Ruotsalais-amerikkalaisen tutkimuksen mukaan vahvasti proteiinipitoinen ja vähähiilihydraattinen ruokavalio lisää sydänsairauksien ja aivoverenkiertohäiriön riskiä. Asiasta kirjoittavat sanomalehdet Dagens Nyheter ja Upsala Nya tidning.
Kyseessä on yksi suurimmista vähähiilihydraattisen ruokavalion pitkäaikaisvaikutuksia selvittäneistä tutkimuksista. Karoliinisen instituutin ja Harvardin yliopiston tutkijat seurasivat noin 44 000:n Uppsalan alueella elävän naisen ruokavaliota ja elintapoja jo 1990-luvun alussa.
Noin 15 vuotta myöhemmin 1 270 naisista oli sairastunut johonkin sydän- ja verisuonitautiin, ja sairastumisriskin kasvussa nähtiin yhteyksiä hiilihydraattien vähäiseen ja proteiinien runsaaseen määrään.
Kasviproteiinien runsas määrä oli vähemmän haitallista verrattuna lihasta saatavien proteiinien runsaampaan osuuteen. Tutkijat penäävät kuitenkin lisää tutkimusta hiilihydraatti- ja proteiinilähteiden merkityksestä.
Tutkimustulokset julkaistiin British Medical Journal -lehdessä.