Aloita uusi keskustelu

JAKOHIHNATAUTI.

Aloittaja: Autot 8.10.2019 13:03

Autojen jakohihnoja tuhoava tauti jatkuu.
Jakohihnatauti on mielestäni verrattavissa julkisten tilojen homeongelmiin.
Kumpikin on viranomaisten taholta asia, jota ei myönnetä, saati uskalleta myöntää eikä ongelmien kohteeksi joutuneita tueta, koska ongelmat ja "sairastumisten" syyt myöntäessään viranomaiset myöntäisivät massiiviset ongelmat ja korvausvastuun.
On sanomattakin selvää että jakohihnaongelmat johtuvat siitä samasta moskasta, jota leviää tiestölle tienrakennukseen käytettävistä tehtaissa syntyvistä sivutuotteista ja lumen sulatukseen käytettävästä suolasta.
Se samainen moska tarttuu autojen pohjiin, tuulilaseihin ja pelteihin eikä sitä " liimaa" tahdo saada puhdistettua millään.
Kun poliisikaan ei puutu asiaan eikä ratsaa pölyäviä ylikuormia saati vaadi peittämään kuormia, kuten laki vaatii, niin ongelma ei poistu ikinä.
Tilannetta pahentaa vielä se että tien kunnossapidosta vastaavat eivät auraa teitä, vaan sulattavat lumen suolalla, niin ei ihme, että jakohihnaongelmia on ja uusien autojen tuulilasit naarmuuntuvat nuhruisiksi muutamassa viikossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 127 viestiä

Itse vaihdan remmin viikkoa ennen katkeamista. Näin ei tule turhaan vaihdeltua ja moottori pysyy ehjänä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos isukki tai äippä ei maksa niin ostaa kettinkillä varustetun pelin. Jokainen on oman onnensa seppä ja voi valita onko miljonääri vai polkupyörämies. Ei tarvita kuin puukko mailan tekoon koivurangasta ja kiekko kirpputorilta ja luistimet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ongelma koskee vain toisten autojen peräpäistä kiinnostuneita kuskeja.
Ei ole pakko persuksissa kiinni ajella.

Tässä vain sakotetaan tyhmyydestä. Se ilmenee myös siinä, ettei osata laittaa edes valoja autoon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No ei tosiaankaan pidä ajaa persuuksissa kinni.
Mutta kun nuo tiet tuppaa olemaan sellaisia, että saman verran kuin edellä menee, niin suunnilleen saman verran tulee ylensä vastaan.
Kun se pöly ilmaan nousee, niin se leijuu kauan eikä sitä pääse pakoon.
Kun moottiritiellä hitaammin ajavat rekat ohitetaan, niin siihen "hiekkapuhaltimeen" on silloin pakko ajaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Tauti on jo niin paha, että se on levinnyt BMW.n 2 litraiseen dieselmoottoriin, josta jakokettinki venyy ja jopa katkeaa. Tapauksia on lukuisia Suomessa ja myös ulkomailla. Tämä on tehtaan taholta luokiteltu tyyppiviaksi, joka luonnollisesti korvataan, mikäli omistaja on toiminut takuuehtojen puitteissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten normaalisti itseään kiihkeästi puolustelevat rekkamiehet eivät osallistu keskusteluun.Tai ehkä osallistuvat mutta syyttävät tiestä irtoavaa pölyä joka on ihan huuhaa syytös. Kyllä se irtomoska lentää peittämättömistä kuormista ja henköautot on kuin hiekkapuhaltimessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asentaja vahinkoittaa jakohihnaa asennuksen yhteydessä.Asentajan nimi ja työnantaja pitää rekiströidä jakohihna koteloon.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pientä lisäinfoa tavarasta, josta aloituksessani kirjoitan ja jota tiestölle peittämättömistä rekkakuormista pölisee.
Raahen terästehtaan tuottamia ja markkinoimia masuuni- ja teräskuonia käytetään maa- ja tierakennukseen, rakennusaineteollisuuteen ja maanparannukseen hirveitä määriä.
Voi vain arvailla kuika paljon sitä pölisee rekkakuormista tiestölle ja sitä kautta autoihin.
Kun se aine vielä sekoittuu vetiseen suolaan, niin autojen konepellit, pohjat ja tuulilasit ovat mönjän peittämiä.
Miksi ei siis myös jakopää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Arvelusi on virheellinen. Tuomaskuonaa on kuljetettu vuosikymmeniä eri puolille suomea Raahesta aliurakoitsijan toimesta. Jakohihnan katkeamisia alkoi ilmetä 2010 jälkeen laajemmin VW konsernin autoissa. Oulunalueella kyseisiä merkkejä on paljon yksityisillä, yrityksillä, virastoille ja valtiolla. Kyse on tyyppiviasta, jakopäänrakenne on heikko eli alihankkija on tuottanut sutta tehtaalle. Päivittäin ajan Oulu-Raahe-Oulu väliä henkilöautollani, mitään pölyä tai kuraa ei moottoritilaan kerry kesällä eikä talvella. Jakohihnakotelo tarkastettu, ei mitään poikkeavaa, automerkki ei ole vw.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minulla on japsi ja pari saksalaista.
Huollossa jakopää tarkastetaan.
Viime huollossa toisessa sakemannissa sitä pölyä ja kulumista sitten oli jo niin huomattavasti, että aikaistin jakopääremppaa.
Ja siinä rempassahan tehdään samalla laajemmasti hommia, kuin pelkkä hihnan vaihto, vaikka moni muuta luulee.
Parempi tehdä työ ennakoivasti, kuin sitten, kun tulee tosi iso remppa, kun jakohihna katkeaa.
Moottoritilan rapaan sotkeutuminen on kiinni siitä miten moottoritila on altapäin suojattu.
Pölyn kiertymistä ei taas estä mikään.
Joka väittää, että mootiritilaan ei kerry ollenkaan pölyä, niin valehtelee aivan varmasti.
Kuonaa on ajettu joo, mutta esim auton tuulilasiin laitettiin aiemmin lyijyä joka sitten kiellettiin. Silloin alkoi myös tuulilasit nuhraantua ja lampun lasit raapiuntua.
Ei ne ajoviimasta nuhraannu vaan siitä moskasta joka tuulilasiin pöllyää.
Sitä suolahiekkakuona moskaa tulee niin paljon, että jäärapalla ei uskalla etu eikä takalasia puhdistaa jäästä sillä jos sen tekee, niin lasi on hetkessä pilalla.
Lumikin pitää ottaa tosi hellävaroen.
Moottoritilan alla sitä muovista suojalärpäkettä ei kaikissa uusissa autoissa ei enää edes ole vaan pitää ostaa lusävarusteena, jos sellaisen haluaa.
On aivan turhaa kenenkään väittää, että tiestölle rekoista leviävästä moskasta ei ole autoille haittaa.
Miksi poliisi katsoo läpi sormien niitä peittämättömiä kuormia.
Jos jakopäärempat olisi volkkarien tyyppivika, niin miksi ilnenee vain parilla alueella Suomessa??
Joten tyyppivikaselityksen voit unohtaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Omistamassani saksalaisessa autossa ei ole pohjamuovia, eli moottoritila on alta avoin. Mottoritilassa ei tosiaankaan ole mitään ylimääräistä pölyä. Huolto-ohjeen mukaan hihna/kiristin vaihdettiin määrätyllä kilometrimäärällä. Kotelossa ei pölyä tai muutakaan erikoista, käyttöpyörät kulumattomat, joten niitä ei vaihdeta. Volkkarien jakohihna ongelmaa esiintyy läpi Suomen ja myös ulkomailla. Tuulilasin ja lamppujen naarmuuntumista en ole havainnut. Liekö syynä etten aja takapuskurissa kiinni.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sillä ei ole mitään merkitystä ajatko takapuskurissa vai kauempana, kun vastaantulijat nostaa sitä mäskiä ilmaan ja silloin se on tuulilasissa ja koko autossa.
Rekkoja ohittaessa moottoritiellä lentää märällä suolatulla kelillä ruskea mäski niin ettei sitä saa pyyhkijöillä ja lasinpesunesteellä mihinkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä ajan vain kuivalla kelillä,tänään vaihdoin renkaat kun satoi,oli aikaa
mutta mulla hihna pyöriikin öljyn seassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se tuleekin se jakohihnoja tuhoava aine eri tehtaasta. Se kuona on, jota tienpidossa käytetään tai on varmuudella käytetty tulee Outokummun terästehtaalta Torniosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Maailmassa on pari mysteeristä paikkaa jota jakohihnat ei siedä. Oulun seutu on toinen niistä. Tutkittu on ja ymmärrys syystä on.
On siis varsin selvää että tutkimustuloksen julkistamisen esteenä on ns muut syyt.
Poliisiautot ovat muhoksella lujempia kuin oulussa vaikka samasta kaupasta tulevat.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi yön aikana Kainuun maakunnassa ja Koillismaalla sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Posio, Kemijärvi, Salla, Pelkosenniemi ja Savukoski lumi- tai räntäsateen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Kenelle ilmainen ruokakassi kuuluu ?

Ilmainen ruoka kuuluu jokaiselle joka kehtaa sellaisen käydä noutamassa. Se on kuitenkin selvää säästöä vaikka rahaa ruo... Lue lisää...
Dick Nordic

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

16.10.

Fingerpori

16.10.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan kokonaistavoittavuus on 86 % Oulun markkina-alueen kuluttajista viikossa.

Kaleva Media Yrityspalvelut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityspalvelut/