
Liikennetyönjohtaja Jarmo Räisänen koputtelee Onnibusin renkaita puuvasaralla Koskilinjojen varikolla Oulun Välivainiolla. Ajoonlähtötarkastukseen kuuluu myös silmäillä bussin kyljet kolhujen varalta sekä tarkistaa tekniikka ja sisätilojen siisteys.
Onnibusin kaksikerroksiset bussit ajavat Oulun ja Helsingin väliä viisi vuoroparia vuorokaudessa. Bussit myydään usein viimeistä paikkaa myöten täyteen perjantaisin, sunnuntaisin ja sesonkiaikoina, mutta muina päivinä kyytiin mahtuvat viime hetken varaajatkin.
– Kun ennakkovarauksia alkaa tulla enemmän, arvioimme, voidaanko kuudeskin vuoropari järjestää, sanoo Onnibusin kaupallinen johtaja Petteri Rantala.
Bussiliikennettä on vähitellen nostettu pandemian aiheuttamasta kuopasta. Kuusi vuoroparia olisi paluu koronaa edeltävään aikaan, vuoden 2019 tasolle.
– Ylitämme jatkuvasti odotuksia matkustajamäärissä. Odotusarvo kesällekin on, että loiva kasvutrendi jatkuu ja pystymme hyödyntämään sitä lisäämällä kapasiteettia tarpeen mukaan.
Bussiliikenteessä kapasiteetin siirtäminen reittien välillä on lento- ja junaliikenteeseen verrattuna joustavaa.
Junaliikennettä operoivan VR:n lippu-uudistus on poikinut kiukkuista palautetta kallistuneista hinnoista.