Ulkomaat

Moskovan lentoturmassa surullisia yh­tä­läi­syyk­siä Air Francen lennon 447 kanssa

Lentoturma tapahtui lähellä Moskovan Domodedovon lentoasemaa sunnuntaina. KUVA: Russian Emergencies Ministry press service / HANDOUT / EPA
Ulkomaat 13.2.2018 18:38
Mikko Pulliainen

Mikäli alustavat tiedot pitävät paikkansa, Moskovan sunnuntaisen lentoturman pääsyyksi on osoittautumassa varsin kohtalokas virhe.

Venäläisten lentoturmatutkijoiden mukaan 71 henkeä vaatinut Saratov Airlinesin Antonov AN-148 -koneen maahansyöksy saattaa johtua virheellisistä nopeustiedoista, joita miehistö sai koneen nopeusanturien jäädyttyä.

– Alustavan analyysin ja samankaltaisten aiempien tapausten perusteella vaikuttaa siltä, että koneen ollessa ilmassa se joutui epätavalliseen tilanteeseen. Ohjaamon nopeusmittarit antoivat väärää tietoa, mikä puolestaan saattaa johtua siitä, että nopeusanturien lämmitys oli kytketty pois päältä, onnettomuustutkijat kertovat uutistoimisto TASS:n mukaan.

Tutkijat analysoivat koneen lentoarvotallentimen datan, jossa oli onnettomuuslennon lisäksi 15 aikaisempaa lentoa. Kaikilla aiemmilla lennoilla nopeusantureiden lämmitys oli kytketty päälle, kun kone rullasi kiitotielle.

Mikäli tämä osoittautuu onnettomuuden lopulliseksi syyksi, kyseessä on melkoisen raskauttava unohdus.

Tutkijoiden mukaan tapahtumaketju sai alkunsa noin 2,5 minuuttia lentoonlähdön jälkeen, kun kone oli 1 300 metrin korkeudessa ja sen nopeusmittarit näyttivät noin 470 kilometrin tuntinopeutta. Koneen eri nopeusanturit alkoivat näyttää toisistaan poikkeavia nopeustietoja.

Puoli minuuttia tämän jälkeen nopeusantureiden datan ero kasvoi noin 30 km/h:iin, ja varoitusjärjestelmä hälytti asiasta. 2 000 metrin korkeudessa anturidatan ero oli kasvanut entistä suuremmaksi ja varoitus toistui.

Lentäjät kytkivät autopilotin pois päältä. Toinen ohjaamon nopeusmittareista näytti noin 550 kilometrin tuntinopeutta ja toinen silkkaa nollaa.

Sitten toisenkin anturin nopeusdata alkoi nopeasti laskea alle 200 km/h:n. Lentäjät työnsivät koneen noin 30-35 asteen syöksyyn, mahdollisesti siksi että he uskoivat koneen lentävän vaarallisen alhaisella nopeudella.

45 sekuntia ennen maahansyöksyä kone kallistui oikealle 25 asteen verran. Nopeusantureista toinen näytti nollaa ja toinen 800 kilometrin tuntinopeutta.

Lentokoneen ilmanopeutta mittaava anturi on nimeltään pitotputki. Tarkempi selitys laitteen toiminnasta löytyy esimerkiksi täältä, mutta käytännössä kyseessä ovat anturit, jotka mittaavat ilmanpainetta koneen ympärillä. Näistä tiedoista taas voidaan päätellä ilmanopeus.

Jotta pitotputket antaisivat oikeaa tietoa, niiden pitää pysyä puhtaina. Niinpä koneiden ollessa pidemmän aikaa maassa, putket suojataan, sillä esimerkiksi pitotputkeen ryöminyt hyönteinen voi tukkia ilmavirtauksen putkeen potentiaalisesti kohtalokkain seurauksin. Matkustajalentokoneissa pitotputkien lämmitys pitää olla käytännössä aina päällä, sillä tyypillisillä matkalentokorkeuksilla ollaan pakkasen puolella, joten putket voivat jäätyä. Nyt toki jo Moskovan Domodedovon lentoasemallakin oli pakkassää.

Lentokoneen siipien nostovoima taas syntyy juuri ilmanopeuden avulla, joten tilanne, jossa lentäjät eivät saa oikeaa nopeusdataa, voi olla varsin vaarallinen.

Lentäjät tosin koulutetaan tällaisia epäluotettavan ilmanopeuden tilanteita varten, sillä niistä voi hyvin selviytyä. Karkeasti sanoen, jos moottoritehoa on tarpeeksi ja kone kutakuinkin vaakalennossa, se todennäköisesti pysyy ilmassa. Konetyypistä riippuen tilanteita varten voi olla myös varajärjestelmiä.

Toistaiseksi emme tiedä, kuinka hyvällä tolalla Saratov Airlinesin koulutus sekä lentoturvallisuuskulttuuri ovat.

Moskovan turman tutkinta on vielä sangen aikaisessa vaiheessa. On siis ainakin periaatteessa mahdollista, että tutkijoiden käsitys jopa onnettomuuden perussyystä muuttuu tutkinnan edetessä.

Juuri pitotputkien jäätyminen aloitti tapahtumaketjun, joka johti erääseen viime vuosien tunnetuimmista lento-onnettomuuksista. 228 matkustajaa sekä miehistön jäsentä sai surmansa, kun Air Francen Airbus A330-200 -kone putosi Atlanttiin kesäkuussa 2009.

Ranskalaiskone lensi matkalentokorkeudessa vaikeissa sääolosuhteissa, ja sen pitotputkiin muodostui jääkiteitä siitä huolimatta, että lämmitysjärjestelmä oli asianmukaisesti päällä. (Ko. alihankkijan valmistamia antureita on sittemmin muokattu luotettavammiksi.)

Tästä johtuen koneen nopeusmittarit antoivat virheellistä tietoa, ja koska koneen tietokonejärjestelmät eivät pystyneet tilanteessa toimimaan luotettavasti, automaattiohjaus sekä erinäiset suojausjärjestelmät kytkeytyivät pois päältä.

Kone oli tässä tilanteessa vielä aivan hyvin lennettävissä, mutta ohjaava ohjaaja menetti kokonaan tilanteen hallinnan ja voimakkailla ohjausliikkeillä saattoi koneen sakkaustilaan, josta se ei enää oiennut.

Noin neljä ja puoli minuuttia tapahtumasarjan alkamisen jälkeen kone syöksyi syvässä sakkaustilassa mereen. Sen viimeinen mitattu pystynopeus oli noin 11 000 jalkaa/minuutti eli noin 200 km/h.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Viesti poistettu

Ei ole harvinaisia, Venäjällä on sattunut 30 lento-onnettomuutta ja Amerikassa 45

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pitot-putkien lämmitys pitää olla aina päällä matkustajakoneissa.
Miksi siellä on kytkin , josta sen voi sammuttaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on sitä varten etä sen voi resetoida kun Windows 95 menee polvilleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Periaatteessa joskus oli noin. Nykyisin on lisäksi gps- yms muita järjestelmiä pitot-putkien lisäksi. Miksi Finnnairille ei ole koskaan käynyt noin?
Uskon selityksen olevan ns poliittisen. Mitäpä tuosta julkisuudessa kertomaan mikä oli todellinen syy. Kuka enää uskoo naapurien informaatioon. Maailmalla meno on sen verran veikeää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Asiallinen kirjoitus. Vaikka simulaattorissa näitäkin harjoitellaan eli vertaa lentokoneen asentoa/ moottoriteho asetukset sillä pystyy lentämään samalla kun vikaa selvitetään. Useissa venäläisissä koneissa on mekaanikko joka säätää tehoja jolloin lentäjien välinen sekaannus on mahdollinen, tosin oliko tässä konetyypissä mekaanikko en tiedä.Tilanteet tulevat niin yllättäen ja ongelmien tunnistaminen on välin hankalaa kun on kyse sekunneista tunnistaa tilanne. Koneen jäänpoisto käsitelyllä ei ole merkitystä tämän onnettomuuden kanssa.Länsikoneissa varoitus järjestelmät aina kun vika esiintyy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tällaista siis nykypäivän lentokoneissa. Siitä huolimatta ollaan tuomassa robottiautoja liikenteeseen vaikka huonolla kelillä maanteillä on paljon enämpi kaikkea joka sotkee mittareita ja antureita. Massatuhon ainekset alkavat olla valmiina...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä se enää mene läpi tämmöinen selostus. Tuo on kuin copy-paste valmiiksi sepostetusta pohjasta. Ei ne koneet tuolleensa sieltä alas tule. Tuo kone räjähti ilmassa kuin siihen olisi ohjuksella ammuttu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin. Suomalainen toimittaja kertoo erittäin analyyttisesti ja kiihkottomasti perustellen mikä tämänhetkisen tiedon valossa onnettomuude on aiheuttanut. Silti jostain koloista ilmestyy teitä jotka jollain kosmisella älyllä tyrmäätte faktat ilman mitään perusteluja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Järkyttävä tapahtuma, mutta kylläpä toimittaja on pystynyt kertomaan kiihkottoman ja analyyttisen jutun. Tälläisen artikkelin jälkeen jaksan aina hetken taas uskoa mediaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kylläpä tulee itänaapurista tarkat tiedot ja nopeasti.
Ihmetellä täytyy.
Mediaa ja kansaa taas viedään kuin litran mittaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nimenomaan. Kaikki tapahtumat joista uutisoidaan heti yksityiskohtaisilla tiedoilla ja joissa perheet, naapurit ja sukulaiset ovat jo seuraavana aamuna televisiouutisissa haastateltavana voidaan luokitella järjestetyiksi jutuiksi. Oletteko huomanneet että nuo haastateltavat itkevät vuolaasti mutta kyyneleitä eivät saa puristetuksi ulos. Onkohan ne B-luokan näyttelijöitä?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Matkustajalentokoneissa pitotputkien lämmitys pitää olla käytännössä aina päällä", mutta silti sille laitetaan oma katkaisija?!?!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noin yleisesti lentäjällä pitää olla tarvittaessa mahdollisuus kytkeä pois mikä tahansa (sähkö)järjestelmä esim. vikatilanteessa. Viallinen lämmityshän saattaisi aiheuttaa esim. paloturvallisuusriskin.

Pitot-putken lämmityksen tapauksessa lämmitys pitää lisäksi pystyä kytkemään pois koneen ollessa maassa esim. tarkastusten ja huoltotomenpiteiden ajaksi, etteivät mekaanikon näpit pala.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No joo, mutta että kytkivät ne pois lennon ajaksi kun ilmassa on sentään jokunen aste pakkasta? Ei mene läpi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hengityskoneissakin on virtakytkin. Sähkölaitteet pitää aina pystyä jollain tavalla kytkemään pois päältä, jos tilanne sitä vaatii.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kerrankin mukava ja perusteellinen ja helposti ymmärrettävä juttu vaikkakin ikävästä aiheesta! Olipa mukava lukea!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Hellevaroitus: Lähivuorokauden aikana on odotettavissa tukalaa hellettä maan etelä- ja keskiosassa, Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnissa sekä Etelä-Lapissa.

Metsäpalovaroitus on voimassa Ahvenanmaan, Pohjanmaan ja Keski-Pohjanmaan maakunnissa, Pohjois-Pohjanmaan länsiosassa sekä seuraavissa Lapin kunnissa: Simo, Kemi ja Keminmaa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

takaa-ajon mielekkyys?

286 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Arvokeskustelua köyhyydestä

"Sairastuivat ja osasivat arvostaa yhteiskunnan apua, kun omat voimat ja rahat eivät enää riittäneet. He ovat nyt vanhoj... Lue lisää...
Vähän ontuu nyt...

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

23.7.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

yrityspalvelut.kaleva.fi


stats-image