulla vastauspuoli, jolloin oli mietittävä, mlnkä lukujen tulo on kyseessä.

Kun kahden kertotaulu oli opittu, siirryttiin kolmen kertotaulun ja kun se oli opittu, yhdistettiin samaan pussiin kahden kertotaulun kanssa ja tarkistettiin osaaminen.

Näin jatkettiin. Lopulta oli samassa pussissa koko kertotaulu. Sitä oli helppo kerrata vaikka koko perheellä. Koululaiset voivat kysellä toisiltaan.

Sama menetelmä sopii kielten opiskeluun. Käyttipä sitä kummityttöni farmasian opinnoissaan kemian kaavojen opettelussa ja menetelmä tarttui muihinkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lasten matematiikkasunnuntai on avattu. Päivän matikka-annos:

- Paavolla on 4 omenaa ja Allilla on 3. Ymmärsitkö?

- Joo.

- Jos Paavo antaa 25 % omenistaan Allille -

- Miksi hän antaisi omenia tytölle?

- Keskitytään nyt vain laskemiseen, jooko?

- Hyvä, mutta jos omena ei ole mätä, en voi arvostaa tätä Paavoa.
Tapasin äidin, jonka lapset ovat 1. (tyttö) ja 4. luokalla. Tyttö olisi kuulemma innostunut matematiikasta, mutta alakoulun tehtävät ovat helppoja eikä opettaja teetä matematiikkadiplomeja.

Kannattaisiko esimerkiksi ryhmään "Rakastan matematiikkaa" laittaa "Lasten matematiikkasunnuntai", jolloin lasten vanhemmat saisivat jotain tavallisuudesta poikkeavaa tai ihan tavallista matematiikkaa lapsilleen?

Neljännellä luokalla oleva poika on myös kiinnostunut matematiikasta, mutta ei lukemisesta. Jospa sanallisella tehtävillä ja matematiikkatarinoilla saataisiin tuollaisetkin lukemaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi maan itäosassa, Kainuun maakunnassa, Lapin itäosassa sekä Koillismaalla Taivalkoski ja Kuusamo lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli on huono maan itäosassa sekä Kanta-Hämeen, Päijät-Hämeen, Pirkanmaan ja Keski-Suomen maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kerrostalo

Kaupunkiin matkaa 20 km. Yleinen liikenne pelaa hyvin. Lentokentälle sentään on matkaa se 30 km jotta pääsee avartumaan.... Lue lisää...
OKT asukki

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

12.12.

Fingerpori

12.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/