Talous

Mainos

Uusi laki toi vipinää lii­ken­ne­va­kuu­tus­ten bonuksiin – "nyt kannattaa kilpailuttaa"

Laki sallii nyt sen, että "ykkösauton" bonukset voi saada myös talouden kakkosautoon. Vahinkohistorian kerryttämistä ei tarvitse enää aloittaa nollasta joka ajopelin kohdalla. KUVA: Risto Rasila
Talous 20.3.2017 7:04 | Päivitetty 20.3.2017 7:32
STT, Kaleva

Vuoden alussa voimaan tullut uusi liikennevakuutuslaki on saanut aikaan eroja vakuutusyhtiöiden tarjoamiin bonusjärjestelmiin.

Vakuutus- ja rahoitusneuvonta Finen vertailusta ilmenee, että eroja on sekä lähtö- että maksimibonuksissa ja siinä, miten bonuksia menetetään vahinkojen jälkeen.

- Lähtöbonukset vaihtelevat eri yhtiöissä nollasta 40 prosenttiin, ja maksimibonuksissa on eroja, sanoo vakuutusasiantuntija Hanna Salo Finen vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta.

Uusi laki sallii sen, että bonukset voi saada myös talouden kakkosautoon. Vahinkohistorian kerryttämistä ei tarvitse enää aloittaa nollasta joka ajopelin kohdalla.

Jos vahinko sattuu, ovat sen aiheuttamat seuraamukset bonuksille eri yhtiöillä erilaisia. Ensimmäinen tälli ei välttämättä vaikuta bonukseen lainkaan, jos autolla on sitä ennen ajettu riittävän kauan ilman vahinkoja. Tässäkin ehdot vaihtelevat eri yhtiöillä.

Salon mukaan vakuutusasiakkaan kannattaa kilpailuttaa vakuutuksensa aika ajoin, varsinkin nyt kun vakuutusyhtiöt kehittävät tuotteitaan.

- Pelkät bonusprosentit eivät kerro lopputulosta, vaan vasta oman auton vakuutuksen hinta osoittaa edullisuuden, Salo toteaa.

Liikennevakuutusten sisältö ei uuden lain myötä ole muuttunut, vaan niistä korvataan edelleen samoja vahinkoja kuin ennenkin.

Uusi liikennevakuutuslaki ei vaikuta kaskovakuutuksiin.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (34)

Reilut puoli vuosisataa olen autoillut ja on vakuutettuna tälläkin hetkellä autoa, kelkkaa, mopoa, mönkijää, peräkärryjä. Yhtään ainutta vahinkotapahtumaa ei tänä aikana ole kohdalleni sattunut ja ajattelin, että taitavat vahinkohistorian perusteella liikennevakuutusmaksut nyt laskea.

Vaan mitä tyhjää, vahinkohistoriaa ei katsotakaan (ainakaan minun yhtiössäni) näköjään muuten kuin mahdollisen toisen auton osalta. Muiden liikennevakuutettujen ajoneuvojen osalta alennusta ei tipu. Mönkijän ja kelkan liikennevakuutuksia ei alenneta, mikä on täysin epäloogista. Sattuiko lain kirjoittajalle vai tulkitsijalle virhe, sillä juuri pitkän, vahingottoman autoilun luulisi osoittavan sangen vähäistä vahinkoalttiutta liikenteessä...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ota tarjoukset toisista yhtiöistä ,jos ei hinnat tipu ,ko. uudistus on supi suomalainen ,eli paljon melua tyhjästä ,ja mikään ei muutu , Suomi jatkaa paikallaan polkemista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä vakuutusten pakollisuus on jäänne ajalta ennen Kekkosta. Joskushan tuo vakuutusyhtiöiden lobbaama sääntö on kaadettava. Vakuutuksen voi ottaa se joka haluaa ja tapahtuman on oltava vapaaehtoinen kuten vaikkapas kotivakuutus.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

nykyisellään 70% bonus kahdessa autossa. Jos ottaisi sen uuden 80% bonuksen niin maksu nousisi yli 20€. Onko mitään järkeä, minun mielestä selvää kusetusta. Yritetään suurilla bonuksilla saada asiakkaita.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

On niitä muitaki vakuutusyhtiöitä.Mulla vanaha firma ei reagoinu mitenkään,ois maksattanu vanahan hinnan.Otin uuven firman,hinta aleni ja vakuutuksen laajuus parani.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä taitaa olle ns.suuri puhallus.Olen kilpailuttanut ja järestäin on ollut kalliimpi mitä ennen.Ennen laitoin toisen auton seisomaa ja siirin vakuutuksen kesäksi asuntoautoon poonus siirtyn nätistä mut nyt taitaa tulla kallimaksi,ja huomattavaksi kun joutuu ottan uudenvakuutuksen 40% poonuksilla ,,kusetus sanon minä.Yli komekymmentä vuotta kolareitta ajanut.Samakait se mikä poonus kun lähtö hinnassa älyttömät erot.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sähän saat siihen asuntoautoon 80% bonuksen, jos kerran "ykkösautossa" on täydet bonukset.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oon lukenut.e)nykyinen liikennevakuutus on 148€.uusi yli200€.koska lähtöhinta hilattu ylös

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

eipä ollut itsellä kannattavaa, kun kyselin 80 prosentin bonuksen perään. Jäi suorastaan huijauksen maku, kun mainostetaan jopa 80 prosentin bonuksista autovakuutuksissa. Yhtiöt eivät kerro kaikkea mainostaessaan. Itsellä on nykyisessä 65 prosentin bonukset ja kun kyselin 80 prosentin perään, niin se olisi tullut kalliimmaksi. Siksi koska vanhaan vakuutukseen ei saa tuota mainostettua 80 prosentin bonusta, vaan sen saa ainoastaan uuteen vakuutukseen ja joka on lähtökohdiltaan kalliimpi.

Toisekseen, miten käy jos talouden kakkosautossa on samat bonukset ja sattuukin vahinko? Tipahtaako bonukset molemmista autoista, kun on yhden henkilön nimissä nämä bonuskertymät?

Laki ei määritä, miten pitkältä ajalta vakuutusyhtiöiden pitää vahinkohistoriaa tutkia. Eli se on vakuutusyhtiöiden omassa harkinnassa. Ja se vaikuttaa vakuutuksen hintaan ja bonuksien määrään. Mutta olisi kuluttajienkin hyvä saada tietää, miten pitkältä ajalta kukin yhtiö nämä tutkii ja miten ne vaikuttavat vakuutuksien hintojen laskemiseen. Muuten on hankala kilpailuttaa yhtiöitä, kun jos ei tiedä laskemistapoja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lähinnä olis kiinnostanut hintavertailu bonusvertailun sijaan. Meikäläisen ajoneuvot ovat järkiään sen ikäsiä, ettei niihin täyskaskoja saa. 179 sanaa vakuutusmaksuista ja niihin vaikuttavista tekijöistä on ihan triviaa, eurot ratkaisee kuka liikennevakuutuksen ja osakaskon saa mulle myytyä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisiko tutkiva toimittaja tehdä jutun, missä vertaillaan eri vakuutusyhtiöiden tekemiä vakuutustarjouksia esimerkin tapaan? Säästettäisiin aikaa, kun jokaisen ei tarvitsisi tehtä samaa hommaa erikseen! Siinähän kuormittuu vakuutusyhtiökin ja joutuu nostamaan vakuutusmaksuja ihan turhaan!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vakuutustarjous on aina tapauskohtainen, eli mitään kattavaa vertailua ei voi tehdä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kysyin minäkin, voiko nykyisen 70% bonuksen saada uuteen vakuutukseen korkeampana. Vastaus oli: Kyllä, mutta ei kannata, sillä vakuutuksen perusmaksua on korotettu ja uusi vakuutus olisi ollut huomattavasti kalliimpi suuremmilla bonuksillakin. Vanhoissa vakuutuksissa ei yli 80 % bonuksia taida koskaan olla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä liikennevakuutussysteemi on uusittava kunnolla. Ihmeellinen monopoli luotu vakuutusyhtiöille, että he todellakin saavat kerätä meiltä kaikilta ajoneuvoa käyttäviltä vakuutusmaksuja. Ajatelkaas se on noin 99% meistä jotka eivät koskaan vakuutusta oikeasti tarvitse ja silti maksat sitä kymmeniä vuosia. Vakuutus tulee olla aina vapaaehtoinen ja hän joka haluaa asiansa hoitaa niin, että vahingon sattuessa hoitaa asian ilman vakuutusyhtiötä, niin hänelle on tämmöinen mahdollisuus vapaassa yhteiskunnassa annettava. Vakuutusyhtiöt ovat selkeästi joskus vuosikymmeniä sitten onnistuneet lobbaamaan tämmöisen täydellisen rahasammon itselleen, vaan joskushan tuo ahneus ja väärinkäyttö on lopetettava.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Se vakuutuspakko nimenomaan muille aiheutetun vahingon vastuuvakuutukselle johtuu juuri siitä, että tuolla ulkona ajaa meitä köyhiäkin, joilla ei ole varaa korvata omasta lompsasta, jos satumme tönäisemään perheyhtiön 22-metrisen työkalun ja sen miljoonalastin romuksi metsään ja yhdistelmän kuskin sairaslomalle.

Sama ilmiö pienemmässä skaalassa on syy siihen, miksi lasten mopot yllätyskatsastetaan ajoittain. Ei kiinnosta tietää, missä kohdassa virittäminen menee niin mahdottomiin, että vakuutusyhtiö alkaa kolaritapauksessa vaatia syyttömälle osapuolelle maksamiaan korvauksia takaisin kortittomalta rekisteröimätöntä moottoripyörää ylinopeudella kuljettaneelta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

mitens sitte ku joku ajaa sinun auton pellit mutkille ja sillä ei ole vakuutusta eikä varaa maksaa korjausta. toki varmaan käräjiltä saat sitten päätöksen että sen pitää maksaa jne mutta entäpä ku jos se on varaton?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (34)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Te-toimiston toiminta

Voi pyhä jyssäys ! Nuo puhelimessä tehdyt myyntityöt ovat oikeastaan pahoja ansoja, jos nyt tuon takia TE- toimisto vii... Lue lisää...
asioista perillä ole...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.6.
Jari on tauolla. 26.6. - 1.8.

Naapurit

25.7.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image