Aivot eivät tykkää usean asian hoi­ta­mi­ses­ta yhtä aikaa – asian­tun­ti­ja­lää­kä­ri vertaa mul­ti­tas­kaa­mis­ta yhtä te­hok­kaak­si kuin ma­ra­to­nin juok­se­mis­ta ku­mi­saap­paat jalassa

Tietotyö voi olla kuormittavaa, kun keskeytyksiä tulee usein. Arkistokuva.
Tietotyö voi olla kuormittavaa, kun keskeytyksiä tulee usein. Arkistokuva.
Kuva: Sari Määttä

Moni tuntee työskentelevänsä tehokkaasti, kun hoitaa useaa asiaa samaan aikaan. Palaverissa istuessa voi käydä samalla läpi sähköpostit ja lähettää muutaman viestin.

Aivojen kannalta niin sanottu multitaskaus eli usean kognitiivisen työn tekeminen yhtä aikaa ei ole kuitenkaan ihanteellinen tapa toimia, todetaan Terveystalon tiedotteessa.

– Ihmisen ajattelussa on useita pullonkauloja, joiden läpi mahtuu vain yksi asia kerrallaan. Vaikka tuntuisi siltä, että on monta rautaa tulessa ja tekisi kaikkea yhtä aikaa, todellisuudessa ihminen voi keskittyä kerrallaan vain yhteen asiaan, sanoo  psykiatrian erikoislääkäri Antti-Jussi Ämmälä Terveystalosta.

Jatkuva poukkoilu asiasta toiseen ei kannata, sillä jokainen siirtymä vaatii aivoja palauttamaan asian uudelleen työmuistiin, mikä sekoittaa pakkaa ja rasittaa mieltä entisestään. Jos aivot saavat keskittyä yhteen asiaan kerrallaan, kaistaa on käytettävissä enemmän.

Tietotyössä multitaskaus ei ole aina edes oma valinta, sillä kalenteri- ja viesti-ilmoitukset saavat helposti keskeyttämään oman työnteon.

– Kun tietoisuuteen hiipii jatkuvasti jotain uutta, on vaikeaa pitää ajatukset tiiviisti käynnissä olevassa palaverissa. Ärsykkeitä voi tulla niin tiuhaan, että harhauduttuaan sivuraiteille voi olla vaikeaa muistaa, mitä olikaan alun perin tekemässä, Ämmälä sanoo.

Hänen mukaansa multitaskausta ei ole mahdollista hioa huippuunsa.

– Treenata voi aina, mutta tässä biologia asettaa tiettyjä rajoitteita. Multitaskaus on parhaimmillaankin varsin kuormittava tapa tehdä töitä. Kumisaappaat jalassakin voi juosta maratonia, mutta optimaalista siitä ei treenaamallakaan saa.

Neulominen palaverissa ei ole pahasta

Vaikka vaativia kognitiivisia töitä mahtuu aivoihin vain yksi kerrallaan, toisentyyppistä multitaskausta voi lääkärin mukaan huoletta harrastaa.

Esimerkiksi neulominen palaverissa tai pyykkien viikkaaminen etäpalaverin aikana eivät samalla tavalla kuormita työmuistia.

– Multitaskauksesta tulee ongelma vasta, kun yritetään tehdä samanaikaisesti asioita, jotka kuormittavat samoja muistialueita, Ämmälä sanoo.

Muisti koostuu erilaisista ilmiöistä. On olemassa esimerkiksi lyhytkestoista ja pitkäkestoista muistia sekä sisällön mukaan jaoteltavaa muistia, episodista muistia ja tietomuistia.

Esimerkiksi neulominen kuormittaa proseduraalista muistia, jolloin palaveriin keskittyminen ja villasukkien neulominen eivät kilpaile samasta aivojen osa-alueesta. Jos neulomisen taito on jo opittu, se ei kuormita työmuistia samaan tapaan kuin kognitiivista muistia vaativat tehtävät.

Ammattilaisen vinkit tehokkaaseen työskentelyyn

1. Laita työpäivän ajaksi kaikista ylimääräisistä viestimistä notifikaatiot pois päältä – näin jatkuvat keskeytykset ja ärsykkeet karsiutuvat minimiin.

2. Aikatauluta huolellisesti. Kalenteroi esimerkiksi sähköpostin läpikäymiselle selkeät ajat, jolloin sitä ei tarvitse tehdä jatkuvasti muiden töiden kustannuksella.

3. Sopikaa työporukan kesken yhteiset kommunikointisäännöt: missä ja milloin saamme toisemme kiinni.

4. Pidä riittävästi taukoja. Aivot väsyvät, ja tehokkaita tunteja on jokaisella käytössä yksilöllinen määrä päivää kohden. Määrä vaihtelee elämäntilanteesta riippuen, joten vertailu kollegaan ei kannata.

5. Älä ole ehdoton – multitaskaus on kuormittava työskentelytapa, mutta sitäkin voi soveltaa oman jaksamisen rajoissa. Tärkeintä on löytää itselle toimiva tapa tehdä töitä!

Lähde: Terveystalo