Aloita uusi keskustelu

Ajoneuvovero Ruotsissa.

Aloittaja: Onko hyvä malli Autot 6.12.2018 08:55

Ruotsissa ei ole ollut autoveroa pitkiin aikoihin. Heinäkuussa Ruotsissa astui voimaan laki jossa sähköautoille annetaan noin 6000 Euron hankintatuki, pistokehybridille 2000-3000 Euroa. Kaikilta autoilta peritään väliaikaisesti 3 vuoden ajan korotettua ajoneuvoveroa. Jos auton päästöt ylittää 95 g/km niin jokainen sen ylittävä gramma maksaa noin 8 Euroa, 140 grammaa ylittäviltä 10 Euroa gramma. Esimerkiksi Mustang jossa päästöt on 277 g/km ajoneuvovero nousi nelinkertaiseksi 1800 Euro vuodessa.
Meillä sähköauton tukemiseen perustuva malli on vielä valmisteilla, mutta selvää on että vanhojen ja saastuttavien autojen verotus nousee huomattavasti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytetään 1 - 20 / 20 viestiä

Ruotsalaisten menettelyn ymmärtää, kun heillä on omaa henkilöautoteollisuutta, joka hyötyy uusien hybridien ja jatkossa myös kehitettävien sähköautojen, siis Volvojen myynnistä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihan älytöntä tukea hybridejä, mitenkään.

Kun akku piisaa 30-35 kilsalle (MB, BMW) tai jopa 60 kilsalle (Kia), niin käytännössä ostaja saa bensa- tai dieselauton verotuella alennettuna!

Autoilija195G:lle. Väliaikainen autovero tuli Ahon hallituksen aikaan, 1990-luvulla. Aluksi se oli käyttömaksun nimellä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vuotuinen ajoneuvovero eli "auton käyttömaksu" otettiin käyttöön vuonna 1994. Uuden veron perusteluna käytettiin, että sillä korvataan edellä mainitusta veromuutoksesta ja myös alentuneesta uusien autojen myynnistä johtuva verotuoton menetys. Vuotuisen veron määräksi säädettiin 500 markkaa ennen vuoden 1994 alkua rekisteriin merkityille ajoneuvoille ja 700 markkaa tätä uudemmille ajoneuvoille. Auton käyttömaksun tuotto valtiolle oli tuolloin noin 1,3 miljardia markkaa eli 218 miljoonaa euroa vuodessa.

Vuosina 1994–1996 ajoneuvoveron kantamista hoidettiin siten, että auton tuulilasiin ostettiin sisäpuolelle kiinnitettävä virallinen verotarralappu vuosittaisen kertakorvauksen todisteeksi. Sen jälkeen siirryttiin ajoneuvorekisteriin merkittyjen ajoneuvojen käyttömaksujen suoraan laskutukseen ajoneuvojen omistajille, joka on ollut käytössä nykyhetkeen saakka.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eläpä väitä vastaan, kun muistan että jo 70-luvulla oli pikkufiiun tuulilasissakin 150 mk verotarra.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.
Mainos. Keskustelu jatkuu alapuolella.

Tällaisesta pienestä tarrasta alkoi nykyinen ajoneuvovero. Vuonna 1976 kerättiin käyttömaksu kansalta maksutarralla.
Tämä käyttömaksu oli todella tilapäinen, mutta se tuli uudelleen käyttöön 1990-luvun laman jälkeen vuonna 1994. Silloin se oli jo nimeltään ajoneuvovero.

Helppo antaa periksi. Itse en 1970-luvulla autoillut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos oikeiden päästöjen mukaan verotetaan, niin sähköakkuautojen vero pitää olla sama kuin keskimääräisen päästötason polttomoottoriauton 60 000 km ajomäärään asti. Sitten sama homma kun akku uusitaan.

Suomessa se väliaikainen ajoneuvovero, joka on -70 luvulta , on vieläkin voimissaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähköautojen valmistaminen tulee olemaan edullisempaa kuin polttomoottoreiden. Hinnat tulevat samalle tasolle heti kun VW aloittaa massatuotannon. Tuista tulee tarpeettomia. Autojen hiilijalanjälki on muutakin kuin pakoputken päästöt ja siksi autojen määrää ei pidä nostaa vaan alentaa. Auton ostohinta saa ollakin korkea ja onhan se sitä ollut palkkatasoon nähden aikaisempina vuosikymmeninä. Ympäristön kannalta on autojen määrä ongelma sinänsä. Paras malli on jättää auto ostamatta. Silloin säästyy itsekin monelta huolelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kiitos hyvästä tiedosta. Toivottavasti sama järki tavoittaisi Suomenkin päättäjät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos sähköautoja aiotaan saada markkinoille suurempia määriä niin meilläkin niiden ostoa pitää tukea. Ajoneuvovero on ilmeinen kannustin, auton vaihtohalut kasvaa kun vanhan Toyotan ajoneuvovero nousee yli 1000 euron vuodessa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kun ajoneuvovero nousee tonniin vuodessa, niin silloin loppuu monella autoilu, ei ole varaa laittaa uutta autoa. no väheneehän siinä kuitenkin saastuttaminen, ja mitä ne köyhät autolla tekee. hyvä suomi ja onnea itsenäisyyspäivän johdosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Meillä on vuoden 1996 Toyota Corolla 2.0 DXL ajettuna 203000 km ja emme aio ostaa uutta autoa milloinkaan. Kun uuden auton ostaa niin siinä menettää valtavasti rahaa kun auton arvo laskee ja uuden auton huolto maksaa tuhansia euroja kun auto vähän vanhenee. Toyota Corolla 2.0 DXL kuluttaa 4 litraa suorassa ajossa sadalla kilometrillä ja auton huolto maksaa merkkikorjaamossa vain vähän yli 200 euroa vuodessa. Meidän 22 kesäinen automme on vähäpäästöinen sillä takasivuikkunassa on vuodelta 1996 tarra jossa lukee ”vähäpäästöinen”. Toyota Corolla 2.0 DXL vuodelta 1996 on niitä autoja joilla ajetaan miljoona kilometriä kun sitä huoltaa säännöllisesti. Kerran vuodessa auton katsastuksessa auto on aina hyväksytty ensimmäisellä kerralla joten uusintakatsastuksia ei ole tullut kertaakaan. Täytyy olla tyhmä jos uuden auton ostaa sillä uuden auton valmistaminen kuluttaa valtavasti maapallon luonnonvaroja ja sen takia kannattaa ajatella lapsia ja tulevia lapsenlapsia jotta heillä on myös mahdollisuus elää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin totta kuin olla voi! Pitäisikin antaa verohelpotuksia kaikille niille, jotka ajavat vähintään 10 vuottaa vanhoilla autoilla ja vieläkin enemmän, jos ajaa 15 vuotiaalla autolla! Nämä autoilijat ovat niitä, jotka saastuttavat vähiten ilmastoa kun eivät vaadi uutta ajopeliä muutaman vuoden välein!
Autojen valmistaminen saastuttaa eniten ilmakehää!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos olisit viitsinyt kuuklata, olisit vallan helposti löytänyt tositietoa.
Normihenkilöauton saasteista 85-90% syntyy käytöstä.

Keskivertoautolla auton valmistuksen osuus koko elinkaaren aikaisista hiilidioksidipäästöistä on Suomessa 10-15 prosenttia. Valmistuksen osuuteen hiilijalanjäljestä lasketaan materiaalien energiasisältö ja valmistukseen kuluva energia. Valmistuksen osuus koko elinkaaresta riippuu merkittävästi siitä, paljonko autolla elinkaaren aikana ajetaan ja mikä on auton käyttövoima. Mitä suurempi on autolla ajettujen kilometrien määrä, sitä suuremmaksi käyttövaiheen merkitys kasvaa.

Polttomoottorikäyttöisen henkilöauton valmistamisen aikaisten hiilidioksidivaikutusten on arvioitu olevan 6 000 - 7 000 kg hiilidioksidiekvivalentteina. Tämä sisältää myös materiaalien energiasisällön. Kierrättämällä elinkaaren päässä oleva ajoneuvo tästä on arvioitu saatavan takaisin vähentyneinä hiilidioksidipäästöinä noin neljännes. Kilometriä kohti laskien valmistuksen hiilidioksidivaikutus on 15-40 g/km riippuen siitä, paljonko auton koko elinkaaren aikana ajetaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parempi kun aletaan valmistaa Suomessa noita sähköautoja ja kerätään miljoonat omiin taskuihin kun muut maat maksaa "hankintatukea"!
Miksi suomalsisten pitäisi alkaa maksaa auton valmistajille kehitysrahaa ja jos maksetaan, niin saadaanko myös voittoja sitten kun tuo sähköautoteollisuus alkaa saamaan voittoja?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Osittainen varhennettu vanhuuseläke

"Eurooppalaisittain Suomen järjestelmä on hyvää tasoa. Todellinen eläkkeelle jäämisikä vaihtelee maittain, mutta hyvin y... Lue lisää...
Syndrooma

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

17.12.

Fingerpori

17.12.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi