Aloita uusi keskustelu

Moottoritieltä poistuminen turvallisesti

Aloittaja: Laps´suomen Autot 19.5.2016 17:43

Moottoritie on kaksi-piippuinen juttu joillekkin liikenteen tulkitsijoille,mutta mikä on sen merkittävin ongelma ? Myös moottoritieltä poistuminen on osattava tehdä turvallisesti eikä suotta jarrutella suoraan menevää liikennettä sinun on itse pystyttävä ottamaan vauhti pois siellä poistumis-rampilla..

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 578 viestiä

Näkyikö siellä moottoritien laidalla koirankakkaa? Ei se mitään, pitää pysähtyä ja kerätä se turvallisesti muovipussiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos noin pelottaa? parkkeeraa tien pientareelle pistä hätävilkut päälle vie kolmio 150 m taemmaksi. Soita hinausapuun . . . kyllä pojat turvallisesti sinut moottoritieltä pois saattavat. Mutta jos niin pelottaa hinauskyytikin ;((( Voit kävellä metsiä pitkin kotiisi jos onnistuu ilman mönkijää? Ja jos vaimo on tai lapsia sattuu olemaan . . käske heidän huhuilla tontin rajalla . . . näin löydät moottoritieltä turvallisesti takaisin kotiin!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen loppuelämäni kiitollinen tästä!! Kaksi vuotta se kesti, ennen kuin Juttutupaan tuli viimeinkin yksi järkevä neuvo ja pääsin pois moottoritieltä! Vaimo olikin ihmetellyt viipymistäni. Lapsia ei aluksi tahtonut tuntea, kun olivat kasvaneet niin paljon tällä välillä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On aivan oikein että moottoritiellä ei nyhjäillä eikä jarrutella kaiken aa ja oo on että turvavälit ovat kunnossa etkä sillä puskuriin ajamises-tyylilläsi saata muita kulkijoita vaaratilanteeseen vauhti pitää osata pitää nopeuden sallimissa lukemissa ja silloin meno on jouhevaa ja tarkoituksen mukaista kuitenkin ruuhkat ym; huomioiden miten nopeuden pystyy säätämään mutta kuitenkin sillälailla että liikenne on joustavaa eikä mitää tunarointia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näinpä juuri. Jos koko liikenne kulkisi suositusnopeuden mukaisesti, olisi ohittelu tarpeetonta, pl. ajoneuvot, millä ei saa esim. satasta ajella. Samalla myös turvavälit kasvaisiva, koska ei olisi pelkoa ohitetuksi joutumisesta, eikä ohittelijan tarvisi kyttäillä paikkaa edellä ajavan takakontissa kiinni.
Mutta, näiden liikennehäiriköiden, jotka muodostavat pitkiä ja tiiviitä jonoja rekan perään, vuoksi liikenne puuroutuu ja kamikatze-ohitukset lisääntyvät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Kyllä pohjantien liikenne on hallittavissa jos kulkijoilla olisi yhteisymmärrystä tien käytön suhteen. Nopeudet on oltavan sen mukaiset että pystyt hallitsemaan tilanteet myös ruuhka aikanakin . Tilastojen mukaan kolari joita siellä lähes päivittäin sattuu on juuri niiden kulkijoiden aikaansaannoksia jotka tietä päivittäin käyttävät. Näin se vaan menee.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiihdytystaito puuttuu niiltä jotka jaloissa pyörivät kiihdytyskaistoilla ja samoin poistuessaan moottoritieltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Johan tätä on kaksi vuotta väännetykin. Eikö tosiaan vieläkään osata poistua moottoritieltä..? Siis, aja oikealla kaistalla ja kun lähestyt oikeaa ramppia niin laita vilkku oikealle ( siis paina vipua alaspäin ) ja aja rampille ja sitten pääset pois sieltä. Hiljentele sopivasti kuitenkin nopeuttasi ettet aja tulevasta risteyksestä ikäänkuin pitkäksi kun saattaa mennä auto rikki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko ohjeissa, vai autossani vikaa, sillä kun painan vilkkuvipua alaspäin, autoni vilkuttaakin vasemmalle?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autosi vilkkuvipu on asennettu väärälle puolelle rattia. Sinun on käytävä huollossa vaihdattamassa puolta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ollaampa ytimessä kun lähes valmis moottoritie Oulun kohdalla on osottautunut toimivuutensa ainakin niille autoilijoille joilla on liikenteessä pelisilmää,mutta on toki niitäkin jotka eivät hallitse ramppiliikennettä varsinkin silloin kun tullaan moottoritielle muun liikenteen sekaan. Nyt on rakennettu hyvät ja toimivat rampit joissa saa suhteellisen hyvin otettua oikea siirtymänopus muun liikenteen sekaan mutta valitettavasti se ei toimi kaikkien autoilijoiden osalta ja se on asia joka edelleenkin antaa aihetta niihin vaaratilanteisiin. Korjaus kuljettajien osalta on varmasti mahdollinen kun kelaa itsekseen mikä olisi mielestäni paras ja onnistuneempi vaihtoehto ? Olisiko se tuo toinen ajoneuvo joka pujahti tuonne muun liikenteen sekaan vaan onko se sittenkin tämä minun vaihtoehto jolla saadaan koko ramppiliikenne pysähtymään kun en kerta kaikkiaan uskalla mennä tuonne muun liikenteen sekaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo ja sillä liikenteen sekaan pujahtajalla täytyy myös pään pyöriä. Uusista rampeista huolimatta täytyy väistellä kun yrittävät tulla kylkeen sieltä rampilta ja koko letkan vauhti tippuu 60 km/h:ssa. Saa kuulemma antaa rysähtää, mutta aamuisin ei jouda tien päällä setvimään mitään kolaria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä on se ongelma, että ihmiset ajaa perseessä kiinni. Miten mihinkään väliin pääsee ruuhkassa, kun ei vain mahdu? Ei se nopeuta matkaa mitenkään, että ajaa kiinni seuraavassa. Miten, MITEN tämän saisi noille audi/bemu/mersukuskeille taottua päähän? Aina pitää ajaa ensin kiinni ja sitten vasta ohi. Täysiä tietenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nyt se on kyllä mennyt aika haastavaksi kun ne uudet rampit on niin outoja pitkiä sivuhaaroja, eikä metikön takaa edes näe milloin on prisman ja milloin ideaparkin liittymässä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tulo ja poistuminen on erittäin ratkaisevassa roolissa ja sen kun hallitsee vältämme niiltä ruuhka-aikana tapahtuvia ketju-kolareita ym kolareita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni nämä moottoritien poistumisongelmat pitäisi sisällyttää kaikkien autokoulujen opetussuunnitelmiin ja että näihin käytännön ongelmiin mitä tässä juttutuvassa puidaan, pakotettaisiin perehtymään vähintään parin viikon ajan, niin että uudet tulevat kuskit oppisivat nämä ongelmat mitä he myöhemmin tulevat kohtaamaan. Vanha sanonta ettei oppi ojaan kaada pitää tässäkin tapauksessa paikkansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos Sinulla on moottoritielle tulossa vaikeuksia, niin tee siitä uusi aloitus. Veikkaan, että saat riittävästi hyviä neuvoja Juttutuvan asiantuntijoilta ja muilta experteiltä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos M-tieltä ei osaa pistua muita m-tiellä liikja haittaamatta ei M-tielle saisi tulla olenkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi