Aloita uusi keskustelu

Mikä siinä moottoritielle liittymisessä on niin vaikeaa?

Aloittaja: Tämäkin pitää erikseen neuvoa Autot 8.10.2019 18:28

Usein näkee, että motarinramppia ajetaan tuhatta ja sataa. Sitten vasta viimehetkillä kun pitäisi liittyä moottoritien liikenteeseen, niin aletaan katsomaan sitä väliä ja poljetaan jarrua, pahimillaan lähes pysähdytään. Siis se välihän pitää katsoa jo rampilla ollessa! Katsot, että "noiden harmaan ja punaisen auton väliin menen" ja käytät kaasua sitä mukaillen, että pääset tähän väliin sitten sujuvasti, kun se kohdalle osuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 60 viestiä

Se on jännä kun täällä pk-seudulla motarille liittymisessä ei ole mitään ongelmaa, tilaa tulee aina kun vilkun laittaa päälle jos on ruuhka ja muuten kyllä sujuu ongelmitta liittymiset.
Ylipäätänsä liikennekäyttäytyminen on joustavampaa kuin pohjoisessa, toki täälläkin minäminä-tyyppejä on mutta automäärään suhteutettuna vähemmän.
Aina kun harvakseltaan tulee siellä Oulussa kotikulmilla käymään, huomaa niin selkeästi eron ihmisten liikennekäytöksessä kaikin puolin.
Joustoa hyvät ihmiset, kyllä kaikki ehtii perille, ja autoilu on paljon mukavampaa ja turvallisempaa kun ei stressaa jos nyt joku kanssa-autoilija ei aina ihan täydellisesti onnistu ajosuorituksessa.
Hyvää syksyä!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se voi olla vaikeaa, jos edellä ajava ei aiokaan liittyä rivakasti liikenteen sekaan. Ei siinä auta katsella motarilla ajavia vaan on katseltava edellä ajavan perävaloja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pannariliittyminen korjaa tämänkin itse aiheutetun ongelman.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei sille mitään voi. En usko että ainakaan kannattaa hidastaa rampilla. Sitten se on vielä vaikeampaa ja luultavasti joutuu pysähtymään ja sitten joku samanlainen ajaa perään. Se on vaan pakko tunkea johonkin väliin ja tulee kolari jos tulee eli jos motarilla ajava ei anna yhtään periksi. Rampilla ajava ei voi antaa periksi, ramppi on sen verran lyhempi kuin motari. Eli ainoa kaikkia koskeva ratkaisu on se, että motarilla pidetään tarpeeksi turvaväliä. Liikennesääntöjä väistämisvelvollisuudesta ei tietenkään voi muuttaa, sillon motariliikenne pysähtyisi tai ainakin hidastuisi vähän väliä eli ramppiniilot kävisi liian röyhkeiksi. Yhteispelillä se sujuu, sanoi Ensio.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Motarilla JA RAMPILLA pidetään turvaväliä.

Ainoastaan itsesuojeluvaiston täydellinen lamaantuminen voi poistaa turvavälivaatimuksen moottoritien rampilla. Mikään laki ei siihen lupaa anna.

Opetelkaa nyt vain se Pannariliittyminen ja homma on sillä hoidettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Mitenkä kommentoija opettaa toimimaan, jos moottoritiellä on todella tiivis jono. Olen tulossa rampilta sadan kilometrin nopeudella moottoritielle. Lisäänkö vain kaasua ja päräytän jonon kylkeen luottaen , että joku antaa välin ? Talvisaikaan riskikerroin vielä taitaa nousta, onko kommentoijalla siihenkin hyviä muita keinoja kuin reipasta kaasujalkaa ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aloittajahan neuvoo että ei pidä vetää sokkona tuhatta ja sataa viimeiseen asti, vaan pitää jo rampilla ollessa katsoa väli mihin mahtuu menemään. Loput voinee lukea aloituksestakin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Välihän aletaan katsomaan heti kun kaistalle alkaa nähdä. Jos näyttää että ei mitään asiaa, että tiivis ja pitkä jono niin vauhtia pois. Itse en kyllä monesti ole ollut siinä tilanteessa että joutus ajamaan hiljaa rampilla siksi että odottelee hyvää väliä. Sen välinhän ei tarvi olla rekan mittainen vaan sellainen että auto siihen mahtuu, siihen pienempään väliin ei vaan uskalleta mennä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä siinä on niin mielenrauhaa järkyttävää jos jollakin se liittyminen ei niin sujuvasti käy? Sinähän taitavana kuskina klaaraat tilanteen niin että kaikki voivat ongelmitta jatkaa matkaansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Penaa en tunne, mutta Pannariliittymisen olennainen osa on riittävän turvavälin rakentaminen oman ajoneuvon eteen jo rampin alussa.

Ja sitten kun kiitorata on vapaa, asennetaan vauhtipolkomelle sen verran raskas saapas, että moottoritien jonoon liitytään siellä jo muiden käyttämällä nopeudella ketään muita haittaamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on se kun autokoulussa käsketään katsoa olan yli. Pää pyörii kuun huuhkajalla ja ukko/akka kans.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

...on liikennöidä lasten tasolla olevien miesautoilijoiden joukossa. Tossun alla oleva koettaa päteä liikenteessä...säälittävää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

En koskaan ajamoottoritielle yli 60 km:n vauhdilla. Varovainen pitää tässä iässä jo olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yön aikana Kainuun maakunnassa ja Koillismaalla sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio, Kemijärvi, Salla, Pelkosenniemi ja Savukoski lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kenelle ilmainen ruokakassi kuuluu ?

Ilmainen ruoka kuuluu jokaiselle joka kehtaa sellaisen käydä noutamassa. Se on kuitenkin selvää säästöä vaikka rahaa ruo... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

15.10.

Fingerpori

15.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/