Mainos

Yhä harvempi rakentaa talonsa itse

Talous  18.3.2012 | Päivitetty 18.3.2012 | STT Muuta tekstin kokoa -+

Omatoimirakentaminen on vähentynyt vauhdilla. Viime vuonna alettiin rakentaa 11  200:aa omakotitaloa. Näistä 4  300 oli avaimet käteen -taloja tai grynderiltä ostettuja.

Loput talot olivat varsinaista omakotirakentamista, mutta niistäkin valtaosa talopaketteja.

–  Luvut ovat yllättäviä. Pientalorakentaminen ei olekaan enää puurtamista vaan ostamista, kiteyttää toimitusjohtaja Aarne Jussila Rakennustutkimus RTS Oy:stä.

Hän laskee, että varsinainen oman rakentamisen osuus on nyt noin neljännes kaikesta omakotirakentamisesta. Siitäkin osa on talotekniikkaa, jota rakentaja ei itse tee. Omatoimisuus onkin vähentynyt selvästi verrattuna esimerkiksi sodan jälkeiseen aikaan, kun rintamamiestaloja nousi joka niemeen ja notkelmaan.

Kymmenen viime vuoden aikana omin käsin tekeminen on vähentynyt 2–3 prosenttia vuodessa. Myös omakotikorjauksessa on laskua, mutta ei yhtä paljon.

Vaikka nyrkit savessa -puurtaminen ei enää innostakaan, omakotitalo on edelleen suomalaisten unelma. Suomi Asuu -tutkimuksen mukaan lähes neljä viidestä kotitaloudesta asuisi mieluiten omassa talossa.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

16/16 kommenttia

TSI-mies
19.3.2012 15:05

Ei voi verrata mitenkään aikaa sodan jälkeen ja nykyään. Jo ensinnäkin rakennusmääräykset nykyään ovat sellaisia, että menee tee-se-itse -mieheltä sormi suuhun. Lisäksi kenellä on aikaa / voimia nykyään omien töiden ohessa ruveta rakentamaan?


En rakenna
19.3.2012 11:17

Ihan hyvä. Olen vuosien aikana kauhistellut näitä tee-se-itse-miesten juttuja. Osa kehuu kuinka tuli tehtyä osa sähkö- ja lvi-hommista itse... jotain teetätettiin silmälumeeksi viranomaisille. Ja sitten osa päivittelee parin vuoden päästä, kun pitää parsia "unohtuneita" eristeitä jne. Naureskellaan vaan, että "hups....sattuuhan sitä, ei kait se haittaa kun itse asuu" ... en ostais sellaista taloa.


Kiitos vihreät
19.3.2012 10:01

Nykyisillä rakennusmääräyksillä vain rakennusalan ammattilaiset voivat enää rakentaa itse, muiden on tyytyminen ostopalveluihin.


Kokemuksia on!
19.3.2012 09:54

Varokaa avaimet käteen- rakentajia kaikki eivät noudata edes viranomaismääräyksiä, eivätkä nuodata tehtyjä sopimusia.On urakoitsijoita,jotka eivät osaa lukea edes piirrustuksia, eivätkä nuodata hyvää rakentamistapaa.Laatikaa sopimukset tarkasti (ammattilaista apuna käyttäen).Pyytäkää urakoitsijalta referessikohteita,jotta voitte käydä katsomassa työnjälkeä ja keskustelemassa urakoitsijan pätevyydestä rakennuttajein kanssa.Pätevä valvoja urakkaa valvomaan.Älkää koskaan luottako urakoitsijan tekemään urakkasopimukseen.Tarkastakaa sopimus ammatilaisen kanssa ennen allekirjoitusta, näin vältytte monilta hakaluuksilta jälkeenpäin. Pätevä valvoja pelastaa monta asiaa.


harkko
19.3.2012 09:44

Byrokratia on omakotitalon rakentamisessa loppujen lopuksi vähäistä eikä siihen paperityöhön montaa päivää mene. Syynä hartiapankkirakentamisen hiipumiseen lienee syytä hakea jostain ihan muualta. Itse olen rakentanut kaksi omakotitaloa viimeisen kymmenen vuoden aikana joista toisen Ouluun ja toisen Helsinkiin. Jos pitkästä tavarasta rakentaa ja käytännössä kaikki tekee itse ja kilpailuttaa viimeiseen saakka tavaraostot, niin omakotitaloa kohti siinä säästää ehkä 100.000 euroa verrattuna valmiin talon ostamiseen. Säästö luonnollisesti kutistuu jos itseltä ei onnistu kaikki hommat vaan pitää palkata sähkömiestä, putkimiestä, kattoasentajaa, laatoittajaa, ilmastointikanavien asentajaa yms. Tietenkin osa hommista on pakko teettää ulkopuolisilla, sillä esimerkiksi sähköjen kytkentä ja mittauspöytäkirjojen tekeminen vaatii oman pätevyytensä ja harvalla meistä löytyy kotoa kaivinkonetta ja kuorma-autoa joita tarvitaan maansiirtotöissä. Jos talon teettää kokonaan ulkopuolisella työvoimalla, niin hinnaksi tulee suunnilleen sama kuin valmiin talon osto. Jos talon päättää kuitenkin rakentaa itse niin siinä säästää jo kymppitonnin kun itse huolehtii siivouksen työmaalla ja toimii apulaisena. Sama aikahan siinä menee siivoaako työmaan itse vai maksaako samasta hommasta vaikka 35 euroa tunnilta kirvesmiehelle. Siivoamisen sijasta ammattilainen voi keskittyä sen ajan silloin sellaiseen työhön joka ei itseltä onnistu. Vuoden työtunnit eivät taida riittää ammattilaisellekkaan ainakaan isomman omakotitalon rakentamiseen pitkästä tavarasta. Tavallisella muun alan ihmisellä vuosi ei taida riittää edes valmiin pakettitalon rakentamiseen. Vuodessa ison pakettitalon saa pystyyn kuitenkin jos joku ammattilainen tekee sitä täysipäiväisesti, itse toimii apuhommissa, hoitaa tavaran hankinnat ja siivoaa. Muuta elämää ei kannata unohtaa rakentamisen aikana vaan jättää aikaa vaikka viikko kuukaudessa perheelle jotta perhe on vielä talon valmistuttuakin.


mille palkoille ihmiset ovat oikein tottuneet!!
19.3.2012 09:13

Byrokratia on kyllä talopakettien toimittajia ja virkamiesten elättämistä varten tehty. Hartiapankkirakentaminen ei enää toimi, kuin ammattilaisella. Kuitenkin viime kesältä kokemuksena tehty kappaletavarasta talo. Palkatut työmiehet toteuttivat (perinteisesti verokirjamallilla). Tontteineen, liittymineen, kaikkineen pankin lainaohjelmat eivät suostuneet hyväksymään kustannusarviota, vaan piti pankin huijata ohjelmaansa lähes 100.000 euron korotuksella, että saatiin järjesdtelmään sisään. Kuitenkin homma toteutui alkuperäisellä rahoitus suunnitelmalla. Aika hyvä palkka isännälle työnjohdosta ja rakennusalueen puhtaana pidosta!


tekis kun sais
19.3.2012 04:26

Byrokratia se tämänkin saa aikaan. Kiitos Suomalaisen lainsäädännön.


Kädetön
18.3.2012 21:42

160000€ Näyttää maksavan vastaava talo muuttovalmiina jonka naputtelin itse starkista, puukeskuksesta ja k-raudasta haetusta tavarasta 100000€:oon. Toki sitten tontit, liittymät, maatyöt ym. nosti hinnan lähes 200000 eskoon, mutta ihan tyytyväinen olen. Ei tarvinnut vuoteen kuntosalilla käydä, ja tietääpä mitä on seinät sisäänsä syöneet. Oppipa ilmaiseksi myös miten toimia jos jostain päin tarvii ruveta aikanaan korjailemaan. Jäipä myös työkaluja monen tonnin edestä ettei tarvi ihan käsisahalla leikkimökkiäkään tehdä... Eihän tuosta nyt älyttömiä summia tunnille jää jos vaikka TJ:n palkkoihin vertaa, mutta on se hyvä ja mukava osata muutakin kuin huijata asiakkaita ja riistää alaisia. Omalla kohdalla toki alan koulutus ja työ helpotti hommaa, mutta kivasti siinä myös matkan varrella oppi.


CEO
18.3.2012 21:37

ei siinä palkoille pääse, kun parin prosentin korolla saa asuntolainaa ja inflaatio 10%, oman pääoman(myös työpanoksen) sijoittaminen asumiseen on täysin järjetöntä. Varsinkin kun valtio subventoi lainoja verohelpotuksilla.


Miten ikinä sen lasketkin
19.3.2012 09:50

Missä maassa asut kun teillä on noin korkea inflaatio.

Itse olen rakentanut kaksi omakotitaloa. Molempiin on sijoitettu omia varoja sekä työpanokset. Viimeksi rakennettu talo on ollut velaton, siis oma. Minusta on järkevää asua omassa velattomassa talossa, kun vaihtoehtoisesti maksaa 500-1000e/kk lainan korkoja


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Toimitusjohtaja
18.3.2012 21:11

Eipä kyllä kiinnostaisi itse liata käsiään moisessa hommassa ja haaskata kallista aikaa b-luokan hommissa. Siksi käyn töissä, että on varaa ostaa muiden tekemiä asioita.


Velattomassa omassa talossa asuva
19.3.2012 09:44

Monenako aamuna se toimitusjohtaja tässä verotuksen luvatussa maassa päsee lähtemään aamulla töihi tienatakseen puhtaana käteen 60 000-100 000e. Tuonhan se työn teettäminen muilla maksaa. Ei taida tämä elämä riittä maksamaan tuota summaa


Talon rakentaja
18.3.2012 20:25

Uus avuttomuus näkyy kaikessa . Ei ole mitään järkeä alkaa itse rakentamaan jos ei ole alan kokemusta . Maalla on monta ikävää tarinaan kerrottavana unelman särkymisestä kun on itse rakennettu .


Vilpo
18.3.2012 16:40

Mikä kannustaa hartiapankki rakentajaa? Ollaan luotu harhakuvitelma, että talotoimituksissa tehokkuus on huipussaan. Rakennusmääräykset tiukentuneet eristämisen puolesta siihen malliin, että ongelmia on tiedossa. Töissä vedetään viimeiset mehut. Jos alat rakentaa ja kieltäydyt ylitöistä, niin hetken kuluttua on aikaa rakentaa, mutta sitten ei ole millä rakentaa..


työmies
18.3.2012 14:57

Helppoa nykyään,ottaa vain 200 000 tai no 300 000 lainaa,ja tilaa mökin pihaan....maksaa kuka pystyy...


x
18.3.2012 13:50

hartiapankkirakentajat on siis onnistuneesti saatu ajettua pois markkinoilta...päättäjät ovat haluneet esimerkiksi byrokratiaa ja määräyksiä lisäämällä varata markkinat firmoille...rahaa saa pankista, joten tällä tavoin pystytään tukemaan myös pankkisektorin liikevaihdon kasvua ja koko yhteiskuntaa hyödyttävää velkaantumista.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Talous Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös