Aloita uusi keskustelu

Kiva ajaa nelivetoautolla

Aloittaja: 4 x 4 Quatro Autot 8.2.2014 18:27

Kylläpä on mukavaa ajella liukkailla teillä, kun on tuo nelivetopeli. Risteyksistä, liukkaistakin, pääsee liikkeelle kuin kesäkelillä. On se kyllä kiva ajaa myös kesäisillä sadekeleilläkin, eipähän lähde sateella urasilla teillä helposti vesiliirtoon niin kuin etu- tai takavetoinen. Kyllä Suomen ajo-olosuhteisiin nelivetoauto on mukavin ja turvallisin autovalinta. Suomessa pitäisikin laskea nelivetoautojen autoveroa ihan turvallisuussyistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 111 viestiä

Kesäkuun TM-testin mukaan ei ainakaan kaikilla halpisnelivedoilla ole ollenkaan kivaa ajella. Lukekaa itse, mikä meinasi kaatua väistökokeessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olishan se kiva. Mutta hintaa on liikaa.
Samoin polttoaineen kulutus on liian korkea.

Ei insinöörin palkoilla semmosia ... tai korkeintaan lada, dacia tai suzuki nelikko, mutta niissä on liikaa negatiivisia ominaisuuksia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on kyllä totta ja vävyn siskon miehen veljen poika oli sanonut ettei öljyäkään tarvi lisätä Audin koneeseen läheskään joka päivä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pari vuotta sitten tehty tutkimus osoitti, että liukkailla keleillä 4-vetoisilla autoilla henkilövahinkoihin johtaneet onnettomuudet kasvoi 20 - 30 prosenttia 2-vetoisiin verrattuna. Kuivalla kelillä eroja ei ollut. Tutkimuksen mukaan paremmuus kiihdytyksissä antaa väärän turvallisuuden tunteen eikä muisteta, ettei 4-vetoinen esimerkiksi jarruta yhtään tehokkaammin kuin 2-vetoinen. Se siitä turvallisuudesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Olen ajanut vuosikausia nelivetoa ja tullut siihen tulokseen että pakolliseksi pitää laittaa, jos halutaan onnettomuuksia paljon vähentää. Mikä on myös tärkeä asia, suolausta voidaan vähentää radikaalisti, risteyksiä voi suolata säälistä avojalakasia varten ja muita tumpeloita. Raskas liikenne vaatii suolauksen mäkiin ja riteyksiin. Olen kitkoilla ajanut monet talvet ja paremmin pitävät kuin nastat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuo tutkimus osoitti, että onnettomuusiski kasvaa nelivedolla ajaettaessa. Tutkimus nimenomaan tuli siihen tulokseen, että vika on nelivetokuskeissa, ei ajoneuvossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nelivedon ja onnettomuusalttiuden korrelaatio on todellisen elämän kolaritilastoissa niin selvä asia, että siitä on ihan turha väitellä. Tilaston perusteella emme tiedä, onko vika autoissa vai kuljettajissa, mutta joko nelivetoiset autot tai niiden kuljettajat tai molemmat ovat vajaavetoisia autoja ja niiden kuljettajia onnettomuusalttiimpia.

Todellisessa elämässä myös kunnolliset nastarenkaat pitävät kitkarenkaita paremmin talviolosuhteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä neliveto lähtee lapasesta niin kuin etuvetokin. Audi on kova ruostumaan niinkuin muutkin Saksalaiset autot, onhan niissä käytetty sitä lateksimaalia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mun corolla ruostui puhki 15vuodessa (oli kuitenkin lisäsuojaukset tehty)
20vuotiaassa Golffissa ei vielä juurikaan ruoste näy eikä reikiä ole.

Silti toyota oli mukevampi, se oli vielä aito japsi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aika moni ajaa nelivetoisella ja kehuu kuinka hyvä se on. Todellisuudessa auto saattaa olla 3-4 vetoinen vuodessa n 30 sekunnin ajan, jossain erityisessä tilanteessa. Neliveto tottakai hyvä, joka sitä tarvitsee. Tosin autoilu lähes kriminalisoidaan tulevaisuudessa. Pitäisi laittaa sähköauto, jossa on 500kg ylimääräistä liikuteltavaa massaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tiedätkö miten paljon parempi 6x6 vetoinen joka akselin lukoilla on? 6x6=36 ja 4x4=16 ja haldex Quattro on on puolet tuosta 16:sta.
Eli siinä missä 6x6 porskuttaa, niin haldex Quattro on pysäkillä pitsalla nauttimassa neljästä vuodenajasta - Quattro stagione.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun autolla teho 200 hp ja rapiat, vääntöä 260 Nm ja rapiat, painoa 2 tonnia ja etuveto...siitä seuraava, "hiuskarvan ja sydämmenlyönnin päässä" on tuo neliveto Quattro.
Kun automaattivaihteet ja ajajana on tämmönen ikänsä ajanut vanha paappa ja rauhallinen revittelemätön ajotyyli, arvelen, että köröttelen turvallisesti vaikka 200 km/h Saksan autobahnalla ja Suomen moottoriteillä vähän hitaammin sekä kyläteillä kinoksiin jäämättä tolla ensinnä mainitulla etuvetosella vielä ehkä niin kauan, kun ajokortti ei enää päde.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyään quattroina myydään myös haldex-nelivetoja aidon torsionin ohella. En ymmärrä miksi saksalaiset kutsuvat nelivetoa Italian kielisellä käsitteellä - tekeekö se saksalaisesta laadusta vielä parempaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bures!
Oletko niin innokas nelivetomies joka kuljettaa oranssia lumiharjaa matkassa kesäheltheeläkin?... Hei!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

17.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi