Aloita uusi keskustelu

Oulu jämähtänyt sumpuksi

Aloittaja: Auton ratin takana Kaupungit ja kunnat 27.6.2019 09:40

Kyllä Oulun keskustaa on kehitetty siihen suuntaan että siellä liikkuminen ja asiointi ei voisi enää epämiellyttävämpää olla.Itsellänikin tuli siellä ennemmin liikuttua päivittäin,nyt ehkä parikertaa vuodessa,verotoimistossa tai jossain muussa pakonsanelemassa paikassa.Harmi miten Oulun keskusta on pilattu.Varmasti tähän on suuresti vaikuttanut Arinan rakentama Valkea.Katuvarsi kauppiaat on tapettu tai on pakotettu siirtymään Valkeaan.Tämä tappaminen on tapahtunut esim. Isonkadun katkaisulla Arinan tarpeita silmällä pitäen.Vanhat pikkuputiikit jäivät mottiin ja joutuivat lopettamaan. Vaikea on ilman Valkean purkamista tehdä Oulusta enää viihtyisää ja vetovoimaista turistirysääkään.Toivottavasti kaupungin kassa ei kärsi tästä valtavasta mokasta ja siitä vääryydestä mitä pikkuputtikkien pitäjät ovat joutuneet kokemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 85 viestiä

Kun tietää sen olemassa olon, niin on helppo käyttää vaihtoehtoisia reittejä.

Muuten Oulun kaupungin liikennesuunnittelu on surkeaa Parkkipaikkojen vähentäminen on ollut tahallista ja nyt cykkeliparkkipaikat veivät lisää kymmeniä autopaikkoja.

Oulu on autovihamielinen kaupunki. Oulu ei sillä ainakaan nouse, että ihmisten liikkumista vaikeutetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meidän ruokakunta käyttää viikottain 200-250 euroa päivittäis- ja käyttötavaraostoksiin. Kuukaudessa rahaa kuluu 800-900 euroa. Vuodessa rahaa kuluu päivittäiseen elämänmenoon helposti 10000 euroa. Ennen aikaa rahasta huomattava osa 50-70 prosenttia kului keskustan liikkeissä. Muistan kuinka ostin kodinkoneitakin Pakkahuoneenkadulta, kuten suksia ja lasketteluvälineitäkin. Kallioparkissa on parkkiruutuja, mutta minä en lähde sieltä samoillekaan ympäri keskustaa ostoksia tekemään. Pankkiin montusta pääsisi helposti, mutta tarvetta ei ole. Käteistä pankeista ei enää saa. Muut asiat hoituvat tietokoneella ja nyt myös älypuhelimella. Nyt tuo kymppitonni heilahtaa keskusta ulkopuolisiin kauppoihin, koska keskustassa käyn enää kerran puolessatoista kuukaudessa apteekissa klo 18.00 jälkeen. Luulen, että moni muukin on muuttanut tapojaan, koska parkkiruudut on poistettu ja ajaminen on muutettu tympeän sekavaksi. Kun täydennysrakentaminen keskustassa keskittyy miniasuntojen tuottamiseen ja autopaikkojen määrää taloyhtiöissä edelleen karsitaan, Oulun keskustan rakenne väistämättä hajoaa ja kapungin entinen ydin menettää merkitystään. Uusia keskuksia syntyy suorituskykyisen, autolla saavutettaviin kauppa- ja palvelukeskuksiin. Niihin siirtyy myös terveyspalveluja. Itse uskon että Oulun kaupunkirakenne pirstaloituu ja että sen hallitseminen koko ajan hankaloituu ja kallistuu. Meneekö siihen vuosikymmen vai kaksi, sitä en pysty ennakoimaan, mutta nykytoimijat ja -päättäjät eivät ilmeisestikään ole enää silloin rintamavastuussa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ketään ei ole pakotettu siirtymään mihinkään, Suomi on edelleen vapaiden valintojen maa. Pikkuputiikit tappaa liikehuoneistojen liian korkea vuokrataso ja nettikauppojen yleistyminen. Nuoret käyvät kivijalkaliikkeissä sovittamassa vaatteita tai tutkimassa tavaran ja tilaavat halvemmalla nettikaupasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

EI KIRKASTANUT ÄSKEINEN PRIDE -TAPAHTUMAN HEHKUTUS ILTASANOMISSA. TYTTÖ RAASUT! PILLUN ESITTELYT EIVÄT TÄLLÄ PERÄLLÄ LAIMENNA MONIKULTTUURISUUDEN INTOA.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaikki syy löytyy Oulun kaupungin suunnalta. Oulun kaupungin liikennesuunnittelu on poliittisen johdon ohjaamana laittanut autoilun ihan sekaisin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Kaupunkipyörien jälkeen Oulussa katseet kääntyvät sähköpotkulautoihin ja sitten siihen raitsikkaan Linnanmaalta sairaalakompleksin suuntaan ja lentokentälle päin. Tällä hetkellä Oulussa on vain kaksi poikittaisliikenteeseen soveltuvaa katua, Aleksanterinkatu ja Uusikatu. Aleksanterinkatu ei jyrkkyytensä vuoksi sovi raitsikalle. Uusikatu on toinen vaihtoehto. Mutta raitsikat sillä sumputtaisivat autoliikenteen tukkoiseksi. Asiallisesti raitsikoille olisi sopinut erinomaisesti sujautella Isokatua Tuiran suunnasta Saaristonkadulle ja tai sitten Limingantulliin, mutta mutta. Miten Oulussa suunnittelu töksähtelee kaikessa mahdollisessa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Surrrkea on Oulun keskusta; ennen kun kävi Oulussa, tarkoitti se keskustassa käyntiä, mutta nyt kun käy Oulussa, tarkoittaa se ns laitakaupungilla käyntiä. Enää hyvin harvoin viitsii sinne tunkkaiseen keskustaan mennä, eikä siellä kauaa viihdy, mutta onneksi laitakaupunkia rakennetaan väljemmin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En mene keskustan sumppuun kuin ihan pakosta. Onneksi niitä tuulee vain pari kertaa vuodessa jonkun asian vuoksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä puolestani käyn pari kertaa viikossa keskustassa. Sumppuja en ole sillä huomannut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Me käydään kauppareissuilla kolme neljää kertaa viikossa. Keskustassa käynnit ovat mahdottomia muutoin kuin kuuden jälkeen illalla apteekissa. Jos veisimme auton kallioparkkiin käyntikerta maksaisi ehkäpä 7-8 euroa, viikossa minimissään 21-24 euroa. Kuukaudessa parkkilasku olisi 84-96 euroa. Vuodessa vaikka kymmenellä kertoen Kallioparkki nielaisisi meiltä 840-960 euroa. Meille eläkeläispariskunnalle sellaisen laskun maksaminen on mahdotonta. Teille hyväosaisille Kallioparkki varmaan kyllä sopii, mutta asioikaa myös keskustan liikkeissä, ettei niille käy kuin Stokkalle. Hullujen päivien ruuhkat eivät riittäneet sille vuosikatteeksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei kai se tuokaan valkea välttämättä olisi mikään katastrofi, jos liikenne olisi muuten fiksusti järjestetty, jos edes pyrittäisiin edistämään liikenteen sujuvuutta, mutta se ei näyttäisi olevan millään tavalla tavoitteena, paremminkin päin vastoin. Autot halutaan sieltä pois, ja minä ainakin omalta osaltani teen työtä käskettyä ja hoidan asiointini muualla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oli virhe kataksita katu juuri Valkean kohdalta koska viereinenkin katu eli rotuaari on pyhitetty vain kevyelle liikenteelle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa on ilmeisesti todella suuri määrä huonojalkaisia, jotka eivät kykene kävelemään hissiltä kauppaliikkeeseen. Teitä rajoitteisia varten tietysti pitäisi olla joka liikkeen eteen laitettu ilmainen parkkipaikka, mutta sekään ei toimisi koska teitä on suuri määrä ja tilaa rajoitettu määrä. Sähkökäyttöiset ilmaiset pyörätuolit voisi ajaa asian.
Meille terveille on yksi lysti onko parkkipaikka Raksilassa tai Heinäpäässä, Oulu on niin pieni kaupunki että sen kävelee päästä päähän muutamassa kymmenessä minuutissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

aloitteen, että Arinan hammas on purettava haittaamasta Isokadun liikennöintiä? Laitetaan adressi kiertämään moisen rotiskon poistamisesta ja tarpeeksi nimiä alle.---- Kaupungin arkkitehdit näyttävät ajattelevan kaupunkia, ei ihmistä, joka siiinä pitäisi elää!! Katsokaa Kalevaa 30.06.2019....

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On siellä Kivisydämessä semmoset hinnat ettei sinne viiti ajjaa. Me etitään kiekkopaikkaa ja rällätään rinkiä, ja jos ei ala löytyä niin rällätään muualle. Joskus vaan on ikävä kyllä pakko käydä keskustassa esim.pankkiasioilla, ja silloin ketuttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joku vois kertoa sulle , että Kivisydämen hinnat keskustan alueella ovat samat kuin maanpäällliset parkkihinnat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ilmasieksi pitäisi saada parkata, taikka kaupungin olisi mielummin annettava pieni palkkioraha parkkaamisesta. Parkkialueiden rakentaminen ja kunnossapitohan ei nääs maksa mitään, sähkökin tulee taivahalta,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Liikkuminen autolla on tehty mahdottomaksi.Ei kaikilla jalka kulje enää kuin terveillä.Arinan Valkean jälkeen liikenne puuroutui ja tehtiin todella hankalaksi keskustassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Miksi et halua maksaa veroja?

Jos elät työmarkkinatuella, sinun veroprosenttisi on -100. Kaikki, mitä saat, on toisten maksamia veroja. Itse et maksa ... Lue lisää...
Backstreet Boys

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi