Metsästys: Poh­jois-Poh­jan­maal­le myön­net­tiin luvat 25 il­vek­sen kaa­ta­mi­seen

Huumerikokset: Oikeus tuo­mit­si eh­dot­to­mia van­keus­ran­gais­tuk­sia tör­keis­tä huu­maus­ai­ne­ri­kok­sis­ta Oulussa

Mainos: Kalevan ti­laa­jan kump­pa­ni­etu­na liput puoleen hintaan Kär­pät-Pe­li­cans ke 27.10. peliin.

Tilaajille

Arvio: Ek­soot­tis­ten äänten kon­ser­tis­sa solisti Ca­ro­li­na Eyck tuntui kah­mi­van ääniä tyh­jäs­tä ilmasta

Konsertin solisti Carolina Eyckin instrumenttina oli theremin, Leon Thereminin 1920-luvulla keksimä sähkösoitin.
Konsertin solisti Carolina Eyckin instrumenttina oli theremin, Leon Thereminin 1920-luvulla keksimä sähkösoitin.
Kuva: Ananda Costa

Uuden musiikin lokakuu -festivaalin tämän vuoden ohjelmaan kuuluneessa konsertissa Oulu Sinfonia esitti kolme suomalaista nykysävellystä, joita yhdisti ohjelman teemaksi nostetun luonnon lisäksi myös sangen eksoottinen sointimaailma.

Tutkimusten mukaan suoratoistopalveluissa kappaleen ensimmäiset 30 sekuntia ratkaisevat, herääkö kuulijan mielenkiinto vai klikkaako hän eteenpäin. Osmo Tapio Räihälän (s.1964) Stream (2017) ainakin herättää välittömästi kuulijan uteliaisuuden, sillä jousistosta sävellyksen alussa vähitellen kasvava hiljainen ääntely tuo mieleen Einojuhani Rautavaaran Cantus Arcticuksen lintujen laulun.