Yhdysvaltain kenraali: Kaikkia F-35 -hävittäjän ongelmia ei ole ratkaistu, kone on yksi Suomen vaih­toeh­dois­ta

Uutiset 4.4.2017 5:00 | Päivitetty 4.4.2017 6:20
Mikko Pulliainen

Heti aluksi Yhdysvaltain ilmavoimien kenraaliluutnantti Christopher Bogdan muistaa korostaa, että ei ole F-35 -hävittäjän myyntimies.

- Minun työni on johtaa niin hyvää ohjelmaa kuin pystyn ja antaa parasta mahdollista tietoa. Yhdysvallat haluaa Suomen tekevän parhaan mahdollisen valinnan, sillä kun te olette vahvempia, niin mekin olemme, Bogdan kertoo Washingtoniin saapuneelle suomalaismedialle.

Vuoden 2012 joulukuusta lähtien Bogdan on johtanut USA:n F-35 -hävittäjäohjelmaa. Viime vuosina Lockheed Martinin valmistama huippunykyaikainen stealth- eli häivehävittäjä on ollut otsikoissa lähinnä kehitysvaiheensa suurten ongelmien vuoksi. Boganin mukaan tämän Suomenkin ilmavoimille ehdolla olevan hävittäjän kehitys edistyy tällä hetkellä ”aika hyvin”.

- Aiomme lopettaa kehitysvaiheen tammikuussa 2018, ja tällä hetkellä olemme aikataulussa. Tämän lisäksi valmistelemme jo koneen käyttövaiheen päivitysohjelmaa.

Samalla hän myöntää, että ohjelman kaikkia haasteita ei ole vielä ratkaistu.

- Kun kyseessä on näin suuri ja monimutkainen kokonaisuus, ongelmia löytyy aina. Testausvaiheen tarkoitus on nimenomaan löytää nämä ongelmat aikaisin.

Työtä riittää vielä koneen ohjelmistossa, jota F-35:ssä on yhteensä kahdeksan miljoonan koodirivin verran.

Harmaita hiuksia tuottaa myös konetta varten kehitetty huolto-ohjelmisto, joka paitsi kertoo mekaanikoille missä on vika, myös selittää miten se korjataan ja millä varaosilla. Myös koneen yksikköhintaa pitää vielä saada alemmaksi.

Vanhat Hornetit käyttöikänsä päässä

Siinä missä Bogdanilla on käsissään vielä keskeneräinen lentokone, kontra-amiraali Michael ”Mike” Moran joutuu ratkomaan aivan toisenlaista ongelmaa.

- Meillä on hieman haasteita, jotta voimme ylläpitää vanhempia F-18 Hornet -koneitamme pidempään kuin alunperin on suunniteltu, laivaston taktisten lentokoneiden ohjelmaa vetävä Moran kertoo.

Laivasto odottaa juuri F-35:n myöhästyneitä lentotukialusversioita, joiden oli tarkoitus korvata tukialuksilla käytettävät vanhemmat, samaa sukupolvea Suomen nykyisten Hornetien kanssa olevat Hornet-hävittäjät. F-35 myöhästyi, ja vanhat Hornetit alkavat hiljaa lähestyä käyttöikänsä loppua, joten laivaston ykkösnyrkki muodostuu noin viidestäsadasta Super Hornet -hävittäjästä.

Kyseessä on alkuperäisen F-18:n pohjalta kehitetty uusi lentokone, jonka yksipaikkainen versio F-18E on Suomen toinen yhdysvaltalainen hävittäjäkandidaatti.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

F35 on joint strike fighter, kun taas F22 on se ilmaherruushävittäjä. Tässä artikkelissa käsitellään F35:sta teknologian huippuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se huippua on koska f22:sta ei enään valmisteta.
Saatu oppi hyödynnetään f35ssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä olisi parasta että Suomi alkaisi kehittelemään itse omat hävittäjänsä. Saataisiin varmasti parhaat ja olosuhteisiimme sopivimmat koneet.Hornetit ovat raakileita eikä ruotsalaisten osaaminenkaan vakuuta yhtään.
USA voisikin ostaa meiltä kunnon koneet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten Hornetit on raakileita?
Ne on kypsässä iässä, ei raakileita.
Ensilento superhornetilla oli kait 1995/6.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kovasti puhutaan hävittäjistä, mutta mistä lentäjät. Mikä on koulutuksen taso ja löytyykö Suomesta huimapäitä tarpeeksi. Maailman huiput lienevät edelleen USA:n laivastolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomessa olivat toisen maailmansodan parhaat hävittäjälentäjät heti ylivoimaisen Saksan jälkeen. Vieläkin Suomesta löytyy omituisen paljon autourheiluvoittajia väkilukuun suhteutettuna. Molemmissa hommissa vaaditaan vähän samanlaista mentaliteettia. Tosin ajat ovat muuttuneet, ja hävittäjälentäjät yleensä ottaen vähenevät tulevaisuudessa radikaalisti miehittämättömien lennokeiden korvatessa ne. Tosiasia on, että tekoäly pieksää jo simulaatioissa hävittäjälentäjät, ja ilmassa tilanne vain korostuu, koska toisin kuin simulaattorissa, taivaalla ihmispilotti joutuu kärsimään G-voimista, jotka eivät merkitse puolijohdeaivoille yhtään mitään. Lennokin ei myöskään tarvitse kantaa mukanaan pilottia ja ohjaamoa, joten se voi olla pienempi ja ketterämpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomen hornet lentäjät kuulemma päihitti usalaiset suhteessa 100:6.
Sen jälkeen sovittiin kait kouluttajavaihdosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

F-35 ei vastaa suomen tarpeita.
Sama kun ostaisi Ferrarin, vaikka vm73 100A Datsunkin riittäisi tarpeellisiin lähikauppakäynteihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eivät halua myydä? Nehän ovat käyneet täällä paikan päällä kauppaamassa niitä. Pari vuotta sitten Oulunsalossa ilmailutapahtumassakin oli Lockheed Martinin ukkeleita Jenkkilästä suuressa teltassa esittelemässä koneen ominaisuuksia ja yrittämässä käännyttää suomalaisia lentäjiä sen kannattajiksi.

Kenties muistelet Yhdysvaltain parasta lentokonetta, F-22 Raptoria, jota ei koskaan myyty Jenkkilän ulkopuolella, vaan sen toimintakyky haluttiin säilyttää pelkästään heidän omana ilonaan? Tosin se on vielä kolmiviitostakin kalliimpi, joten ei siitä tyhjätasku-Suomelle mitään iloa olisi ollutkaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

9:04
Suomen Yrittäjien puheenjohtajakisa käyntiin – Petri Salminen Jyväskylästä ilmoittautui ehdokkaaksi
8:31
Oulussa opiskellut Ville Sarkkinen laittoi opinnot tauolle ja alkoi panostaa täysillä moottorikelkkailuun – "Opiskelu ja jatkuva matkustusrumba verottivat aivan liikaa ajohommia" Tilaajille
8:00
Jäteauto kiertää taloyhtiössä jopa viidesti, sillä kaikkia jätteitä ei voi kipata samaan kuormaan – "Ihmiset osaavat kierrättää, mutta on eri asia, viitsivätkö he tehdä sitä" Tilaajille
7:11
Asenteet "kolhooseja" kohtaan muuttuneet – yhteismetsien suosio kovassa kasvussa Tilaajille
7:00
Vielä löytyy matkailun laji, joka sitoo kaikenlaisia ihmisiä yhteen – "Ei ole väliä, onko siivooja vai johtaja" Tilaajille
7:00
Ei sittenkään niin epämukavaa matkailua – lupsakka brittikoomikko vie katsojan matkakohteisiin, jonne keskivertoturisti ei tohtisi mennä
7:00
Päivän leffapoiminnat: Äiti ei poikaa vähällä päästänyt – Romain Garyn omaelämäkertaan pohjautuvassa draamassa vyöryy 1900-luvun historia
55
Vaaranpihan kortteli nostaa uudet talot uusiin huikeisiin korkeuksiin – rakentaminen alkanee jo kesän jälkeen
8
Suomalaisten velkataakkaa suitsitaan lähivuosina – Eduskunta evästää keskiviikkona hallitusta, joka miettii vielä keinoja ylivelkaantumisen estämiseksi
7
Lidl testaa parhaillaan omaa etukorttiaan – puhelimella käytettävä sovellus tulee ladattavaksi kevään 2020 aikana
5
Oulunsalon Salonpään kouluhankkeessa päästiin eteenpäin – Uuden koulun ja päiväkodin rakentaminen voi alkaa kesällä, ja valmista voisi olla tammikuussa 2022
4
Oulun kauppakamari: Työvoimapulasta voi tulla matkailualan kehityksen este, oman auton käyttöä työmatkoihin pitäisi syrjäseudulla tukea
4
Lapinpöllöt liikkeellä Oulun seudulla, saapuneet ehkä Savosta – lukijat ovat kuvanneet suurikokoisia pöllöjä
4
Nainen huijasi chat-palvelussa seuraa hakeneita miehiä – Siirsi miesten tileiltä rahaa tuhansia euroja Raahessa

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Ajokeli on huono aluksi Etelä-Lapissa sekä seuraavissa Pohjois-Pohjanmaan kunnissa: Pudasjärvi, Taivalkoski ja Kuusamo lumisateen vuoksi.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Miksi Perussuomalaisia pelätään?

363 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Eduskunnan varapuhemies Juho Eerola vitsaili somessa romaneista ja natseista – poisti osan päivityksestään myöhemmin!!?,

Mihin se persu karvoistaan pääsisi.Täytyy jonkin sortin typeryyksiä laukoa että pääsee esille ja omat hurraavat. Lue lisää...
Cepu

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.
Jari on tauolla.

Naapurit

19.2.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu


Pohjoisen kattavimmat mediatilat ja monipuoliset markkinoinnin palvelut printtiin ja digiin.

Kaleva Media B2B asiakasratkaisut

(08) 5377 180

kalevamedia.fi/yrityksille


stats-image