Talous

Mainos

SDP rahoittaisi jo Jäämeren radan suunnittelua

Rovaniemeläinen kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä (sd.) sanoo, että radassa pitäisi huomioida alueen kaivos- ja bioteollisuushankkeet. KUVA: Petri Hakkarainen
Talous 8.5.2017 5:00
Virpi Niemistö

Jos SDP olisi hallituksessa, Jäämeren rautatielle heruisi jo suunnittelurahaa. Tämä suunnitteluraha löytyy pääoppositiopuolueen laatimasta varjotalousarviosta.

- Päätös radan rakentamisesta tulisi tehdä lähivuosien aikana. Jäämeren rata on iso hanke, mutta Suomella pitää olla visioita liittyen arktisen alueen kehittämiseen ja näkemystä tulevaisuuden liikenneverkosta, sanoo SDP:n arktisen elinkeinopolitiikan ohjelman laadinnasta vastannut kansanedustaja Johanna Ojala-Niemelä.

Liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) on aiemmin maininnut, että hallitus aikoo selvittää radan rakentamista.

Jäämeren ratahankkeen kannattavuus ei ole vakuuttanut kaikkia asiantuntijoita. Esimerkiksi kauppamerenkulun edellytyksiä pohjoisreitillä tutkineen Tuomas Kiisken mukaan Jäämeren rata ei ole lähivuosikymmenien juttu (LM 9.2.).

Ojala-Niemelän mukaan Jäämeren rataa ei voi rakentaa kokonaan henkilöliikenteen varaan, vaan sitä voi ja pitää hyödyntää myös alueelle rakennettavissa bioteollisuushankkeissa ja kaivannaisteollisuudessa.

Hän ei ota kantaa siihen, mitä kautta rata tarkalleen ottaen kulkisi, vaan pitää kaikkia esillä olleita kolmea vaihtoehtoa mahdollisena.

Nuija Suomelle

Suomesta tulee nyt toukokuussa Arktisen neuvoston puheenjohtaja.

Rovaniemeläinen Ojala-Niemelä peräänkuuluttaa Sipilän hallitukselta profiilin nostoa arktisissa asioissa puheenjohtajakauden aikana.

- Sellaisia voisivat olla nämä tulevaisuuteen tähtäävät hankkeet, kuten Jäämeren radan lisäksi Koillisväylän tietoliikennekaapeli.

Myös suomalaisten jäämurto-osaaminen tarvitsee puolestapuhujia.

- Valtiovallan tulee edesauttaa yritysten vientiponnisteluja ja kontaktien luomista korkean tason päättäjiin, SDP:n arktisessa elinkeino-ohjelmassa todetaan.

Lakkautetun Barents-keskuksen tilalle tarvitaan uusi veturi tukemaan arktista liiketoimintaa. Suomen tulisikin SDP:n mukaan vakavasti harkita uuden vastaavanlaisen keskuksen perustamista.

Ojala-Niemelä nostaa vielä esille elintärkeän ilmastomuutoksen pysäyttämisen sekä opintomahdollisuuksien ylläpidon ja kehittämisen pohjoisilla alueilla.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (73)

Jos kuljetettavana ei ole muuta kuin muutama rekkalasti kalaa, niin parasta unohtaa koko juttu. Jos rataa tarvitaan kaivoksia varten, niin hyvä. Sitten vaan raiteet kaivoksille Roista tai jostain muualta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Norja on rakentanut infraansa vuosikausia valmiiksi. Suomi on myöhössö, ollut jo vuosia.
Rata Jäämerelle on rakennettava jo Norjan öljy- ja kaasukenttien vuoksi - riippumatta koillisväylän tilanteesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

SDP on oikeassa ja näinhän sitä pitäisi toimia. Työttömyys pysyy korkealla, kun ainoastaan olemassa olevia yrityksiä tuetaan miljardien velkarahalla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se Nuortti kannattaa uhrata hyvinvoinnin alttarille.Taimenet ei maailmasta lopu,vaikka suomesta loppuisivatkit.Sillä hyvinvoinnilla,mikä saadaan soklista,voi matkustaa Norjaan kalaan.Ja rekat ajaa norjalaista kalaa yötä-päivää.Elikkä lohet voi ostaa ihan siitä lähimarketista.Luontoarvot on vihreiden höpötystä,ei muuta ku ratatöihin,niin saadaan Suomi nousuun.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun Kiina, Venäjä ja Kazakstan saavat juna yhteyden toimimaan Aasian ja Euroopan välillä niin koillisväylälle ei ole tarvetta. Vaikka koillisväylä joskus toimisi niin liekkö se tarvitsisi rautatietä Suomen läpi, laivoilla kun halvempaa kuljettaa kontit perille saakka. Muutenkaan Eurooppa-Suomi-Koillisväylä-Kiina/Aasia logistiikassa ei ole mitään järkeä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä se toimii jo nyt, mutta mitään arvokasta siellä ei voi kuljettaa varkauksien takia.
Sieltä on elektroniikkaa muutaman kerran yritetty tuoda, mutta molemmilla kerroilla hävisi koko juna.
Suomen kautta tuli aikoinaan elektroniikka kontit jotka meni ympäri venäjää, mutta nykyään viedään laivoilla pietariin suoraan.
Että venäjän kautta ei voi kuljettaa mitään Eurooppaan, kyllä nykyinen systeemi on paras tapa toimia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viime purjehduskaudella koillisväylää purjehti 19 alusta. Väylää käyttävien laivojen lukumäärä pitää olla moninkertainen ennen kuin kannattaa edes ajatella junaradan rakentamista.
Jäämeren rataa on suunniteltu jo yli sata vuotta ja edelleen se on rakentamatta. Sitä ovat olleet rakentamassa vorotellen Suomalaiset, Norjalaiset ja Venäläiset. Venäläiset tekivät omansa kulkemaan Äänisjärven kautta Vienanmeren satamiin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Demareilta ei edellisen hallituksen aikana herunut Kehäkolmosen taakse mitään. Antti Rinne torppasi myös Soklin radan, vaikka Yara olisi maksanut siitä puolet.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

"Ei kokonaan henkilöliikenteen varaan"...?

No ei todellakaan edes prosentin tuhannesosan vertaa henkilöliikenteen varaan. Ne tuon välin matkustajat kulkee yhdellä taksilla viikossa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun illalla Forsölistä lähdet lohikuorman kanssa tulemaan, niin aamulla on lohet Oulusa, niin ei ne kovin kauheasti ole vanhentuneet, ellei sitten tehtaalla ole viikkoa maanneet. Samoin Berlevogista tulevat.
Hitaammin tulisi junalla kauppoihin ouluun lohet, kuin rekalla tulevat nyt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nopeammin se lohi kumipyörillä kulkee kuin raiteilla. Raideliikenne kannattaa vasta sitten kun kuljetettavaa on reilusti enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos kumipyörillä kauppaan tuleva lohi on jo 3-5 päivää vanhaa kalatukun kautta kierrätettynä, niin ei se junakuljetuksena se nopeampaa ole. Ja kauppahan pitää lohta vielä myynnissä lähes viikon ajan sen jälkeen. Jopa kotimaista muikkua puhkomattomana myydään tuoreena lähes viikko pyynnin jälkeen. En koskaan osta niin vanhaa "tuoretta" kalaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Demarithan ovat tunnetusti verorahojen hassaajia, siltä osin ei mitään uutta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Nykyinen hallitus ottaa enemmän velkaa kuin mikään muu, siitä huolimatta käsi käy jatkuvasti köyhimpien kukkarolla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Pakkohan se on paikata vihervasuridemarien töppäilyitä, tuli sen verran kalliiksi toverien edellis hallituksen sössinnät.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä hallitus ottaa vuosittain yli 10 miljardia velkaa, joka on Suomen ennätys, aiemmin ei edellisellä koko vaalikaudella ole niin paljon. Rahat menee rikkaiden veron kevennyksiin ja jo olemassa olevien yritysten ja maatilojen tukemiseen, ei uutta työtä!!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tässä muutama keihäänkärkiehdotus lisävelkaantumiseen:

1. kolmiraiteinen luotijunille soveltuva rautatie Kirkkoniemen ja Tallinnan välille meritunnelin kautta tietysti
- kaksiraiteiset pistoraiteet Lapin kaivoksille ja matkailukeskuksiin
2. kolmiraiteinen luotijunille soveltuva rautatie Tukholmasta Turun ja Lahden kautta Pietariin
- kaksiraiteiset pistoraiteet Helsinkiin ja Tampereelle
3. kuusikaistainen saksalaistyyppinen oikea moottoritie Helsingin ja Rovaniemen välille
4. kuusikaistainen saksalaistyyppinen oikea moottoritie Turun ja Kuopion välille
5. gigainen laajakaistaverkko jokaiseen kaupunginosaan ja kylään, josta löytyy vähintään kymmenen koululaista tai aikuista netin käyttäjää
6. maalämmölle ja biokaasun keräämiseen soilta vaakaporauksella vähintään 80% investointituki
7. tasavero yrityksille ja yksityisille
8. verokatto 20 prosenttiin
9. valtion kustantama vaihto-oppilasvuosi jossain kehittyvässä taloudessa kaikille 18-65-vuotiaille, myös työsuhteessa oleville
10. kansalaispalkka yli 65-vuotiaille työnhakijoille
11. kuukauden isyysloma myös puberteetti-ikäisen vanhemmille
12. kauneusleikkaus yli nelikymppisille muun työyhteisön sitä suositellessa (minimi kymmenen nimeä)
13. suomalainen kirjastoverkosto ulkosuomalaisten käyttöön (esim. Fuengirola, Tallinna ja Haaparanta)
14. äitiyspakkaus ja -päiväraha kaikille maailman äideille, jotka kantavat suomalaisen passin omaavan alulle laittamaa pienokaista
15. autovero nollaan ja kilometrikorvaus ja päiväraha hakupalkaksi Saksasta itse haetuille autoille
16. kunnille mahdollisuus liittyä Grankullaan sijainnistaan riippumatta (kunnallisveron erotus valtion maksettavaksi)
17. hehtaarin rakennustontti eurolla kahden vuoden rakentamisvelvoitteen hyväksyville vähintään kahdesta kunnasta
18. taksiseteli kossun ja jallun kylkeen
19. Satelliittipaikannusjärjestelmä virkamiesten matkustuksen ja torkkupeiton käytön kontrollointiin
20. Guggenheim (vitsi, vitsi)

Ja jos EKP:ltä raha loppuu, niin lähetetään hallitus ja kaikki kielitaidottomat kansanedustajamme Kiinaan anomaan apurahaa (takuita vastaan tietenkin).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä kannattaa ennemmin kuin Hornetit 10 miljardia ja koulutukset,huollot,harjoitukset 20 vuoden aika 23 miljardia yhteensä 43 miljaria Hornettien käyttöiän aikana Ei Suomi tartte tunnistuslento varten miljardia syytää ilmaan.Ratahanke käyttö ikä 70 vuotta Jäämeriyhteys ja koiviston väylää tuli kieoton ilmaston sopimuksen 100% tae Hornetit saastuttavat ilmakehän joka lisää kasvihuone ilmiötä 100% joka lennolla joka on hölynpölyä"ei keretä kissaa sanoa ohjukset tulevat horizontin takas 50-8000 km kohteeseen.Rakennetaan Pääkaupunki seudullekin Pohjoisen rahoilla metropoli hankeita"

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (73)
Mainos
Mainos
Mainos

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Tuulivaroitus maa-alueille: Etelä-Pohjanmaan, Pohjanmaan, Keski-Pohjanmaan ja Pohjois-Pohjanmaan maakunnissa sekä Lapin maakunnassa lukuun ottamatta Enontekiön, Inarin ja Utsjoen kuntia etelän ja lounaan välinen tuuli on voimakasta aluksi, tuulen nopeus puuskissa 15 m/s.

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Holmström sen sanoi: eläkkeitä on leikattava

Kenelle hän tuo kysymyksen esitti? Kenen puolesta? Se, että suostuvatko tulevat sukupolvet maksamaan työeläkemaksuja ja... Lue lisää...
Typykkä!

Jari ja sarjakuvat

Jari

20.8.

Naapurit

19.8.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image