Mainos

Talvivaaran metallitehdas sai luvan jatkaa toimintaansa


/ Lehtikuva
Talous  5.4.2012 | STT Muuta tekstin kokoa -+

Talvivaaran kaivosyhtiö on saanut luvan avata kaivoksensa metallitehtaan Sotkamossa. Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukes määräsi tehtaan toimintakieltoon viikko sitten.

Tukes sai kaivosyhtiöltä riittävät selvitykset siitä, miten tehtaan ympäristön korkeat rikkivetypitoisuudet alennetaan.

Tehtaan ulkopuolelta on mitattu korkeita rikkivetypitoisuuksia. Niiden epäillään aiheuttaneen yhtiön työntekijän kuoleman.
 

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

20/27 kommenttia

Quu
10.04.2012 01:34

Ei tää voi olla totta! Mitä virkaa on äly-keskuksella valvojana tai Avi-keskuksella lupaa myöntävänä viranomaisena? Miten pihalla on Tukes? Palkatkaa nyt hemmeti soikoon asiantuntijoita! Jos oma asiantuntemus loppuu kesken, niin rahalla saa asiantuntijoita.

Mikä tässä kaivos-hypessä meni pieleen? Unohtui ympäristönsuojelulaki, EU:n vesipuitedirektiivi ja terve järki. Ja näitä jalanjälkiä seuraavat uudet kaivoshankkeeet. Suomesta tuli kertaheitolla banaanivaltio, josta muut vallat hakevat rikkaudet jättäen saasteet jäljelle. Kaukana on Nokian luoma teknologianousu.... enää on loivaa laskua alas pohjamutiin.


Mainari, jolta yritetään viedä toimeentulo
07.04.2012 08:06

On se kummaa. Tehtaan ja kaivoksen asioista ei ole uutisoitu muuta, kuin että asiat on tutkittu ja viranomaiset (lue:asiantuntijat) ovat todenneet laitokset riittävän turvallisiksi otettavaksi käyttöön. Silti kommenteissa räksytetään milloin pohjoissuomalaisten etujen puolesta , milloin ympäristöarvojen puolesta, TIETÄMÄTTÄ ASIOISTA OIKEASTI YHTÄÄN MITÄÄN JA PERUSTELEMATTA VÄITTEITÄÄN MILLÄÄN TAVALLA. Käykääpä räksyttäjät ensimmäiseksi tutustumassa Talvivaaran kaivoksen ympäristölupaan, joka on kenen tahansa luettavissa osoitteessa AVI.fi Sieltä voi tarkistaa, kuinka paljon ja minkälaisilla pitoisuuksilla esimerkiksi jätevesiä on lupa laskea laitokselta ulos.


R.A.P
07.04.2012 16:02

Kunpa ne pysyisikin lupaarvojen mukaisina,mutta kun päästöt ovat kymmenkertaisesti suuremmat kuin mitä lupaarvot sallii.
Eikä kukaan ole viemässä sinulta toimeentuloa.
Vaan on kysymys siitä että myös Talvivaaran täytyy noudattaa ympäristöluvassa annettuja määräyksiä ja asetuksia ja toimia niiden mukaisesti,eikä toimia OMIEN lakiensa mukaan!!!


R.A.P
06.04.2012 21:06

Oliko kaikki vain pelkkää teatteria?

1. Tukes määräsi tehtaan suljetuksi seisokin aikana.
2. Kun Tukes oli saanut Talvivaaran selvityksen sanoi Tukesin Laitos-ja kaivosvalvontayksikön johtaja Päivi Rantakoski,
että selvitykset ja selonteot ovat niin vaikeita asioita,että niihin täytyy todella paneutua kunnolla ja hän ei osannut
sanoa milloin käynnistymislupa annettaisiin.
3. Koko asia "runnottiin" läpi seisokin aikana.
4. Tehtiinkö päätös tyyliin leimaamalla paperit "saa jatkaa" periaatteella ilman tarkempaa selvitystä.
5. Kuka tai mikä taho painosti nopeaan päätökseen.


Talonpoika
06.04.2012 17:04

Etelän media, sijoittajat, poliitikot jne polkevat pohjoissuomalaisten edut jalkoihinsa ja tekevät mitä lystää luontoarvoillemme!


pettynyt osakas
06.04.2012 16:23

Selvitys ja toteutus ovat eriasioita. Onko luvan myötäjät ajantasalla myrkkypäästöjen suhteen?


R.A.P
06.04.2012 17:33

Sitä sopii kysyä Kainuun Ely-keskukselta joka on virallinen valvoja sekä myös myös AVI:lta.
Kukaan ei tunnu olevan ajantasalla mistään vaikuttaa siltä,eikä kukaan myöskään halua ottaa vastuuta.
Perinkummallista!
Jossakin mättää ja pahasti!!


ympäristötekijä
06.04.2012 15:20

Talvivaara tekee puoli kainuuta paskaksi ja rahat valuu kansainvälisten sijoittajien taskuun. Tietenki muutana "onnekas" kainuulainenkin saa palkkaa aikansa, sen jälkeen kannattaakin muuttaa muualle, ei jätejärvien rannalla ole kaksista elää.


kajaanilainen
06.04.2012 14:47

Kysyn nyt Talvivaaran työntekijöiltä kuulutteko ammattiliittoon ja onko teillä työsuojeluvaltuutettu ? Ihmetyttää vain kun työntekijäpulelta ei ole tullut mitään kommenttia koko aikana vakka on sattunut Kuolemantapaus.?Vai onko työntekijät niin alistettu etteivät uskalla puhua mitään.


luuliko joku
06.04.2012 14:12

ettei saa jatkaa ei sinne huvikseens oo kymmeniä miljoonia upotettu rahaa


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Ympäristökatastrofi muhii
06.04.2012 10:53

Oliko Tukesin homma vain yhtä suurta teatteria?
Tehdas määrättiin pidettäväksi kiinni seisokin aikaan (olisi ollut muutenkin kiinni viikon ajan)
Vielä muutama päivä sitten ei Tukesin Laitos-ja kaivosvalvoja Päivi Rantakoski tiennyt milloin lupa annettaisiin, he olivat juuri saaneet Talvivaaran selonteon asioista.
Hänen mielestä asiat olivat niin vaikeita ja monimutkaisia,että niihin pitää syventyä ihan kunnolla.
Nyt asiat "runnottiin" läpi pikavauhtia.
Lyötiinkö vain leima papereihin jatkamisesta,ilman senkummempaa tarkastelua ja kenen PAINOSTUKSESTA?
Koko asia haiskahtaa ja pahasti!


.
06.04.2012 09:15

sauli arvojohtaja taisi painaa enemmän osakesalkku.


sulo
05.04.2012 18:27

kapitalistipresidentin siunauksella lupa heltisi.


Lohivellin ryystäjä
06.04.2012 17:06

Oululaiset äänestivät sijoittajien ja Etelän ehokasta presidentiksi mutteivät omaa ehokastamme


Nyt kaikki meilaamaan
05.04.2012 18:07

Tukesin sivuilla on palautuslomake jolla voi lähettää palautetta!!!


homer SF simpson
05.04.2012 16:27

Jos joku heittää henkensä kaivosalueen ulkopuolella, vaikkapa rikkivetypilven aiheuttaman astmakohtauksen takia, ei firmaa tuolla tavoin panna seisomaan, silloin näyttövelvollisuus vahingon syystä on vainajalla tai omaisilla. Jos on tietentahtoen hyötymistarkoituksessa mennyt tuollaiseen työpaikkaan, eikä osaa pistää kaasunaamaria päälle niin heti ollaan työnantajaa syyttämässä ja firma pysäyttämässä. Kaivoksella on töissä perisuomalaisia äijiä, ja jälki on sen mukaista työsuojelun ja ympäristön suhteen...siellä meno on todennäköisesti aivan perisuomalaista ryssimistä, vetää vertoja rakennusalalle.Näitä äijiä ei virkamiesten ja insinöörien ohjeet pysäytä.


R.A.P
06.04.2012 11:08

Työnantaja on se joka on aina vastuussa työturvallisuudesta ensisijaisesti! Työnantaja on myös vastuussa siitä,että jos työpaikalla tarvitaan suojavarustusta, niin sitä myös käytetään.Talvivaaran tehdasalueella on ollut ilmeisesti paikkoja missä on ollut rikkivetyä vaikka sitä ei siellä olisi pitänyt olla. Siitä ehkä johtuu, ettei menehtyneellä ollut suojavarustusta, kun hän liikkui paikoissa missä suojavarustusta ei tavallisesti ole tarvinnut.
Asiasta on poliisitutkimus käynnissä.


pettynyt
05.04.2012 16:15

iso raha puhu taas


raahen poika,teräskoura
05.04.2012 16:10

äkkiäpä tuli päätös asiaan,ei kauaa nokka tuhissut,no osakkeenomistajat kiittävät ja pressakin on tyytyväinen,entä sitten kun sattuu pian taas töppäys,kuka vastuussa,ai niin ei kukaan,järjetöntä hommaa koko talvivaara,sauli suuri pressa siunaa homman ja paskan jauhanta jatkuu,ei normaalisti tutkita noin äkkiä näitä,mutta nyt täytyy antaa lupa jatkaa kun sauki suurikin on sitä mieltä


Ei luoja
05.04.2012 15:50

Menkääpä itte asumaan Kainuuseen te ketkä niin puolustelette tuota h******n saastuttajakaivosta ja katotaan hyväksyttekö te sitte "työn ja toimeentulon" ku näätte mitä paskaa se kaivos tunkee luontoon. On suomalaiset urpoja ku antavat luontoa tuhota.


Mainos
Mainos
Mainos
Uusimmat » | Talous Down Up
Mainos
Pääuutiset
Mainos
stats-image
Takaisin ylös