Talous

Ruotsin posti pulassa – joutuu palauttamaan 400 000 Kiina-pakettia

Talous 15.4.2018 21:40 | Päivitetty 15.4.2018 21:45
STT

Ruotsin postiyhtiö Postnord on pulassa satojentuhansien Kiinasta ja muualta EU:n ulkopuolelta tilattujen postimyyntiostosten kanssa. Yhtiö joutuu palauttamaan noin 400 000 lähetystä, koska vastaanottajat eivät suostu maksamaan niille määrättyä 75 kruunun (noin 7 euron) käsittelymaksua, kertoo Ruotsin yleisradioyhtiö SVT.

Käsittelymaksua alettiin periä maaliskuussa, koska Kiinasta ja muualta tilattujen verkko-ostosten määrä räjähti käsiin. Harva kuitenkaan pulitti ostoksistaan arvonlisäveroa.

Valtiovarainministeri Magdalena Andersson ei tätä suvainnut ja vaati toimia, jotta puuttuvat maksut saadaan kerättyä. Postnord otti pikavauhtia käyttöön käsittelymaksun, minkä jälkeen asiakkaat protestoivat jättämällä tavarat noutamatta. Kiina-pakettien määrä on sittemmin laskenut tuntuvasti.

Linkki juttuun

MAINOS

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (177)

Posti tekee varmaan sen 100 miljoonaa tappiota Kiinan paketeista, kun laskuperuste on saamatta jääneet tulot. Eli jos posti tuplaisi omat hinnat tappiota tulisi 200 miljoonaa jne.

Minä ainakin tilaan kaikki synttärikortit Kiinasta suoraan sankarille. Hinta reilusti alle Suomen postimaksun ja toimitusnopeus ja -varmuus samaa luokkaa kuin kuin tuolla ruohonleikkutifirmalla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Naurattaa, kun kaikki haukkuvat USA:n Trumpia tuontitullien nostamisesta. Esim. USA-autojen tuonti EU:hun joutuu automaattisesti 12% tullattavaksi. Samaan aikaan eurooppalainen auto....yleensä Mersu, Bemari, Audi...pääsee USA:han vain 4% tuontitulleilla.
Tullausten hinnat ovat nähtävissä WTO:n sivuilla. Monessakaan asiassa, EU ei ole ollut reilu kauppakumppani USA:lle.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Posti voisi uutena business-ideana ruveta kouluttamaan kiinalaisia perimään ylihintoja ja tekemään Suomen Postin hyväksymiä paketteja.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jännää, että Kiinan posti pystyy käsittelemään jopa sadat miljoonat paketit jotka maasta lähtevät. Taitaa sivistynyt Eurooppa ollakin takapajulaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Parempi ostaa Suomesta ja työllistää suomalaisia, hinnatkin sitten laskee täällä.
Käsittelymaksu on ensimmäinen oikea askel, eihän niitä tarvitse ilmaisesti palvella edes Kiinalaisia!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mitä posti inisee? Riittääpähän duunia heillä, niin ei tartte ruohoa leikata tms.
Postiljoonilla ei hommat lopu. Työllistävä vaikutus. Ahneuksissaan haluavat siivun itselleen vetää välistä.
On tullut tilattua moninaisia vehkeitä ja tilbehööriä tarpeeseen, ja todella halvalla. Suomi hinnoilla olisi jäänyt ostamatta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Sama tavara muuttuukin valittajien mielestä hyväksytyksi kun kiertää suomalaisen kaupan marmoririskin kautta ja hintaan tulee 300% lisää.

Palvelusta olen valmis suomalaiselle maksaan mutta en turhasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ruotsi rikkoo kansainvälisiä sopimuksia toiminnallaan, postisopimus kiinan kanssa on voimassa ja ulista voi sitten kun on uusien neuvotteluiden aika. Sama höpötyshän koskee suomea.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Miten se rikkoo? Kai niistä verot saa periä. Postisopimuksen kanssahan tällä ei ole muuta tekemistä kuin että lähetys palautetaan lähettäjällä kun vastaanottajaa ei tavoiteta. (ja maksaako lähettäjä sitten lisälaskun Kiinan päässä vai jättääkö ottamatta vastaan ja lähetys palautetaan taas Ruotsiin).

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kenen nämä kuljetusmaksut sitten pitäisi mielestäsi maksaa? Veronmaksajien vai toisten asiakkaiden? Ilmaisia lounaita ei ole. Se maksaa, joka tilaa. Tai sitten hakekoon jokainen pakettinsa Helsingin satamasta kontista laiturilta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Postimaksut maksaa lähettäjä. Kyseinen systeemi on sovittu Kiinan ja Ruotsin postin kanssa. Ruotsi on sitten jälkikäteen mätkäissyt ylimääräisen maksun, koska pakettien käsittely on hoidettava käsin ja sopimuksessa sovittu korvaus ei riitä Ruotsin pään kustannuksiin. Suomi on tehnyt saman sopimuksen ja kärsii vastaavista ongelmista.

Uusi sopimus vireille, kun vanha päättyy. Siihen asti sopimusta on noudatettava, tai se on sopimusrikkomus. Pahimmassa tapauksessa, Kiinan posti lätkäisee Ruotsin postille kaikki myyjien kulut maksuun ja ostajat voivat vaatia korvausta.

Tietenkin Ruotsin posti voi kysyä suostuuko Kiinan posti avaamaan sopimusneuvottelut ja korjaamaan tilanteen.

Verot on aivan toinen juttu. Tuo postin mätkäisemä maksu on korvaus paketin käsittelykustannusten noususta. Mikä ei pitäisi ostajaa koskea millään tavoin. Kiinan päässä myyjä noudattaa Kiinan postin käytäntöä, joka on sovittu vastaanottomaan postin kanssa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

ALVin kierto ainakin ennen mahdollista ahvenamaan kautta suomessakin.Kyllä nyky tavarat kiinasta ovat samaa kuin muistakin maista,jos maksaa enemmän laatu paranee oli maa mikä tahansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos kiinalainen tavara on kuranttia, niin kyllä kauppa tyssää. Näin ei näytä käyvän, lienee laatutavaraa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (177)

Uutisvirta

6:16
Tiukat pudotuspelit veivät kärppäluotsi Mannerin yöunet – ”Puhelin näyttää yleensä herätystä kolmen neljän tunnin päähän, kun menen nukkumaan”  
6:09
Hengityssuoja pitää pölyn loitolla – nenäkannu, silmätipat ja vilkasliikenteisten väylien välttäminen auttavat myös
5:47
Pohjois-Korean Kim ja Etelä-Korean Moon tapaavat perjantaina Koreoiden rajalla
5:18
Ranskan Macron uskoo, että Trump saattaa jättää Iranin ydinohjelmasopimuksen
5:00
Maakuntia voi uhata miljardin rahapula – "Alijäämä voi olla jopa 2-5 miljardin suuruinen"
5:00
Näiden puolueiden jäsenmäärä kasvaa – eniten jäsenmääräänsä kymmenessä vuodessa on kasvattanut perussuomalaiset
2:39
Amnesty syyttää Turkkia järjestelmällisestä kansalaisyhteiskunnan hajottamisesta - toisinajattelu pantu ahtaalle vallankaappausyrityksen jälkeen, sanoo raportti

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

305 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suuri sotaharjoitus 2021

Entä sitten jos jumalattomat taas hyökkii tänne? Lue lisää...
Kättä pitempää tarvi...

Jari ja sarjakuvat

Jari

26.4.

Naapurit

26.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image