Reportaasi: Maail­man vaa­ral­li­sin vessa, ren­gas­rik­ko­ja ja odot­ta­ma­ton il­ma­len­to – hyppää kyytiin ja lähde ko­ke­maan, mil­lais­ta on ajaa läs­ki­pyö­räl­lä Kor­va­tun­tu­ril­le

Jääkiekko: Kärp­pien huip­pu­vi­rei­nen ve­nä­läis­vah­ti kertoo, kuka hän oikein on

Mainos: Kaleva Median ja­ka­ja­na saat vai­kut­taa omaan työ­mää­rää­si ja tienaat sen mu­kai­ses­ti. Klikkaa tästä täyt­tä­mään työ­ha­ke­mus.

Kolumni

Hui­ja­rei­ta liik­keel­lä

Oulu

Kun vain viidesosasta huijauksista tehdään rikosilmoitus, rikollinen bisnes rehottaa.

Yrittäjäjärjestöön tulee tasaiseen tahtiin ilmoituksia, joissa yrittäjät kertovat tulleensa huijatuksi. Milloin huijaus on koskenut  harhaanjohtavaa markkinointia esimerkiksi hakuluetteloita tai mainospaikkoja ja milloin vääriä laskuja.

Kirjoittaja on Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja.
Kirjoittaja on Pohjois-Pohjanmaan Yrittäjien toimitusjohtaja.

Erilaiset verkkohuijaukset ovat myös yleistyneet, tällöin yleensä viesteissä on suurten toimijoiden esimerkiksi pankkien nimiä harhauttamassa yrittäjää.

Kyseessä ei ole pieni määrä yrittäjiä, jotka ovat olleet huijauksen kohteena. Itse asiassa Yrittäjäjärjestön yrittäjägallupin kyselyn mukaan noin puolet yrittäjistä on joutunut huijausrikoksen kohteeksi.

Suurin osa on huomannut huijauksen ja pystynyt heti siihen reagoimaan, mutta kyllähän nämä häiritsevät yrittäjän arkea. Valelaskutkin edellyttävät reklamointia eli laskun kiistämistä ja  yhteydensaaminen on yleensä tehty varsin työlääksi ja vaikeaksi.

Rahaakin menetetään. Pohjois-Pohjanmaalla kolmasosalle yrittäjistä on tullut muutaman sadan euron vahinko. Parilla prosentilla kuitenkin summat ovat menneet yli 10 000 euron.

Rikollinen huijaaminen perustuukin siihen, että summat ovat pieniä. Tällöin yrittäjä jättää helposti asian sikseen eikä vie sitä eteenpäin. Huijausyrityksiä on kuitenkin valtavasti, joten pienistä määristä kertyy merkittävä summa.

Kun vain viidesosasta huijauksista tehdään rikosilmoitus, niin rikollinen bisnes rehottaa.

Meillä yrittäjäjärjestössä tiedotetaan aktiivisesti jäsenyrittäjiä tietoon tulleista huijauksista. Me neuvomme jäsenyrittäjiä ja olemme myös tehneet useisiin eri tilanteisiin sopivia reklamointipohjia, jotta jäsenten olisi helpompi toimia.

Yrittäjien kokemusten mukaan nopein tapa saada huijauslasku mitätöityä on ilmoittaa välittömästi, että he tekevät asiasta rikosilmoituksen. Tämä kannattaakin tehdä.

Rikosilmoituksen tehneet yrittäjät ovat pääsääntöisesti olleet tyytyväisiä viranomaisen toimintaan ja suhtautumiseen.

Kaikkineen nämä kurjat huijarifirmat tekevät muutenkin haastavasta yrittämisestä vaikeampaa. Kuulostaako tutulta, että puhelimeen ei haluta vastata, numerot ja sähköpostiosoitteet piilotetaan ja jokaista tekstiviestiä epäillään?

Yrittäjät ovat jo pitkään edellyttäneet, että tehdään yritysten kohtaamien petosten ja huijausten tilannekuva. Tämän jälkeen on keskusteltava siitä, millä keinoilla petosrikollisuutta saadaan kuriin. Tämä on nyt tolkuton ja kasvava ongelma, joka koskee suurta määrää yrittäjiä.

Valitettavasti erityisesti juuri yritystoiminnan aloittaneet ovat tulilinjalla. Heille olisi erityisen tärkeää olla tavoitettavissa ja tehdä yhteydenottaminen oikeille asiakkaille ja kumppaneille helpoksi.

Paljonko oikeita kauppoja jää tekemättä, kun huijareita yritetään väistellä?