Aloita uusi keskustelu

Auton vakionopeuden säädin, hyöty vai haitta?

Aloittaja: kokemusta on Autot 1.12.2010 22:42

Ainakin sen käyttö kuluttaa polttoainetta enemmän. Kun on mäkinen tie, niin alamäessä auto jarruttaa jotta nopeus ei nousisi korkeammalle kuin säädetty. onko kyseessä moottorijarrutus vai aito pyäräjarrutus? Luulen että moottorijarrutus ei ole riittävä jos lasku on kovin jyrkkä jolloin tietenkin mukaan tulee pyärien jarrut. Sitten alamäessä saatua vautia ei voi hyväksikäyttää noustessa ylämäkeen. Onhan siitä nopeudensäätimestä jotain hyötyä mutta taas valtiolle tappiota. Sakkorysä toimii huonommin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 104 viestiä

Audin automaattilaatikko rupeaa jarruttamaan moottorilla alamäessä. En ole kuullutkaan, että järjestelmä rupeaa jarruttamaan jarruilla. Sähköauton ymmärrän käyttävän jarrutukseen sähkömoottoria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jyrkässä alamäessä kahdeksaanviiteen säädetty cruise antaa auton huilata toistasataa. Viisaimmissa malleissa käytetään jarrua ja virhe on max.1 km/h.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Yksin Yössä ajellessa sitä tulee käytettyä,muulloin ei,varsinkaan jonossa ajaessa ja kaupungissa!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oma auto ottaa jarrutuksissa ja hidastuksissa energian talteen akkuun. Mäkisessä maastossa nopeuden pitäminen vakiona tekee ajosta epämukavan. Joustava ajo ottaa alamäessä vähän lisävauhtia jotta ylämäessä ei tartte yrittää kiihdytellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Eipä taida ottaa kuin sen verran että esitteessä voi mainostaa, siis ihan nimeksi, ellei sitten autosi ole hybridi tai sähköauto, missä homma tapahtuu toisin. Paljon puhuttu jarruusenergian talteenotto on toteutettu akun latausjännitettä nostamalla jarrupoljinta painettaessa. Siis laturi hoitaa ihan häviävän pienen osan jarrutuksesta. Kyllä se jarrutusenergia poistuu harakoille lämpönä sinunkin autostasi isojen jarrulevyjen kautta joidenka tarkoitus on muuttaa liike-energia hukkalämmöksi. Ei sitä jarrulevyjen lämpöä mihinkään talteen oteta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja kaiken lisäksi akun varaustasoa pidetään n. 20% alle täyden, jotta lisävirralle olisi tilaa. Talvella siten starttaus kiikun kaakun lyhkäsillä ajoilla. Koko hämyhärpäke olisi jäänyt pois jos kuluttajalla olisi mahdollista toimia järkevästi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos on hyvä ja tarkka cruise, niin mäkisellä tiellä on kyllä jarrulevyt kuumana koko ajan, varsinkin automaattivaihteisella autolla. Polttoainettakin menee reilusti enemmän, kuin itse kaasutellessa, mutta mukavuudella on hintansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vakionopeussäädin sinällään säästää ja helpottaa ajoa varsinkin jos se on edella ajavan nopeuteen sopeutuvaa tyyppiä. Joikhinkin vakionopeussäätimiin on lisätty alamäkijarrutus ominaisuus, joka on varsinainen tyhmistys. Alamäkijarrutus tosiaankin jarruttaa ihan jarruilla ja lisää sekä kulutusta että päästöjä, no ei ainakaan tule vahigossa ajettua ylinopeutta sitten.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitäisi säätää pakolliseksi moottoriteille, niin loppuisi se vellominen. Koska ihmiset ovat välillä todella surkeita liikenteessä. Välillä Helsinki - Tampere.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisi olla valittavissa yhdistetty vakionopeus/vakiokulutus säädin jolloin alamäessä nopeus ei karkaisi ja vaihtelevassa maastossa kulutus optimoituisi mutta käyttö huomioiden tietenkin haittaamatta muita tielläliikkujia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakin minulla se säästää bensaa. Kovin mäkisessä maastossa voi käydä joskus toisin päin, mutta sellaisia paikkoja on Suomessa kovin vähän. Paljon rennompaa on vakionopeudensäätimellä ajella. Säästää jalkoja ja selkää.

Kun seuraavaa autoa ostan niin siinä pitää olla vakkari, automaattivaihteisto, ilmastointi ja peruutustutka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Käytän aina, kun ajo-olosuhteet sallivat. Varsinkin pitkillä matkoilla varuste, joka pitää olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on taas niitä juttuja kuin, että minkä väristä autoa et ostaisi jne, höpötyksiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vakionopeussäädin kuluttaa vähemmän polttoainetta, helpottaa ajamista ja on helppo käyttää. Näissä uudemmissa autoissa vauhti pysyy tasaisena koko ajan, oli sitten mäkiä tai ei. Vääntävä dieselmoottori toimii laitteen kanssa mainiosti ja kulutus on pieni. Käytän vakkaria jopa kaupunkiajossa, jos siihen on mahdollisuus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä en ainakaan osaa käyttää kaasupoljinta niin millin tarkasti, ettäkö luopuisin vakionopeudensäätimen käytöstä. Vapaalla kaasujalalla nopeus heijaa liian herkästi ja tekee ajamisesta stressaavaa.

En luovu vakkarista enää ikinä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitänä höliset. Sen säätimen käyttyähän ei etes suositella mäkisillä alueilla kulukiissa, eikä liukkailla kelleillä.... eikä ruuhkissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juuri äsken kokeilin. Ilman cruisea automaatilla alamäkeen rullaten ja vauhti ei moottorijarrulla kasvanut yhtään. Eli vakkari ei siis käytä auton omia jarruja alamäessä ainakaan suurimmassa osassa autoista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riippuu tosiaan autosta:
Diesel, manuaali Ford (vm 2008) ei jarruta.
Bensa, automaatti Kiesi (vm 2009) jarruttaa.
Bensa, manuaali Citikka (vm 2006) muistaakseni jarrutti.
Bensa, manuaali Kiesi (vm 2006) jarruttaa.

Tämän otokseni perusteella en osaa sanoa, kuinka suurin osa toimii. Kokemuksen perusteella tuo jarruttaminen tuntuu kyllä aika pöljältä.

Tuo on kyllä aivan mahtava ominaisuus autossa. En ikinä osta autoa ilman vakionopeudensäädintä. Kuten Nordic Man sanoi: "Kun on automaattivaihteet ja vakionopeuden säädin, niin silloin on jopa nautinto ajaa"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli muuttuu huonoksi aamupäivällä Keski-Pohjanmaan maakunnassa sekä Pohjois-Pohjanmaan maakunnassa lukuun ottamatta Pudasjärven, Taivalkosken ja Kuusamon kuntia tienpintojen jäätymisen vuoksi.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Iiris Suomela uskaltaa sanoa

Niin, haluaa feministinä lain, ettei raiskauksesta tuomitsemiseen tarvitse enään olla vedenpitävää näyttöä, vaan naisen ... Lue lisää...
Sairasta

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

21.9.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi