Tilaajille

Hiih­tä­jää vetävä "um­me­na­jo­kas" antoi mallin moot­to­ri­kelk­kaan – "Touhu on ollut täm­möi­sel­le tek­nii­kan kär­pä­sen pu­re­mal­le mie­hel­le pelkkää mie­len­ter­veyt­tä"

Autokauppias Heikki Vuolevi rakensi ensimmäisen lumikiitäjän "risteyttämällä" rättisitikan ja volkkarin moottorit.

Oululainen autokauppias Heikki Vuolevi rakensi itselleen moottorikelkan pilkkiretkille. Rouva Silja Vuolevi pääsi koeajolle maaliskuussa 1963.
Oululainen autokauppias Heikki Vuolevi rakensi itselleen moottorikelkan pilkkiretkille. Rouva Silja Vuolevi pääsi koeajolle maaliskuussa 1963.
Kuva: Kalevan arkisto

Hiihtäjät Oulun Iskon metsissä ihmettelivät moottorin pärinää maaliskuisena sunnuntaina 1963. Aurinkoisessa umpihangessa eteni avoautoa tai pikavenettä muistuttava ajopeli, jota ohjasi tutun näköinen autokauppias vieressään vaimonsa Silja Vuolevi.

Ratissa nauroi Heikki Vuolevi (1917–2002), Välivainiolla sijainneen Heikin auton omistaja ja Volkswagenin piirimyyjä. Vapaalla Vuolevi rakenteli päriseviä ja liikkuvia kulkuneuvoja. Nyt hän oli koeajolla lumikiitäjällään, jonka hän nimesi Kalastaja-Eemeliksi.