Talous

Mainos

S-ryhmä kokeilee konenäköä ja robotteja myymälöissään

Kuvituskuva. KUVA: Malkamäki Marjaana
Talous 14.2.2018 10:08
STT

S-ryhmä kertoo kokeilevansa konenäön ja robottien käyttöä myymälöissään. Yhtiön mukaan tarkoitus on varmistaa, että hyllyistä löytyisi aina varmasti tavaraa.

–  Teknologia voitaisiin valjastaa sekä henkilökunnan että asiakkaiden hyödyksi. Tiedon avulla voisimme varmistaa, että kaupassa on aina tavaraa, eikä asiakkaan tarvitse harmitella tyhjää hyllyä, kuvaa saatavuuden ohjauksen ja myymälätoimintojen johtaja Sanna Timola.

Käytännössä konenäkö ja robotit tekisivät työtä, jota tällä hetkellä ei myymälässä pystytä koko ajan tekemään.

–  Esimerkiksi hyllyjen tavaratilanteen reaaliaikainen jatkuva seuraaminen on myymälätyössä käytännössä mahdotonta ilman automaatiota, Timola sanoo.

Konenäköä on kokeiltu viime syksyn aikana sekä kiinteillä, kattoon asennetuilla että itsenäisesti lattialla liikkuvilla kameroilla Helsingissä S-market Vallilassa. Samalla testattiin mahdollisuuksia kuvata erimuotoisia pakkauksia.

Tampereella S-market Hervannassa erilaisia kamerateknologioita on syksyn aikana kokeiltu manuaalisesti. Tässä kuussa myymälän kattoon asennetaan kiskoilla liikkuva kamera.

Ensin leipähyllyille

Konenäköä on kokeiltu ensivaiheessa leipähyllyihin.

–  Tuore leipä on monelle asiakkaalle kauppareissun kulmakivi, ja sen jatkuva saatavuus on tärkeää varmistaa. Tulevaisuudessa konenäön avulla saatava tieto voisi auttaa tilaamaan leipää juuri oikean määrän, Timola kertoo.

Hänen mukaansa konenäön laajempaan käyttöön on kuitenkin vielä matkaa.

S-ryhmä päättää jatkosta keväällä, kun syksyn ja alkuvuoden kokeiluista saadaan tulokset.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Jos hyllyssä on 10 pakettia ja kassan läpi menee 7. Eikös hyllyssä pitäisi olla noin 3.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun köyhä käy siellä halpamarketin tutussa nurkassa sijaitsevassa alennuslaarissa ei siinä robotteja ja älylaitteita tarvita. Näyttää kansan tarpeetkin hajaantuvan kokonaan erilleen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

'' ... hyllyjen tavaratilanteen reaaliaikainen jatkuva seuraaminen on myymälätyössä käytännössä mahdotonta ilman automaatiota, ... ''

Tuo on totta. Mutta. Tällä ei ole mitään tekemistä konenäön tai kameravalvonnan kanssa.
Kiina käyttää jo kameravalvontaa vakoiluun mm. kasvojentunnistukseen julkisilla paikoilla.

Miten asiakas voi itse varmistua kaikissa tilanteissa ettei S-ryhmä kuvaa heitä? - Ei mitenkään.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kun jospa tulisi ostoskärryihin viivakodinlukijat niin voisi laittaa tavarat suoraan ostoskassiin hyllyjen edessä. Viivakoodinlukijasta näkee kertyvän summan koko ajan, joka helpottaa asiointia ja summan kertymistä. Viivakoodinlukija asetetaan automaattikassaan, joka kertoo sitten ostosten loppusumman. Asiointi nopeutuu ja tehostuu. Myös käteiskassa-automaatti samaan niin silläkin tavalla asiointi sitten onnistuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos tuo toimii yhtä huonosti kuin joku aika takaperin joissakin S-ryhmän olleet konenäköön perustuvat vihannespuntarit niin aivan turha systeemi. Kokeilut ja turha kehitys näkyy kuluttajahinnoissa. Kyllähän kauppa pystyy muutenkin ennustamaan jo olemassa olevan myyntidatan avulla, minä päivänä mitäkin leipää menee paljon/vähän kaupaksi ja tämän tiedon automatiikkaan tilauksetkin perustuu.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olisiko tässä kuitenkin ennemmin kyse kaupan sisällä olevan tavaran oikeasta sijainnista. Jos esim. paahtoleivät ovat loppu hyllystä, mutta niitä on takahuoneessa jakelukoreissa, niin on tärkeä saada ne koreista esille myytäväksi ja asiakasta ilahduttamaan.
Kyllä nykyjärjestelmillä ja datoilla pystytään selvittämään paljonko mitäkin minäkin vuorokaudenaikana myydään. Mutta juuri se onko kaupan sisällä oleva tavara missä on tässä se juju. Ei paljon kauppiasta ja asiakasta lämmitä tyhjä hylly jos tavaraa on samaan aikaan rullakossa odottamassa hyllytystä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Säästöä tulee kun ei tarvi enää työntekijöille maksaa palkkoja. Lisää työttömiä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuoretta leipää saa vain myymälän yhteydessä olevasta leipomosta ja silloin ei todellakaan tarvita konenäköä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Bugeja tulee olemaan ohjelmistoissa ja jos ei oooniin päivitetään ja saadaan bugeja ohjelmistojen suunnittelujat tekijät kiittää ja hinta nousee

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niinpä niin, vähennetään työvoiman tarvetta seuraamalla hyllykköjen tyhjenemistä ja samalla seurataan asiakkaiden reaaliaikaista osto käyttäytymistä jotta voidaan kohdentaa paremmin osaan tuotteista parempi hinta. Tätä se on nykypäivän osuuskauppatoiminta, kaikkien kauppa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Konenäkö integroituna erilaisiin robotteihin. Tällä voidaan korvata 75% kaikesta nykyisistä työpaikoista seuraavan 25-35v kuluessa. Katsotaan miten realisiselta pyrkimykset täystyöllisyyteen näyttävät silloin :D

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

14
Utajärvi vähentää johtajia – kunnanjohtajan mukaan pieni kunta pärjää pienemmällä hallinnolla
5
Iivo Niskaselle kuninkuusmatkan olympiakultaa! "Lämmin oli se Suomen lippu kietoutua kuvienoton ajaksi."
3
Lännen Median kysely: Jyrki Katainen onnistunut kiitettävästi EU-komissaarina, suomalaismeppien antama arvosana 9-
2
Aggressiivisuuden väheneminen on kutistanut ihmisaivoja – ihminen on alkanut muistuttaa kasvoiltaan simpanssin poikasta
2
Kullan kiiltoa – Iivo Niskanen lähtee lauantaina 50 kilometrin hiihtoon yhtenä suurimmista ennakkosuosikeista
2
"Me emme saa apua sinisten silmiemme tähden" - Jussi Niinistö vastaa, voiko Suomi turvautua Saksaan kuten aiemmin historiassa
2
Oma lautakunta lyttäsi koko Oulun palveluverkkoselvityksen, lautakunta haluaa lapset ja nuoret keskiöön

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Sipilän mahdoton työllisyystavoite toteutuu !

Koska Juha Sipilä on tehnyt noin valtavan paljon Suomen työttömien hyväksi - hän on suorastaan antanut kaikkensa - on me... Lue lisää...
Kansalta kaunis kiit...

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.2.

Naapurit

24.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image