Aloita uusi keskustelu

Liikennevalot pois ja tilalle kameravalvonta?

Aloittaja: Jo oli aikakin Autot 12.3.2018 16:53

Pariisissa poistetaan liikennevaloja: ruuhkat vähenevät, saasteet vähenevät, autoilijat ja jalankulkijat muuttuvat varovaisemmiksi => onnettomuudet vähenevät. Kameranauhoista voidaan selvittää onnettomuustilanteiden vastuukysymykset. Eikä tämä tulisi toteuttaa myös teknologiakaupunki Oulussa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 17 / 17 viestiä

Kyllä vetoketjuperiaatteinen liikenne on joustavampi kuin valo-ohjattu.
Liikennemerkit riittävät aivan hyvin Oulussa ja sitä pienemmissä kylissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa on liikennevaloja, joista ei pääse päiväsaikaan talviliukkailla vihreällä läpi edes yksi hitaanpuoleinen lähtijä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulussa osin on kamerat liikennevalojen kera , tulis vaan niihin puuttuviinkin .Onse vaan niin hyvä yhistelmä Rattiraivotkin asettuu .

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisi ensin katsoa, miten siellä Pariisissa loppujen lopuksi käy, kun nyt ilmaiseksi tuommoinen laajan mittakaavan kokeilu tehdään, pariisilaiset koekaniineina.
Periaatteessa ja käytännössä, asia on niin, että kun kukin noudattaa liikennesääntöjä, niin liikennekin sujuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Kyllä monin paikoin valot tuntuu ihan turhilta hidasteilta, kun pysäyttävät tyhjään risteykseen odottamaan, että jospa joku tulisi. Yleensä vielä kun se joku sitten tulee sieltä väistettävältä suunnalta, hänelle vaihtuu jo punainen valo ja hän taas jää vuorollaan odottamaan seuraavaa tulijaa. Lieneekö valojen tavoitteena, että jonkun on aina seisottava odottamassa, ja eteen päin pääsee vasta kun on saatu seuraava "päivystäjä" paikalle?

Minusta valosääntöjä pitäisi muuttaa niin, että punainen valo on vain väistämisvelvollisuus, ikään kuin vaihtuva kärkikolmio, ja jos väistettäviä ei ole, niin sen saa ohittaa huoletta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos on Aataminaikuiset liikennevalot niin noinkin voi käydä. Nykytekniikalla toimiviin ei juurikaan turhaan tarvitse pysähtyä. Oikealle kääntyminen punaisen palaessa tulisi meillä sallia jos ei ole liikennettä. Tapa on käytössä eräissä maissa mm Britanniassa, siellä tosin vasenmmanpuoleisesta liikenteestä johtuen punaisen palaessa saa kääntyä vasemmalle jos ei ole liikennettä. Jos tuollaiseen ehdottamaasi väistämisvelvollisuuteen mentäisiin niin se olisi sitten sama poistaa liikennevalot kokonaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuntuu niitä Aataminaikuisia valoja olevan ainakin täällä Oulussa vielä käytössä.

Mutta eihän se olisi ollenkaan sama poistaa valoja kokonaan. Valojen tarkoitushan alun perin on, että liikenteen ruuhkautuessa päästäisiin kuitenkin joka suunnalta risteyksen läpi, vuorotellen kohtuullisella odottamisella. Vaihtuva väistämisvelvollisuus toteuttaisi sen ihan yhtä hyvin kuin nykyiset valotkin. Lisäksi jäisi pois se turha seisominen tyhjissä risteyksissä. Mutta toisaalta, eihän sitä halutakaan pois, päin vastoin, oikein kameroiden kanssa kytätään, ettei kukaan vaan mene.

Voisihan kyllä nykyäänkin jo kytkeä ne valot keltavilkulle tai pois päältä hiljaiseen aikaan, kun niistä on vain haittaa, mutta jostain syystä sitäkään ei haluta tehdä. Valojen tarkoitus ei tunnu enää olevan liikenteen helpottaminen vaan joku ihmeen "rankaiseminen" ja liikkumisen hidastaminen.

Kevyt liikennehän onkin jo suurelta osin ottanut oikeuden omiin käsiinsä, eikä jää turhaan valoihin seisoskelemaan, jos tie on vapaa. Poikkeuksena kaupungille jalkautuneet autoilijat, jotka jäävät hölmistyneenä katsomaan muiden rynnimistä punaisia päin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos kymmenessä liikennevalossa seisot 2 minuuttia/valo päivittäin, niin se tekee polttoainekuluissa noin 5 euroa/päivä ja ajassa 20 minuuttia. Jos tämän kertoo työpäivillä kuukaudessa niin se tekee 100 euroa ja aikaa tuhlaantui suunnilleen työpäivä verran.
Vuositasolla 2-3 tonnia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos liikennevalot poistettaisiin oulussa, niin liikenne muistuttaisi Kalkutan kaupungin liikennettä, täyttä kaaosta. Niin pöljä on oululainen autoilija, sehän ajaa vaikka päälle kun tietää/ kuvittelee olevansa oikeassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mistäkähän tämä on muuten tullut, itsellä nimittäin vähän samaa vikaa. Ihan kuin oikeassa oleminen olisi hyvä syy tehdä tyhmyyksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Rike sakotkin on jo muutaman kilsan ylityksestä 170€ ja väittävät ettei ole pelkkää rahan keruuta!
Poliisi joutaisi pois TV.stä.
Ja varsinkin jos se maksetaan minun vero rahoilla!
Pitäisikö siitä kerätä kansalaisaloite?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä siitä televisiosta taida muita kuluja olla kuin että maijassa kuluu hieman enemmän polttoainetta kuvaajan takia. Ohjelma kun tulee Neloselta ja Jimilta, joita ei rahoiteta verolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja poliisihan ei säädä lakeja eikä anna asetuksia, vaan valvoo niiden noudattamista. Eduskunta säätää lait ja hallitus antaa asetukset, joten sinne päähän ne moitteet sakoista kuuluu. Sitäpaitsi sakkojen välttämiseen on todella hyvä keino, jota suurin osa osaakin jo käyttää. Nimittäin olla ajamatta ylinopeutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Poliisi joutas tien päälle tutkaamaan
ei televisio ohjelmiin
sieltä tien päältä ne suuret rahat kerätään
ja tulee kuskien vaihtoja myös rekoille

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei onnistu, eihän Oulussa osata ajaa edes valo- ohjatussa risteyksessä niin kuinkas sitten kun liikennevalot otettaisiin pois, varmasti olisi ruuhkaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin maakunnissa etelätuuli on voimakasta, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Hyvätuloisten asumistuki

172 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Hyvätuloisten asumistuki

Dilemma on sama kuin tilanteessa jossa köyhä saa ruuan ilmaiseksi ja muut maksavat siitä 10 euroa. Hyvän taloudellisen t... Lue lisää...
Holy s

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla. 24.6. - 26.9.

Naapurit

22.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi