Aloita uusi keskustelu

Jakoremmi

Aloittaja: paljas uneksija Autot 14.1.2020 08:24

Taas tänään on uutinen Kalevassa, joka koskee kuuluisaa jakohihnojen ennen aikaista katkeamista tai paremminkin sen syytä Oulun talousalueella ja vähän muuallakin. Lausuntojaan tästä asiasta matkan varrella on antanut Vtt, auton ja varaosien valmistajat, erilaiset korjaamot, Outokumpu ja nyt jopa lentokoneasentajakin mutta syytä joka selittää nämä hihnojen ennenaikaiset katkeamiset ei vaan tunnu löytyvän ja minä olen sitä mieltä, ettei koskaan löydykään, ainakaan virallisesti. Jos syyllinen olisi tienpinnoite niin maksajana olisi valtio ja jos syy löytyisi tienpidosta eli huollosta niin taas maksajana olisi valtio. Jos taas syylliseksi julistettaisiin auton ja varaosien valmistajat niin se vaan ei käy koska tiettyjen merkkien myynti tässä maassa loppuisi kokonaan tai ainakin melkein kokonaan.
Minäpä väitän, että syy on jo tiedossa mutta sitä ei haluta julkistaa em. syistä. Itse olen tehnyt tiettyjä havaintoja 2000-luvun puolenvälin tietämissä ja sen perusteella olen varma, että kyseinen ongelma johtuu tien pinnoitteeseen käytettävästä materiaalista ja tiettyjen automerkkien avonaisista jakopään rakenteista, jolloin erittäin hieno pöly pääsee esteettä jakopään hihnaan ja hammasrattaisiin aiheuttaen mm ennenaikaista jakopäänhihnan kulumista ja sitten katkeamista. Yksi syyllinen on tietysti myös nastat mutta se on tässä sopassa varmaankin se pienin syy.
Se on jo selvitetty mitä se ruskea erittäin hienojakoinen muju on niiden autojen kyljissä, jotka käyttävät paljon tuota meidän ns. moottoritietä. Tuo tavara lähtee erittäin huonosti autojen kyljistä pesussa. Tuossa ylhäällä ne syyt onkin mutta asiaa ei voi julkistaa koska se tulee maksamaan paljon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 105 viestiä

Ilmaston saasteet syövät hihnat.Laturin hihnat murtuvat kovassa vauhdissa ja saasteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aloittaja lienee oikeassa! Kyllä nykyisellä laboratoriotietämyksellä on jo saatu varmasti selvitettyä, mitä tuo pöly sisältää! Maksajaa vaan ei haluta osoittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei se jakopäänhihna mitenkään pääse jäätymään, höpöpuhetta. Jos katsoo niitä Kalevassa olleita kuvia näistä jakopään osista, niin nehän ovat töhnän peitossa, jostakin on päässyt kaikenlainen moska laitteisiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Voi kosteus tiivistyä hihnapyöriin, kun auto sammutetaan ja kone alkaa jäähtymään. Sitten se myös jäätyy, jos on pakkasta ja auto seisoo tarpeeksi pitkään. Onkohan tätä jakohihnaongelmaa takseissa? Niissähän kone on melkein aina lämmin. Jos ongelmaa ei takseissa ole, voi lentokonemekaanikon teoria pitää hyvinkin paikkansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sitä pääsee sinne koneeseen kun körötellään letkassa ilman turvavälejä. Paljonko maksatte minulle niin toteennäytän sen? Pitäisikö autotehtaalle olla yhteydessä ja kysyä paljonko maksavat kun teen kiistattomat tutkimukset joiden valossa syy on oululaisessa ajotavassa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onko kukaan miettinyt asiaa niin, että Oulussa on ihmisiä ja autoja ja välimatkat mitä ihmiset keskimäärin ajaa ovat kuitenkin kohtuu pitkiä. Jos verrataan vaikka Helsinkiä, niin siellä on ihmisiä mutta autoja ei taida olla läheskään niin paljon suhteutettuna väkilukuun mitä Oulussa on. Lisäksi Hesassa välimatkat ovat aika lyhyitä.
Joten mitä jos Oulussa autoja on vaan paljon verrattuna muualle suomeen suhteutettuna väkilukuun, ja ajomatkat sellaisia niin niitä täällä myös hajoaa enemmän suhteessa muuhun suomeen.
Näihin tiestä irtoaviin aineisiin en usko. Paras ehdotus mielestäni tähän asti oli tämä lentokonemekaanikon ilmankosteus ja sen jäätäminen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten niin Helsingissä välimatkat lyhyitä? Jos ajat Hertsikasta eli Herttoniemestä Lauttasaareen kehä kolmosen kautta niin matkaa kertyy yli 70 kilometriä.
Helsingin keskustassa autosta ei ole muuta kuin haittaa mutta jos pitää liikkua muualla niin auto on kätevä. Jos jossakkn välimatkat ovat lyhyitä niin Oulussa ne ovat sitä. Keskusta on parin korttelin kokoinen ja jos ajaa kaupungin laidasta laitaan kun jätetään Yli-Ii ja muut liitokset pois niin matkaa voi kertyä jopa hurjat 20 kilometriä.
Mitä tuohon kosteusasiaan tulee niin se ei voi pitää paikkaansa ja jos pitäisi niin miksei Ruotsin puolella ole samaa ilmiötä kuin meillä ja muualla maamme rannikolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska nyt vertailukohteeksi sattui Helsinki, niin tuleeko keskiverto hesalaisella autoon vuodessa enemmän kilsoja kuin keskiverto Oululaisella? Hesassa en ole käynyt enkä käy, enkä asiaa tiedä, mutta jos tietoa on niin kerro. Käykö ne hesalaiset ees sen kehä kolomosen ulukopuolela?
Sitähän voi verrata mitä vaan kaupunkia ja autojen määrää suhteessa väkilukuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miksi ajaisi Kehä 3 kautta kun Kehä 1 kautta on lyhyempi ja kaupungin läpi vielä lyhyempi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Saa kait sitä ajaa jos haluaa ja minä halusin vaikka tiesin, että ajamalla keskustan läpi on lyhyin reitti ja ykköstäkin pitkin pääsee mutta jos haluaa ajaa ja ei ole muuta tekemistä kauniina kesäpäivänä niin miksei ajaisi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No eihän siinä järkeä olekkaan mutta jos haluaa ajaa niin ei siinä tarvi kenenkää tsadilaisen tula irvimään maalaisista. Katotaan pihalla kuka tässä on maalainen 😂

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mielestäni autoilijat ajavat liian lähellä toisiaan, niin
kaikki kura ja mura imeytyvät moottoritilaan ja saattavat vaikuttaa jakohihnan ennenaikaiseen katkeamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan ja Kainuun maakunnissa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi vetää maalle sähköjä?

130 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Henkilö joka suostuu ottamaan vastaan vain osa-aikatyötä

Se aika, että ihminen elää vain työstä ja työlle on ohi. Huonosti on sellaisella ihmisellä asiat, jolla ei muuta ole kui... Lue lisää...
PORHO

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

24.1.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille