Aloita uusi keskustelu

Vanheneva sähköauto voi olla hintapommi omistajalle

Aloittaja: Vanheneva sähköauto Autot 20.4.2019 18:38

Vanheneva sähköauto voi olla hintapommi omistajalle
Kun sähköautojen korkeajänniteakustot on uusittava, on niiden hintahaitari laaja. Taloustaito-lehti kertoi 4/19-numerossaan, että täyssähköauto Hyundai Kona Electricin 64 kWh:n akusto maksaa 33 650 euroa. Volkswagen e-Golfin akuston hinta on noin 28 000 euroa. BMW i3:n akut maksavat noin 10 000 euroa !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 20 viestiä

Jep, tulevaisuutta lienee nuo hybridit. Lyhyet matkat ja kaupunkiajo sähköllä ja tarvittaessa polttomoottorilla loput!
Sähkön tuottoon kun vielä valjastetaan tuo aurinkokennojen tuottama sähkö, niin hyvä tulee!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

onkohan niitä akkuja sijoitettu niin ettei vorot vie niitä.???
ongelma se on tämäkin,akut pitäisi koodata niin ettei niitä voi varkaat hyödyntää tai jokin muu keksintö..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvo laskee aluksi noin euron kilometri.
Liikkeestä ulos ajettaessa ehkä 8000 euroa.
Taloudellisessa mielessä sähköautoissa ei ole mitään järkeä.
Tätähän niillä ei haetakkaan.
Yritetään puhdistaa omaatuntoa ja pelastaa maapallon ilmasto.
Näihin kumpaankaan asiaan ei ole sähköautoissa mitään mieltä.
Hyvin karusti tuotetaan nämä jalometallit, mitä akustoihin tarvitaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän noiden Teslojen kanssa aika moni jobbari tehnyt pahan kuprun kun valmistaja yks kaks pudotti uusien hintaa reilusti alas - uuden hinta tippui yhdessä yössä alle käytettyjen hintatason.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Siinä on niin paljon härpäkettä että pienikin korjaus maksaa paljon ja vikaa ei edes osata paikallistaa nykyisistä autoistakaan läheskään aina. Tämä on sitä ilmastonmuutosvaatimusta. Ottaa lompsan päälle paitsi yrittäjillä kun voivat vähentää veroissa ja se taas siirtyy hintoihin ja se taas johtaa siihen että ostetaan ulkomaan tuote kun ovat siellä viisaita ja tajuavat ettei kaikkea voi hintoihin laittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostat tänään sähköauton, niin 6-8-vuoden päästä se on muutenkin romurautaa. Tekniikka kehittyy nyt noissa hurjaa vauhtia ettei vanhoja osta kukaan, ei edes köyhempi, koska tulee kohta akkujen osto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Osti Vaggilaisen ja olihan kallis homma kun Tsi koneesta uusittiin puoli moottoria ja lisäksi dsg. Kaippa niissäkin on tekniikka kehittynyt

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaggilaista en minäkään toista osta, oli se vain romu ja kaikki osta vaihdelaatikosta lähtien piti uusia alle 130 tkm.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on akkuporakone, ihan ammattityökalu ja akku sökö. Ammatti vehkeiden hinnat ovat pudonneet, eikä siihen kannata uutta akkua enää hankkia. Tekniikat ovat edenneet ja paljon. Varmaan niin käy autoillekkin. Siinä vaiheessa, kun auton paristot pitäisi vaihtaa, pitää miettiä, laittaako romuksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Varakasta hommaa jos 10 välein uusii 40000 euron sähköauton romuttamalla vanhan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jopahan on väittämä. Kyseisen Kona-sähköauton hinta on alkaen 42.900 euroa, joten väittämäsi mukaan itse autolle jäisi hintaa vain vajaa kymppitonni! TV:ssä ollut asiantuntija kertoi sähköauton akkujen keskihinnan olevan noin 6000 euroa. Hyundai antaa akulle 8 vuoden takuun ja Kia 7 vuotta, joten akut kestänevät ainakin 10 vuotta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautojen akkujen kesto

Sähköauton akun kestoon vaikuttaa useampi asia. Akkujen käyttöikää voi lyhentää muun muassa niitä rasittavat korkeat lämpötilat tai vaihtoehtoisesti kireät pakkaset. Kapasiteettia saattaa laskea myös jatkuva pikalataaminen.

Vaikka akustojen kapasiteetti laskeekin ajan myötä ja ne täytyy jossakin vaiheessa vaihtaa, akkujen hintojen laskiessa tämä ei aiheuta suurtakaan painetta kuluttajalle, kun vaihtokuluja verrataan polttomoottoriautoon. Esimerkiksi polttomoottoriauton huoltoon kuluu keskimäärin noin 400 euroa vuodessa. Tämän päälle tulevat vielä polttoainekustannukset riippuen auton käytöstä ja auton moottorin koosta.

Esimerkiksi Tesla Model S -malliin polttoainekulut ovat nolla euroa ja energiakustannukset autolle noin 0,035 euroa per kilometri.

Riippuen sähköauton akkujen koosta, jossakin vaiheessa edessä on kuitenkin akkujen vaihto.

Auton akkujen vaihto on kertakuluna melko suuri: vuonna 2015, 85 kWh:n akustolla varustetun Teslan akuston uusiminen maksoi 44 000 dollaria ja Nissan Leafin 5 500 dollaria. Koska Teslan Model S -mallit ovat vielä aika uusia, ei tiedetä tarkkaan, kuinka pitkään akustot kestävät ennen kuin niiden teho alkaa laskea merkittävästi. Arvio on 10 – 15 vuoden välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se varmaankin pitää paikkansa. Varmaankin Taloustaito-lehti on käyttänyt varaosahintaa ja onko mahdollisesti myös asennus mukana. Ainahan on ollut niin, että jos auto koottaisiin varaosahinnoilla ostetuista osista, olisi hinta moninkertainen auton myyntihintaan nähden.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siinä on iso ongelma kun akkujen teho alkaa häviämään heti. 5 vuotta vanhan akun teho on enään puolet uuden tehosta, eli yllätyksiä luvassa kun akku tyhjenee ennen aikojaan. Tuon akkujen heikkenemisen näkee esim. akkuporasta. 5 vuotta vanha akku on loppuun ajettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos haluat tietää sähköauton käyttöominaisuuksista niin kysyt vain joltakin akkuporakoneen omistajalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Milloin Marinin hallitus kaatuu?

182 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Corona paljasti terveydenhuollon surkean tilan

Koronaviruksen tappavuus sairastuneista 2-3%, valtaosalla sairastuneista tauti on lievä, vakavammin heistä sairastuu 17%... Lue lisää...
TRJ

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

26.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille