Aloita uusi keskustelu

Sähköautot valtaavat vähitellen liikenteen

Aloittaja: Autot 20.10.2019 00:20

Euroopan ja koko maailman autoteollisuus on siirtymässä sähköautotuotantoon. Euroopassa sitä vauhdittavat EU:n kovat päästörajoitukset. Näyttääkin siltä, että polttomoottoriautojen tuotanto hiipuu vähitellen ja vähiin jo 10 vuodessa. Suomeenkin on tulossa jo ensi vuonna monia uusia sähköautomerkkejä ja -malleja. Valikoima vuosi vuodelta vain runsastuu. Polttomoottoriautojen aika ei ole suinkaan ohi, vaan niitä on liikenteessä vielä monta kymmentä vuotta, On toinen asia, monellako niistä kannattaa sitten ajaa, sillä verot ja polttoaineen hinnat voivat olla kovia.
Tietenkin teknisen kehityksen ohella tämän kaiken syynä on ilmaston muutos, sillä varsinkin maailman suurkaupunkien saastekuorma on kasvanut sietämättömäksi liikenteen ja melun takia. Toki ongelma vaivaa jo Suomenkin suurimpia kaupunkeja. Liikenteen päästöjen osuus saastekuormasta on myös suuri.

Näiden syiden vuoksi sähköautojen kehitys on huimassa vauhdissa. Jo nyt markkinoilla olevat sähköautot ovat täysin ylivoimaisia polttomoottoriautojen suhteen. Toimintamatkat ovat jo 400-500 kilometriä, ne tarjoavat äänetöntä rajua voimaa, kiihtyvyys 0-100:n tavallisellakin mallilla vain 7 sekuntia ja vääntö aivan hurjaa. Sähkömoottorin hyötysuhde on noin 90 prosenttia, kun se polttomoottorilla on 40 prosentin luokkaa. Tämä tietää myös pientä energiankulutusta, joka on myös suuri asia maailman saastekuormituksen kannalta. Sähköautoilijan kannalta on myöskin mahtavaa kun ajokustannukset ovat sadalla kilometrillä vain 10-15 prosenttia polttomoottoriautoilijaan verrattuna. Kun sähköauton hankintahinta on kymppitonnin suurempi, se tulee takaisin vuosien varrella.

Ja siiten ne haitat. Lataaminen ei ole suuri ongelma, kun jo omassa autotallissa voi yön aikana ladata akun täyteen. Vähän ajavalla riittää lataus kahden viikon välein. Kun sähköautot nyt alkavat yleistyä, myös latauspaikkoja ilmestyy tarpeen mukaan, sillä kysynnän ja tarjonnan laki sen järjestää tässä markkinavoimien maailmassa. Kerros- ja rivitaloyhteisöissä latauspisteitä varmasti järjestyy yhteisten päätösten mukaan. Aikoinaan yksityisautoilun yleistyessä huoltoasemia ilmestyi "joka niemeen, notkoon ja saarelmaan". Miten nyt tulevana sähköautokautena tuo asetelma muuksi muuttuisi.

Jokaisen pitäisi vain kohdaltaan miettiä, että kun maailma ja elinympäristö muuttuvat, itsekin pitäisi muuttua ja sopeutua, ainakin asenteiltaan.
Itselläni on auto tullut vaihtoikään. Kesällä kävin koeajamassa sähköauton, noin tunnin ajan erilaisissa liikenneympäristöissä. Tulin vakuuttuneeksi sen ylivoimaisuudesta. Ja mikä voima ja hiljaisuus ja ajamisen helppous, ei vaihdekeppiä, ei kytkinpoljinta. Kaasupolkimella kiihdytetään ja jarrutetaan, ja tarvittaessa oikealla jarrupolkimella. Tein niin rohkean jutun, että panin sähköauton tilaukseen. Se vain kestää ja kestää, kun sähköautoilla on hyvin pitkät toimitusajat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 456 viestiä

Ihan hyvä olla toiveikas! Varmaan TODELLA KOVALLA POLITIIKAN OHJAUKSELLA siihen voitaisiin päästäkin, mutta kuinka moni kansalainen näihin sitoutisi? Vain jos saaavt todella kovat kompensaatiot, mitä ei ikinä tule! Eli kukahan näitä tavoitteita sitten hamuaa? Vihreitä AUTOILIJOITA ei taida olla muutamaa sataa enemmän, joten kuka hemmetti nämä sitten rahoittaa?! Taivaallista politiikka näyttäisi olevan tämäkin! Mutta tovotaan, että ede joku höynäytetään tämän genren pariin, jotta näyttäsi että "eteenpäin" ollaan menossa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En usko, että sähköautoilu on pinnalla kymmentä vuotta kauempaa, kun vielä tehokkaammat energiasovellukset on löydetty. Yksi kaveri jo lensi henkilökohtaisella selkäsuihkarilla Ranskasta Britteihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sako siihen koukkua? Kuinka onnistuu Inarin reissu 30°C pakkasessa edestakaisin ja tankkaamatta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näitä sähköautointoilijoita ei tietenkään häiritse se, kun 8 vuotias lapsi Kongon kaivoksilla kerää toimeentullakseen litiumia sisältävää kiveä kantaakseen se rikastettavaksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No häiritseekö polttomoottori-intoilijaa öljyonnettomuudet, Nigerian jokisuistojen pilaantuminen öljyn porauksen vuoksi, tankkerionnettomuudet, öljyn tuottajamaiden ihmisoikeudet, ilmaston pilaantuminen? Eräätkin alkuperäisasukkaat on aikojen saatossa häädetty öljyntuotannon tieltä, tarvittaessa voimakeinoin.

Aika tekopyhältä kuulostaa tuossa valossa hurskastelu Kongon lapsista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Kyllä sitä öljyä tarvitaan sähköautoissakin,ja sähköntuotantolaitoksissa hyvin paljon.Esim,laakeroinnit ja vaihteistot tarvitsevat monenlaista öljyä toimiakseen kunnolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Älä puhu soopaa. Mihin öljyä tarvitaan sähköautossa? Korkeintaan kestovoideltuihin pyörän laakereihin. Sähköautossa ei ole vaihteistoa. Sähköä tuotetaan öljyllä hyvin vähän, koska se on kallista ja järjetöntä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä muuten häiritse sitäkään vähää niitä, joilla on hankittuna oma kännykkä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sehän on poissa silmistä kuin ne valtavat pohjavesien sotkemiset miksihän ei näytetä TV.ssä näitä olosuhteita,

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Entäs sitten kun sähkö-autoja alkaa olla enemmän , oletko ajatellut mistä energia lataukseen saadaan???
Te hurkastelijat luulette että tuosta vain rakennetaan latauspistokkeita mutta äly ei riitä kertomaan mistä ENERGIAA , sillä jos oosaatte yhtään ynnälaskuja voisitte ehkä tajuta että virta ei tule riittämään jos ei rakenneta Suomeen muutamaa ydinvoimalaa tätä tarkoitusta varten.
Ja onhan tuota yhtäkin ydinvoimalaa rakenettu kuin iisakin kirkkoa.
Järki käteen teille ilmastovouhottelijoile !

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tekniikan maailmassa ole tutkittu, että jos kaikki Suomen autot olisivat sähkösutoja niin sähkönkulutus lisääntyisi 10 %. Jos OL 3 joskus valmistuu (uskoisikohan) niin Suomen sähköntuotanti lisääntyy 15 %. Eiköhän sähkö riitä. Norjassa lähes puolet autoista ovat sähköautoja ja silti sieltä tuodaan sähköä Suomeen. Öljy tulee lähes yksinomaan Venäjältä niin eikö olisi hienoa päästä eroon Venäjän tukemisesta. No kaikista ehkä ei, mutta minusta ainakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tänään tulleessa autolehdessä koeajossa oli Volvo xc90 T8 Twin engine AWD R-Design Hybridi. Kovasti kehuttiin 106697 euron autoa, kuinkas muuten mutta yksi asia ärsytti. Se on laataaminen. " Kaapeleiden kanssa touhuamisessa on omat haasteensa. Kaapelit vievät lisäksi tilaa ja jäykille kaapeleille ei ole omaa säilytyslokeroa. "
tämä kaapelijumppa on suoritettava joka päivä jos meinaa sähköllä ajaa. Ei kovin vaivatonta.
Kaasuautolla 90 litran säiliöllä ajaa 1200 km kertatankkauksella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo on kuin armeijan hyökkäys toimintaa tuo sähköautohöpötys.
Sähkö on sumuverho jottei nähtäis saatais todellista tietoa kuvaa tilanteesta ja sen kehittymisestä.
Jotku menee halpaan ja tässä tapauksessa kaliiseen .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joka päivä. Älä viitsi. Tai no ajatko 400-500 km joka päivä. Jos vaikka vaan 300 km päivä niin silti vuodessa sulle tulee yli 100 000. Aja sitten kaasulla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1) Mihin sähkövoiman tuotantotapaan perustuvat ajatukset sähköautojen lataamisesta? Millainen voimala ja kuinka monta sellaista tarvittaisiin latailemaan esim. suomalaisten sähkötoimiseksi muuttuneen henkilöautokannan akustoa samoilla ajokilometreillä kuin nyt? Kuinka monta esim. 500 MW:n ydinvoimalaa riittäisi?

2) Millä tavalla sähköauto soveltuu ajamiseen, jos lämpötila on alle -30 astetta?

3) Onko ratkaistu, mistä maapallon esiintymistä otetaan akkujen tarvitsemat erikoismetallit kaikkiin maailman sähköautoihin?

4) Onko unohtunut, että mm. Japanissa tehdään uutterasti tutkimus- ja kokeilutyötä erään polttomoottorin suhteen nimittäin vetyä polttavan moottorin? Vetyautoja liikkuu iso liuta kokeiltavina, ja ne polttavat siis vetyä tuottaen palamisjätteenä vettä. Vedyn tuottaminen vedestä on helppoa, mutta se on teollisessa mittakaavassa hintavaa.

Tiedän, että urbaanissa kaupunkiyhdyskunnassa, jossa julkista liikennettä on, auton ei tarvitsekaan toimia joka päivä. Mutta Suomessa on jonkin verran alueita ja niillä ihmisiä, joille auton varma ajokunto päivittäin on välttämätön.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

1. Voimaloita tarvittaisiin 1...2 riippuen siitä ajetaanko jokaisella autolla vuodessa keskimäärin 15.000 km.
2. Kokemusten mukaan sähköauto sopii pakkasiin paremmin kuin polttomoottoriauto.
3. Nykyisellä teknologialla tunnetut varat riittävät. Kehitteillä on uusia akkuja, joissa harvinaisia metalleja ei tarvita.
4. Vety ei tule kysymykseen, koska sen tuottamiseen tarvittaisiin huomattavasti enemmän ydinvoimaloita.

Kaupunkiliikenteeseen on paremmin soveltuvia energiatehokkaampia kevytkulkuneuvoja kuin sähköautot. Sähköbussit ovat jo nyt arkipäivää pääkaupunkiseudulla. Pitkiä matkoja varten ovat sähköjunat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Lapin maakunnassa lumi- tai räntäsateen vuoksi.
Ajokeli muuttuu huonoksi iltapäivästä alkaen Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Keski-Suomen, Pohjois-Savon, Keski-Pohjanmaan, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä olevan jään päällä on vettä.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

263 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Sinun valintasi - eroa AY-liitosta!

Nyt, jos koska pitäisi liittyä ammattiliittoihin. Ammattiliitojen tulisi olla vähintään maanosan kattavia, silla globaal... Lue lisää...
Syke

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

14.11.

Fingerpori

14.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/