Ulkomaat

Mainos

Suo­ma­lais­yri­tyk­sel­lä on avainrooli Elon Muskin SpaceX:n rakettien laukaisussa – onnistuminen säästää miljoonia euroja

SpaceX:n rakettien laukaisuissa jotkut osat palaavat takaisin ilmakehään. Niitä yritetään saada laskeutumaan ehjänä muun muassa merellä olevalle lautalle, jota Wärtsilän väki ohjaa ja valvoo etäyhteydellä.
Ulkomaat 14.2.2018 5:00
Joonas Kuikka

Suomalainen meri- ja energiateknologiayritys Wärtsilä on laajentanut avaruusbisnekseen, vahvisti toimitusjohtaja Jaakko Eskola ensimmäisenä Lännen Medialle. Myös yhteistyötä Teslan kanssa tunnustellaan.

Suomalainen meri- ja energia-alan yritys Wärtsilä on jo pitkään tehnyt yhteistyötä miljardööri Elon Muskin avaruusyhtiön SpaceX:n kanssa.

Wärtsilän toimitusjohtaja Jaakko Eskola vahvisti asian ensimmäisenä Lännen Medialle.

Wärtsilä on ollut tärkeässä roolissa Muskin uuden teknologian eli rakettien osien uudelleenkäytettävyyden kanssa.

Wärtsilä ohjaa SpaceX:n lauttaa laukaisussa

Wärtsilä toimittaa potkuri- ja automaatiojärjestelmät SpaceX:n lautalle, joka on esimerkiksi avaruudesta takaisin palaavan kantoraketin laskeutumisalustana merellä. Osat palaavat takaisin ilmakehään vain minuuttien kuluttua alkuperäisestä laukaisusta.

– Meidän työntekijämme varmistavat, että lautta pysyy tarkalleen paikallaan laukaisun aikana, toteaa Eskola Lännen Median haastattelussa.

Wärtsilän työntekijät valvovat ja ohjaavat lauttaa etäyhteydellä koko ajan. Menetelmää kutsutaan vapaasti käännettynä asemoitumiseksi paikalleen (dynamic positioning).

Urakan saaminen oli Wärtsilän myyjien ansiota.

– San Diegon myyntimiehet sopivat tästä SpaceX:n kanssa, kertoo Eskola.

Jokainen ehjä osa miljoonien arvoinen

Tehtävän onnistuminen mitataan miljoonissa euroissa, sillä jokainen ehjänä säilynyt avaruusraketin osa on todella arvokas.

Esimerkiksi Falcon Heavy -raketin laukaisu maksaa Elon Muskin tviitin mukaan maksimissaan 150 miljoonaa dollaria eli yli 120 miljoonaa euroa.

Viime viikon tiistaina laukaistun raketin keskiosan piti laskeutua takaisin maahan merellä olevalle lautalle. Keskiosa kuitenkin lensi liian lujaa, ei osunut lauttaan ja tuhoutui.

Muuten Falcon Heavyn laukaisu onnistui, sillä Elon Muskin oma Tesla Roadster -sähköauto lähti kiertämään aurinkokuntaa.

Lisäksi kaksi Falcon Heavyn kantorakettia laskeutui yhtäaikaisesti takaisin Floridan Cape Canaveralin laukaisualustalle vain muutamia minuutteja raketin laukaisun jälkeen.

Kaupalliset raketit lentävät nyt LNG:llä

Wärtsilä on toisellakin tavalla mukana avaruusbisneksessä. Wärtsilä on merkittävä nesteytetyn maakaasun LNG:n järjestelmätoimittaja.

LNG:stä taas on tullut kaupallisten avaruusyhtiöiden suosikkipolttoaine sen helpon saatavuuden vuoksi. Raketteja ammutaan siis avaruuteen polttoaineella, jonka teknologian Wärtsilä tuntee hyvin.

– Olemme aina uskoneet LNG:n käyttöön, mutta emme arvanneet, että se kelpaisi myös avaruuteen, Eskola sanoo.

Wärtsilä neuvottelee yhteistyöstä Teslan kanssa

Wärtsilä etsii yhteistyökeinoja myös Elon Muskin maanläheisemmän yhtiön eli Teslan kanssa. Musk on myös sähköauto- ja energiayhtiö Teslan pääomistaja ja toimitusjohtaja.

Toimitusjohtaja Jaakko Eskola kertoo, että Wärtsilä yrittää solmia sopimuksen, jossa se voisi ostaa akkuja Teslalta. Wärtsilä tarvitsisi niitä laivojen hybridimoottoreihin ja voimalaitoksiinsa.

Wärtsilä puolestaan voisi parantaa Teslan voimalaitoksia omalla ainutlaatuisella hybridijärjestelmällään.

– Käymme Teslan kanssa keskusteluja, mikä on heidän tulevaisuutensa ja onko meidän ohjelmamme heille sopiva energianvarastointivoimaloissa, Eskola sanoo.

Kuvio helpottuisi vielä, jos Tesla päättäisi rakentaa suuren akkutehtaansa Gigafactoryn Vaasaan, jossa sijaitsee Wärtsilän moottorien tuotekehitys. Vaasan kaupunki etsii suurta akkutehdasta alueelleen.

Silloin sekä Wärtsilä että Tesla saisivat yhdistettyä tuotekehitysosaamistaan. On tosin muistettava, että tällä hetkellä Wärtsilä myös kilpailee Teslan kanssa voimalaitospuolella.

Akkuyhteistyö olisi varautumista tulevaan

Tällä hetkellä Wärtsilä pystyy hankkimaan aurinkovoimaloidensa paneelit miltä tahansa toimittajalta, samoin kuin voimaloiden ja laivamoottoreiden akut.

Eskola kuitenkin ennakoi, että sähköautojen todellisen läpilyönnin jälkeen akuista tulee pulaa. Pitkäaikainen yhteistyökumppani olisi strategisesti viisas liike.

Elinkeinoelämän keskusliiton EK:n toimitusjohtaja Jyri Häkämies oli vaikuttunut vieraillessaan Wärtsilän moottoritehtaalla maanantaina.

– Tässä yhdistyvät isot megatrendit, kuten älykkäät järjestelmät ja kestävän kehityksen energiaratkaisut. Ollaan viivalla aivan kärkijoukoissa, Häkämies sanoo.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Tais kusasta uskottavuus kun ei osuwnutkaan kohdalle. En luottaisi korkeaan teknologiaan jos konesalit on jotain peräkomeroita ilman minkäänlaista redundanssia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eiköhän se auto kierrä vaan maata.
Aurinkokunnan kiertämiseen tarvitaan vähän isompi raketti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tesla kiertää vielä hetken maata, mutta kohta raketti käynnistetään uudelleen ja matka kohti Marsia alkaa. Tesla ei laskeudu Marsiin vaan jää tosiaan kiertämään aurinkoa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Raketin viimeinen vaihe käynnistettiin 6 tuntia sen jälkeen kun se oli noussut avaruuteen. Raketti oli silloin suunnilleen geostationäärisen radan korkeudella (36 000 km). Tällä testattiin Falcon Heavyn kykyä viedä lastia tälle ratakorkeudelle. Vauhtia viimeinen poltto antoi kuitenkin siten, että Tesla saatiin poistumaan Maan vetovoimakentän ulkopuolelle aurinkoa kiertävälle elliptiselle radalle.

Netissä näkyneet "livelähetykset" olivat nauhoituksia tästä 6 tunnin aikaikkunasta. Lähettimen akku tyhjeni 12 tunnissa, joten sen jälkeen kuvayhteyttä ei enää ollut.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se on parin vuoden pituisella elliptisellä radalla Auringon ympäri, radalla jonka lähin piste Auringosta on Maan tämänhetkisellä etäisyydellä ja kauimmaisin noin Marsin etäisyydellä. Se on lähimmillään Marsia joskus loppuvuodesta ja putoaa sitten taas lähemmäs Aurinkoa, ja taas takaisin kauemmas. Useimmiten sen lähelle ei osu kumpikaan planeetta joten auto ja siinä yhä kiinni oleva raketin ylävaihe tulevat säilymään miljoonia vuosia koskemattomina kuin meteoroidi tai asteroidi konsanaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Orgaaniset aineet, kumi ja muovi, eivät kestä avaruuden säteilyä pitkään haurastumatta. Eihän ne kestä maan pinnallakaan äärettömästi. Ulkona oleva muoviämpäri haurastuu jo parissa kesässä, riippuen muovia suojaavasta väripigmentistä. Ja kumisaappaat alkaa myös pykimään jos ei älyä säilyttää niitä pimeässä. Ihan normi asia, jonka jokainen fiksumpi hemmo tietää.

Metalli kuitenkin kestää siellä miljoonia vuosia. Maali pellin pinnalta kyllä irtoilee vuosikymmenissä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

14
Utajärvi vähentää johtajia – kunnanjohtajan mukaan pieni kunta pärjää pienemmällä hallinnolla
5
Iivo Niskaselle kuninkuusmatkan olympiakultaa! "Lämmin oli se Suomen lippu kietoutua kuvienoton ajaksi."
3
Lännen Median kysely: Jyrki Katainen onnistunut kiitettävästi EU-komissaarina, suomalaismeppien antama arvosana 9-
2
Aggressiivisuuden väheneminen on kutistanut ihmisaivoja – ihminen on alkanut muistuttaa kasvoiltaan simpanssin poikasta
2
Kullan kiiltoa – Iivo Niskanen lähtee lauantaina 50 kilometrin hiihtoon yhtenä suurimmista ennakkosuosikeista
2
"Me emme saa apua sinisten silmiemme tähden" - Jussi Niinistö vastaa, voiko Suomi turvautua Saksaan kuten aiemmin historiassa
2
Oma lautakunta lyttäsi koko Oulun palveluverkkoselvityksen, lautakunta haluaa lapset ja nuoret keskiöön

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Sipilän mahdoton työllisyystavoite toteutuu !

Koska Juha Sipilä on tehnyt noin valtavan paljon Suomen työttömien hyväksi - hän on suorastaan antanut kaikkensa - on me... Lue lisää...
Kansalta kaunis kiit...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.2.

Naapurit

24.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image