Aloita uusi keskustelu

Kilometrit autottain

Aloittaja: Mersumies ikuisesti Autot 26.12.2017 12:00

On tehty tutkimus autojen keskimääräisistä kilometreistä. Siinä 200000 tuhannen kilometrin kohdalla melkein kaikki oli tasapäin, sitten tippui japsit, n. 300000-350000 kohdalla Audi, 350000-450000 kohdalla Bemari ja Volvo. Mutta yli 500000 km ajettujen autojen kohdalla oli vain Mersu merkintöjä, miten se sillalailla, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 162 viestiä

Kun ajaa 15000km vuodessa, niin ruoste ehtii ensin.
Moottori on aina pelannut loppuun asti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ostin uutena Mazda 323:n v. 1992. Ruostesuojautin sitä uutena kahdesti. Ajoin sillä 420000 km 18 vuoden aikana. Kytkin, laturi. pyöränlaakerit ja jopa etuiskunvaimentimet olivat alkuperäiset näiden kilometrien jälkeen. Kyllästyin autoon sitten ja möin sen, vaikka tuntui kuin olisi luopumassa elämäntoverista tai perheenjäsenestä. Auto on edelleen liikenteessä, toki vähäisessä käytössä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä tuo puoli miljoonaa taitaa mennä monellakin merkillä. Ainakin Toyota Carina E:llä meni aikoinaan hyvinkin ongelmattomasti väli 300000-500000, sitten siihen piti uusia vilkun rele. Ois kai pitänyt säästää vilkkua. Se olikin kyllä vielä aito Japsi. Nyt on Audilla jo rikottu tuo maaginen 350 tuhannen raja, ja sama rempparutiini jatkuu, keväällä parit tukivarren katsastukseen ja sillä mennään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Puhut asiaa. Eri malleilla on tyyppivikansa, mutta kaikilla pääsee puoli miljoonaa. Varsin monilla jopa ihan kohtuullisella remontteerauksella. Puoli miljoonaa ajetun auton kunto kertoo enemmän käyttäjästä kuin autosta.

On kuulemma sellaisiakin, jotka eivät valitse autoaan huolto- ja katsastuspäivän perusteella, vaan niiden muiden 363 päivän ajoihinsa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Downsizing.

Ei ole omaa kokemusta, kun perheen autot ovat kaikki vähän klassisempia malleja.

Mutta moottorit ovat läpi kehityshistoriansa olleet pienenmään päin, ja oikealla mitoituksella siitä on selvitty. Sitä en todellakaan tiedä, ovatko uudet isojen autojen pikkumoottorit oikein mitoitettuja vai ei?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on ollut muutamia vanhoja passatteja, ja ovat poistuneet käytöstä kaikissa ollut yli puoli miljoonaa kilometriä mittarissa. Transporter meni syyttömässä kolarissa lunastukseen, mittarissa noin 760000 km. Moottori täysin kunnossa, kuten myös koko auto. Viimeisestä passatista meni jokin 17 euron vesiputki. Ei ollut aikaa ostaa putkea. Moottori täysin kunnossa. Että kyllä vanhoilla volkkareillakin reilun puolimiljoonaa km ajoi. Toyota carina dieselillä pääsi jopa miljoona km.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On muitakin minun Hiacella on ajettu 547000km ilman remonttia.Jarrupaloja on kyllä vaihdettu ja jakopään remmi 100000 tuhannein välein.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minun Sunnyllani on ajettu 512 000 km, kerran on jarrupalat vaihdettu, äänenvaimentaja vaihdettu ja toinen vetoakselin suojakumi. Toinen on vielä alkuperäinen ja ehyt. Meni elokuussa katsastuksesta kehujen kanssa läpi. Kauppakassina vielä pitkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kolmella vakio Saab 9000:lla ajettiin aikoinaan Talladegassa 100 000km kaasu pohjassa yötä päivää lähes kuukauden ajan, kaikki 3 autoa tulivat maaliin ja tekivät lukuisia nopeus- ym. ennätyksiä, mersu yritti myöhemmin tuota samaa erikoismallilla ja 50 000:ssa kilometrissä oli yksi autoista enää ehjä ja lopettivat siihen!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se mikään erikoismalli ollut, vaan 2.3-16 moottorinen Tenavatähti. Mutta Tenavat tosiaan saivat tarpeekseen kesken pelin ja Tähdellinen joukkue joutui palaamaan häntä koipien välissä kotiin. Kun tähtäimessä on paras tai ei mitään, niin välillä osuu kumpaankin. Ei tosiaan pidä kuvitella Mersun kaikkia malleja mitenkään onnistuneiksi, vaikka jotkut sitä ovatkin.

Vuosia myöhemmin oli taas kutsuttu FIAn valvojat Laredon 5 mailin ovaalille, ja nyt ei lähdetty enää koheltamaan takki auki, vaan kotiläksyt oli tehty. Amerikkalaiset ihmettelivät ennätyskokeeseen saapuneita tavallisia dieseltakseja, etenkin kun ensimmästen tuntien keskinopeus pysyi hädin tuskin 200 km/h tienoilla.

Tämän varovaisen uusien autojen sisäänajon jälkeen sallittiin kuljettajille pyrkivämpi ajotapa, jonka jälkeen alkoivat ennätykset kaatua.

Eri kokoisille sähkö-, bensa-, dieselautoille ahtimella ja ilman on sivukaupalla omia ennätyksiään. Myös Saab ajoi oman ennätyksensä MODIFIOITUJEN alle 2-litraisten ahdettujen bensa-autojen kategoriassa. Ihan kiva, mutta ei riitä ns. absoluuttiseen nopeusennätykseen, joka on nopein millä tahansa rakkineella kyseisellä matkalla vedetty nopeus. Viivalle saa tuoda vaikka siivettömäksi sahatun suihkuhävittäjän, kun maakosketus säilyy suorituksen ajan.

Kun taksi-Mersu alkoi kaataa isoja absoluuttisia nopeusennätyksiä, kävi rutiinityön tehneiden kuskien lisäksi Mersun luottokuskeille kutsu tulla kirjoittamaan nimensä aikakirjoihin. Mm. F1 turva-auton kuski Berndt Mayländer kävi vetäisemässä muutaman nopean kierroksen E320 CDI:llä.

Tuloksena pitkä lista luokkaennätyksiä joista kolme on myös absoluuttisia nopeusennätyksiä, joita kukaan muu ei ole pystynyt rikkomaan millään vehkeellä vieläkään. Ja ne ovat tällä hetkellä ainoat täysin vakioauton hallussa olevat absoluuttiset nopeusennätykset.

Jos Turbo-Saabit olisivat lähteneet diesel-Mersujen perään radalle, ne olisivat olleet yli 7000 km jäljessä Mersujen painuessa ohi viimeisen VÄLIETAPIN, jonne Saab keskeytti Mersujen jatkaessa viimeiseen noteerattavaan 100.000 mailin ennätykseen.

Nopeuskokeen tulokset löydät FIAn sivuilta absoluuttisten nopeusennätysten listalta.

Ennätysautot eivät olleet vielä tällä valmiita museoitavaksi, vaan ne tankattiin vielä kerran korkkia myöden, tankit sinetöitiin ja autot ajettiin mantereen läpi läheltä Meksikon rajaa Floridaan SAEn valvonnassa ilman välitankkausta. Eniten matkalla kuluttaneen ennätysauton keskikulutus oli 4.8 litraa sadalle.

Sama kone raksuttaa tuon miljoonan ajetun Vantaalaisdieselin nokalla. Mainio yhdistelmä kulkua, taloudellisuutta ja kestävyyttä. Siinä on uudelle OM656 dieselille kova tavoite parantaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

https://www.mercedes-benz-media.co.uk/en-gb/releases/233

Ja tuo moniventtiiliteinin moottori oli pilattu tuolla cosworthkannella. Se tuossa koneessa aina ensiksi petti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Totta. Mutta Tähtimerkki siinä Kossu-Tenavassakin on, joten Mersu siitäkin joutuu vastuun ottamaan. Tämä on taas tätä paras tai mitään hommaa, jossa ostajan pitää olla tarkkana, kun koskaan ei tiedä ennalta kumpi sattuu tulemaan?

Tuo E320 CDI ennätysveto tehtiin aika puhtaasti varikkotaktiikalla. Turbo-Saab puhkaisee 10 litraa sadalle keskikulutuksen noin satasen vauhdissa. Kaasu auki 220 km/h ajettuna ei edes 20 litraa sadalle riitä. Siksi Saabin tankin merkkivalo syttyy isolla ovaalilla noin tunnin kuluttua tankkauksesta.

Mersu valitsi tuotannostaan pienimmän dieselin, joka tulee tehtaalta aina vakiovarusteisena 7-vaihteisella turbiinilukittuvalla automaatilla, aavikkovälityksillä ja 80 litran polttoainesäiliöllä ja pystyy vapaaehtoiseen 250 km/h rajoitusnopeuteen.

24 kertaa vuorokaudessa letkun jatkona seisova enintään 220 kulkeva bensakrematorio häviää radalla selvästi nopeammin kulkevalle ja lisäksi yli 2 tunnin varikkotaktiikalla ajetulle talouskoneelle niin törkeästi, ettei se saa aikaan edes uskottavaa kilpailua. Siksi Mersujen keskinopeus huoltoineen ja tankkauksineen yli 160.000 km matkalla ylittää Saabin parhaalla yhdellä kierroksellaan ajaman huippunopeuden.

Autourheilusta tässä ei ole kyse, vaan homma rahoitettiin markkinointibudjetista. Mediakampanjalla osoitettiin amerikkalaisille, että diesel ei ole enää hidas ja savuava työkone, vaan mukavaa matka-autoa ripeästi ja taloudellisesti vievä moottori, joka hiukkassuodin kestää kovaakin ajoa.

Hyvin vedetty silti Saabiltakin, vaikka hidas onkin. Poikittaismoottori tekee isolla ovaalilla oman haasteensa etuvetoiseen väärin päin asennetulle moottorille. Tämänkin haasteen hanskaaminen kertoo hyvästä suunnittelusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo näin on. Enkä tarkoittanut että kone huono olisi ollut vaan vikaherkempi kuin normi 8-tappinen M102:en.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Näköjään uusillakin pääsee miljoonan:

https://www.msn.com/fi-fi/autot/other/vantaalaismiehen-eemeli-niellyt-jo-miljoona-kilometri%C3%A4-mercedes-on-ainoa-auto-muut-ovat-vain-kulkuneuvoja/ar-AAHtLey

Noilla ajoilla kurahaaramoottori on ihan hyvä valinta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tosi hyvä valinta silloin, kun auto on työkalu. Kaikki eivät aja tuon mersun ajosuoritetta n. 21 000 (km/kk) edes vuoden aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Ranua, Posio, Kemi, Keminmaa, Tornio, Ylitornio, Tervola, Pello, Rovaniemi ja Kemijärvi jalkakäytävät ovat erittäin liukkaita, koska niillä oleva lumi tamppautuu liukkaaksi.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.11.

Fingerpori

19.11.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/