Talous

Mainos

Ruskossa kuukauden aikana myyty biokaasumäärä vastaa 3000:ta bensalitraa

Ruskon biokaasuasema on toiminut nyt noin kuukauden ajan. Arkistokuva. KUVA: Maiju Pohjanheimo
Talous 4.10.2017 18:25
Kaleva

Oulun Ruskossa on myyty biokaasua nyt kuukauden ajan. Biokaasua on tankattu autoihin yhteensä reilut 1800 kiloa. Kaasulla on siis korvattu 3000 litraa bensiiniä.

Kiertokaaren tiedotteessa kerrotaan, että asiakkaita on ollut keskimäärin viisi päivässä.

Biokaasu maksaa 0,95 euroa litralta eli noin kaksi kolmasosaa bensalitran hinnasta.

Biokaasu on tuotettu uusiutuvista luonnonvaroista. Sen käytöstä aiheutuu hiilidioksidipäästöjä vain viisi grammaa kilometriltä. Bensiinillä ajettaessa vastaavia päästöjä syntyy noin 164 grammaa kilometriltä.

Ruskon biokaasuasemalla myytävä biokaasu on lähes päästötön, edullinen ja oululaisille paikallinen polttoaine. Biokaasua tuotetaan Ruskoon tuodusta biojätteestä sekä vuosikymmenien saatossa kaatopaikalle kasatusta eloperäisestä jätteestä.

Ruskon biokaasuasema on Suomen pohjoisin biokaasuasema.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (25)

Bensalitran hinta on noin 70 senttiä loppu on veroja yhteiskunnalle. Mitä enemmän myydään kaasuja ilman veroja täytyy ne tulot saada muualta veroja keräämällä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ihminen on alati uusiutuva luonnonvara. Kaiken minkä se sisäänsä lappaa, muuttuu polttoaineeksi ja lannoitteeksi uudelle kasvulle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Juttu ei kerro miten paljon kapasiteettia asemalla on eli kuinka monta litraa on myytävänä/vrk. Saako valtio verotuloja tästä kaasusta? Mitä järjestelmän rakentaminen on maksanut, onko asemalla palvelu kuten kuvassa?
Mitä maksaa, jos auton laittaa kaasulla kulkevaksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

3m3. luinko oikein, siis vain kolme kuutiota bensaa.
Todella vähän.
Noin 60 autoa.
2 autoa per pv

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

kaasua saisi useammalta asemalta, ei kannata kovin kaukaa Ruskoon ajelemaan moisen säästön innoittamana, varsinkin kun kyseisenalueen tiet on tukossa aina muutenkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Voisi kuvitella että nyt löytyisi jokunen poliitikko joka alkaisi ajaa kaasuautojen tuontia verovapaaksi mutta ei näy.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis tarviiko tätä käyttääkseen jonkun kaasu-auton? Huonosti infottu tuo kohta tästä asiasta, että mihin autoihin tätä voi käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei mitään uutta. Yhden sortin biokaasullahan ajettiin Suomessa jo sotien aikana.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Euroopassa myyty paljon, Ei Suomessa. Syynä verotus ja kaasun olematon jakeluverkosto tähän päivään saakka.
Entä sitten, kun kaasuautojen määrä lisääntyy, miten niiden verotus kehittyy?
Tämä asia vaikuttaa kaasuautojen yleistymiseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen palijasjalakanen oululainen, mutta asun tällä hetkrllä etelässä. Olen ajanut biokaasuautolla nyt 5 vuotta ja olen tosi tyytyväinen. Koska ajan melko paljon, kaasuautoiku on tullut paljon bensiinillä ajoa halvemmaksi. Etelässä, Helsingin seudulla on jo melko hyvä tankkausverkosto. Hienoa, että kaasuautoilu alkaa myös Oulussa, Rohkeasti vaan kokeilemaan biokaasuautoilua: ainakin pörssin pohjalla sen huomaa ja autoilu ei eroa mitenkään bensa-autoilusta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Siis jotain reilua tankillista henkilöautoon päivässä. Kyllä kannatti. Kuka maksaa?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Riippuu tietysti auton kulutuksesta. Itselläni on Volkswagen Golf ja jos laskee auton kulutukseksi 7 l/ 100 km, niin kaasulla 100 km:n ajo maksaa n. 5,5-6 euroa, bensiinillä n. 9 euroa. Kaasuautolla voi ajaa myös bensalla. Jos kaasu loppuu, vaihtaa automaattisesti bensalle Yhdellä tankillisella ajan n. 300 km, eli etu huomattava esim. sähköautoon verrattuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Koska suomessa kaasun saatavuus on onneton. Kaasun saatavuus huono => kuluttajia ei kiinnosta => valmistajien ei kannata tuoda kaasuautoja suomen markkinoille.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikäli on jakelupisteitä koko maan kattavasti tulee autoja lisää,autoja kun tulee lisää jakelupisteitäkin.Mikäli yhdellä tankillisella pystyy ajamaan 450 km olis jakelupistetä oltava 400-450 km välein ajettaessa suuntaan tai toiseen.Toinen vaihtoehto autoihin suuremmat säiliöt,se tietysti pienistä autoista vie tilaa.Kuormaautoissa on säiliö koot on huomattavat Autoliikkeet tuo autoja kun ostajia on.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikset ole ostanut? Niitä varmasti valmistetaan jokaiselle ostajalle. Muualla maailmassa kaasua käytetään yleisesti.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (25)
Mainos
Mainos

Uutisvirta

192
Kaupasta saa maaliskuusta alkaen nelosolutta – eduskunta päätti alkoholiprosentin noususta kahdessa tiukassa äänestyksessä
115
Näin Oulun vaalipiirin kansanedustajat äänestivät alkoholin prosenttirajan nostosta
49
"Prinssiä" epäillään törkeistä talousrikoksista - Rami Jaberina tunnetun miehen yrityksen konkurssi raukesi varojen puutteeseen
39
Ylen väittely: Uhkaako Venäjän karhu Suomea vai ei? Huhtasaari pitää naapuria potentiaalisena uhkana
34
Kristillisten Päivi Räsäsen viivytysyritys epäonnistui - alkoholilain kiivas käsittely jatkui yötä vasten
34
Muhoslainen ministeri Mattila äänesti hallituksen alkoholiesitystä vastaan – ei kommentoinut, käveli karkuun
30
Tulevatko vahvat oluet ruokakauppoihin? - Pitkä kiista voi ratketa tänään eduskunnan äänestyksissä
Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Pähkinä purtavaksi....

183 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Äänestän Väyrystä presidentinvaalissa

Eilisessä vaalikeskustelussa Niinistö joutui puolustelemaan yhdessä Lipposen kanssa tekemäänsä rahaliittoon liittymisepä... Lue lisää...
...ollakkovaiei...

Jari ja sarjakuvat

Jari

14.12.

Naapurit

15.12.

Fingerpori

15.12.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image