Aloita uusi keskustelu

Ajoneuvovero Ruotsissa.

Aloittaja: Onko hyvä malli Autot 6.12.2018 08:55

Ruotsissa ei ole ollut autoveroa pitkiin aikoihin. Heinäkuussa Ruotsissa astui voimaan laki jossa sähköautoille annetaan noin 6000 Euron hankintatuki, pistokehybridille 2000-3000 Euroa. Kaikilta autoilta peritään väliaikaisesti 3 vuoden ajan korotettua ajoneuvoveroa. Jos auton päästöt ylittää 95 g/km niin jokainen sen ylittävä gramma maksaa noin 8 Euroa, 140 grammaa ylittäviltä 10 Euroa gramma. Esimerkiksi Mustang jossa päästöt on 277 g/km ajoneuvovero nousi nelinkertaiseksi 1800 Euro vuodessa.
Meillä sähköauton tukemiseen perustuva malli on vielä valmisteilla, mutta selvää on että vanhojen ja saastuttavien autojen verotus nousee huomattavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 38 viestiä

Kyllä vihreät änkyttää että veroa bensa autoille lisää. Helsinki ajaa sähköautoilla. Viimeksi vihreiden Emma Kari sanoi että 2020 bensa autojen myynti seis. Tulis hitto vie täällä edes käymää että näkis missä täällä korvessa bio ja sähköautot tankataan. Ja onko joka mökin mummolla ja papalla varaa ostaa uutta "vähäpäästöistä". Tuntuu että kaikki muu on unohtunut. Kuka nyt on köyhän asialla ?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kaupunki alueilla on toimiva joukko liikenne ja katupölyä ne nostattavat samalla lailla kuin polttomoottori autot ja maa seudulle niistä ei ole sähköauto on turhake

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Helsinki ajaa sähköautolla", ja milläs se sähkö tuotetaan? Niin, hiilellähän se Helsingissä tuotetaan lämpö ja sähkö.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsin malli on vielä Bernerin mallia hurjempi. Puhdas auton omistamiseen liittyvä malli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsin veromalli ja Bernerin malli olisi hyviä pohjapapereita vaalikeskusteluihin. Tärkeintä on että ennen vaaleja puolueet kertoisi avoimesti kantansa autoveron poistoon ja sähköautojen tukemiseen. Ennen kaikkea pitää kertoa keneltä valtion saamatta jääneet verotulot jatkossa peritään, eikä mitään ylimalkaista se joka saastuttaa niin maksaa valepuheita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Lähtökohtaisesti pitää ymmärtää että paljon saastuttava auto ei saastuta paljon jos sillä ajetaan vähän. Bernerin malli perustui auton omistamiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eikä perustunut vaan ajomäärään. Miksi avoimmuuden vaatija vääristelet?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos malli perustuisi ajomäärään niin vero perittäisiin suoraan esimerkiksi 2 senttiä kilometriltä kertaa auton saastuttavuus. Bernerin mallissa jos ajat 5000 km maksat vaikka 400 euroa, jos ajatkin 50,000 km maksatkin vain 800 euroa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ruotsalaisten menettelyn ymmärtää, kun heillä on omaa henkilöautoteollisuutta, joka hyötyy uusien hybridien ja jatkossa myös kehitettävien sähköautojen, siis Volvojen myynnistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan älytöntä tukea hybridejä, mitenkään.

Kun akku piisaa 30-35 kilsalle (MB, BMW) tai jopa 60 kilsalle (Kia), niin käytännössä ostaja saa bensa- tai dieselauton verotuella alennettuna!

Autoilija195G:lle. Väliaikainen autovero tuli Ahon hallituksen aikaan, 1990-luvulla. Aluksi se oli käyttömaksun nimellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vuotuinen ajoneuvovero eli "auton käyttömaksu" otettiin käyttöön vuonna 1994. Uuden veron perusteluna käytettiin, että sillä korvataan edellä mainitusta veromuutoksesta ja myös alentuneesta uusien autojen myynnistä johtuva verotuoton menetys. Vuotuisen veron määräksi säädettiin 500 markkaa ennen vuoden 1994 alkua rekisteriin merkityille ajoneuvoille ja 700 markkaa tätä uudemmille ajoneuvoille. Auton käyttömaksun tuotto valtiolle oli tuolloin noin 1,3 miljardia markkaa eli 218 miljoonaa euroa vuodessa.

Vuosina 1994–1996 ajoneuvoveron kantamista hoidettiin siten, että auton tuulilasiin ostettiin sisäpuolelle kiinnitettävä virallinen verotarralappu vuosittaisen kertakorvauksen todisteeksi. Sen jälkeen siirryttiin ajoneuvorekisteriin merkittyjen ajoneuvojen käyttömaksujen suoraan laskutukseen ajoneuvojen omistajille, joka on ollut käytössä nykyhetkeen saakka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eläpä väitä vastaan, kun muistan että jo 70-luvulla oli pikkufiiun tuulilasissakin 150 mk verotarra.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tällaisesta pienestä tarrasta alkoi nykyinen ajoneuvovero. Vuonna 1976 kerättiin käyttömaksu kansalta maksutarralla.
Tämä käyttömaksu oli todella tilapäinen, mutta se tuli uudelleen käyttöön 1990-luvun laman jälkeen vuonna 1994. Silloin se oli jo nimeltään ajoneuvovero.

Helppo antaa periksi. Itse en 1970-luvulla autoillut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mulla oli 70-luvulla 250 markan tuulilasitarra Plymouthissa,se oli korkein maksu silloin.
eli käyttömaksu tuli jo 70-luvulla
Tällaisesta pienestä tarrasta alkoi nykyinen ajoneuvovero. Vuonna 1976 kerättiin käyttömaksu kansalta tällaisella maksutarralla.

Erikokoisille autoille oli erihintaiset tarrat. Ensimmäisessä kuvassa on 100 markan tarra.

Tämä käyttömaksu oli todella tilapäinen, mutta se tuli uudelleen käyttöön 1990-luvun laman jälkeen vuonna 1994. Silloin se oli jo nimeltään ajoneuvovero.
1994 oli myös tuulilasissa tarra korkein maksu 300 markkaa

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä piti ostaa verotarra jo 1970-luvulla.
Miettusen hallituksen aikaan.
Näin on ja sillä sipuli.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kepulaisilla oli tavoitteena poistaa lannoitevero. Siinä onnistuttiin, kun Ahon hallitus laitatti tarrat tuulilasiin, eli "tuulilasivero". Operaation tuotto jäi pysyväksi, koska lannoiteveron poisto tuli korvatuksi tuulilasiverolla.

Kun suunniteltiin tuulilasiveron ottamista käyttöön, niin perusteena oli valtion budjettirahoituksen kokoon saattaminen. Sanallakaan kukaan ei maininnut lannoiteveron poistosta. Asia tuli tietoisuuteen vasta päätöstenteon jälkeen. Eli ei siinä korjattu budjettia, vaan tehtiin tulon siirto lannoittajan hyväksi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lannoiteveroa perittiin lannoitteen valmistajilta. Valtion budjetissa veron tuotto meni maatalouden tukiaisiin. Vuonna 1995 EU laajentui, jossa Suomi oli mukana. Lannoitevero poistui, koska tuki tuli nyt EU:n kautta maatalouteen. Eli tällä hallituskaudella otettiin budjetin paikkaukseen mukaan ns. tuulilasivero pariksi vuodeksi, joka korvasi lannoiteveron rahallisesti valtion budjetissa. Näiden toimenpiteiden jälkeen on tullut lasku ajoneuvoverosta ja on voimassa edelleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suomalaiset SS-sotilaat

271 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vuokralla asumisen helppous

Eläkepäiville saattaa jysähtää myös tietoisuus, että maksat vuokraa esim. 500kk, toki 60% vuokralla asujista saavat asum... Lue lisää...
Onnen tyttö

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

21.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi