Talous

Mainos

Valmet Automotivelta tulossa isoja uutisia – yhtiö kertoo tarvitsevansa jälleen runsaasti lisää työntekijöitä

Talous 20.3.2017 13:06 | Päivitetty 20.3.2017 13:28
STT, Kaleva

Valmet Automotive kertoo julkistavansa ylihuomenna merkittävän tuotannollisen uutisen, joka vaikuttaa Uudenkaupungin autotehtaan toimintaan.

Yhtiön mukaan samalla ilmoitetaan huomattavan suuresta uudesta rekrytointitarpeesta.

Jo aiemmin yhtiö on kertonut rekrytoivansa Uuteenkaupunkiin tänä vuonna yli tuhat uutta autonrakentajaa ja toimihenkilöä.

Yhtiön viestintäpäällikkö Mikael Mäki sanoi STT:lle, että keskiviikkona kyse on uudesta rekrytointiuutisesta.

Hän ei valottanut enempää, mistä on kyse. Tiedotustilaisuus järjestetään keskiviikkona Veho Mercedes-Benz Airportin tiloissa.

---

Lue Kalevasta kiinnostavimmat jutut Oulusta ja kauempaa. 🗞
Tilaa nyt alk. 9,90€/kk!

---

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Tuleekohan uutinen tehtaan purkutyömaasta ja siirrosta Puolaan. Siinä tarvitaan paljon työntekijoitä ennenkuin kaikki pultit ja ruuvit on löysätty

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja jotkut vielä väheksyvät Trumpin pyrkimyksiä tuoda autoteollisuutta takaisin Yhdysvaltoihin, väittäen ettei sillä ole enää merkittävää työllistävää vaikutusta. Autoteollisuus on kuitenkin valtava työllistäjä, kuten voimme havaita Suomessakin. Siitäkin huolimatta että Uudenkaupungin tehdas lähinnä vain kasaa robottien avulla ulkomailta tuodut osat, ilman paikallisia alihankintaketjuja, lasketaan työllistävä vaikutus silti tuhansissa. Aika monta kännykkäpelifirmaa täytyy perustaa ennen kuin päästään vastaaviin lukemiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Autoteollisuutta USA:ssa on vielä ja on jatkossakin.

Mitään autojen varsinaista globaalia massatuotantoa ei USA:ssa, eikä Suomessakaan, kannata enää pyörittää. Autotehtaan kyllä osaavat kustannuksensa laskea. Eikä Trumpin uhkaamilla tullimuureilla voi asiaa juurikaan auttaa. Ainoa vaikuttava asia on kilpailukyky kustannuksissa, ja siinä tietyt kehitysmaat ovat ylivoimaisia.

Autoteollisuuden alihankintayrityksille Trumpin kekkulointi sen sijaan käy kalliiksi. Tullimuurit tahtovat yleensä nousta kahteen suuntaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Suomipoika ja -tyttö on sitten erinomainen palkollinen mm. saksalaiselle päämiehelle tekemään rahaa.
Sievästi sanottuna Suomi on tytäryhtiötalous.
Todellisuudessa siis erittäin hyvin koulutettujen moderdi siirtomaa, alihankkijoiden työvoimareservaatti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä Ek:n Mattila sanoo kun työntekijöitä palkataan vaikka työ suomessa hänen mukaansa niin kallista.
Kaikki tahot ei ajattele EK:n tavoin hyvä niin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mattila onkin IT-alan mies. Paljon rahaa pitää saada heti ja mieluiten mahdollisimman vähällä vaivalla.
Kyllä Suomessa teollinen tuotanto on kannattavaa, kunhan yrityksiä hoidetaan kunnolla ja panostetaan muuhunkin, kuin pelkän osingon korotukseen.
Tosin Valmet Automotive ei ole aivan tavallinen suomalainen yritys, vaan se saa tuhdisti rahoitusta Finveralta.
Jos sama rahamäärä annettaisiin ympäri maata toimiville yrityksille, voisivat monet nuoret hakea töitä kotiseudultaan.
Mutta parempi näinkin, kuin ei ollenkaan.
Olisikohan uusi automalli Chevrolet Niva? Se sopisi erinomaisesti tulevaisuuden suomalaisille maanteille. Kotimaassaan Venäjällä tämä entinen Lada Niva on melkoisen kysytty auto.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Helppo arvata: Uudenkaupungin tehdas alkaa valmistamaan akkuja sähköautoihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Akkutehdas rakennetaan Kokkolaan, materiaalilogistiikan ja työvoiman saatavuuden vuoksi. Uuteenkaupunkiin ei enempää mahdu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se on Tesla, joka harkitsee tehdasta Kokkolaan, ei Valmet Automotive.

Akkujen kysyntä maailmalla kasvaa sitä vauhtia, että moni tehdas pyrkii apajille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Noin voisi asiaa ajatella, jos katsoo työvoiman saatavuutta.
Mutta kun Suomen hallitus pystyy hieman ohjailemaan rahoitusjärjestelyjä Finveralta, niin silloin Turun seudun politikoilla on iso päätäntävalta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuo on ihan hyvä arvaus. Toinen mahdollisuus on jonkun Mersun lataushybridin eli pluginin tuotannon aloittaminen. Mersun lahjoja Suomelle ovat olleet A- ja GLC-Mersut. Suomen lahja Saksalle on puolestaan ollut autovero, jolla saksalaisten autojen tuontia tänne estetään. Koskahan sakujen pinna palaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eipä taida suomen automarkkinat paljon saksalaisia hetkauttaa. Autotehtaalla menee ensimmäinen puoli-tuntia tammikuussa, kun suomeen menevät autot on valmistettu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Tiedotustilaisuus järjestetään keskiviikkona Veho Mercedes-Benz Airportin tiloissa"

Alkaakohan ne valmistamaan siellä uutta BMW 5-sarjaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Vastikkeeton tuki

137 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Vastikkeeton tuki

Yhteiskunta maksaa vastikkeellista tukea tuhansille ihmiselle, jotka työskentelevät ns. julkisen sektorin työpaikoissa. ... Lue lisää...
vastikkeellista

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.10.

Naapurit

23.10.

Fingerpori

23.10.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image