Talous

Mainos

Panimo satsaa ter­vey­so­lui­siin

Hugues Van Poucke aikoo lanseerata 14 terveyttä edistävää olutta vielä tämän vuoden aikana. KUVA: Juha Roininen
Talous 23.2.2008 0:00
Tuomas Muraja
Mitättömän pienessä belgialaisessa Ecaussinesin kylässä asuvalla panimomestarilla Hugues Van Pouckella on suuret suunnitelmat.

Keskellä hiljaista maaseutua, Restaumont-nimisellä maatilalla toimiva Ultra-panimo alkaa tuottaa terveysoluita.

Kyse ei ole mistään pienestä kokeilusta, vaan Van Poucke satsaa liikeideaansa toden teolla. Miehen tarkoituksena on lanseerata 14 terveyttä edistävää tuotetta vielä tämän vuoden aikana.

Tuotantoon on tulossa niin rauhoittava, kolesterolia alentava, laihduttajille tarkoitettu, kuin seksuaalisia halujakin nostattava olut.

"Kiinnostus terveystuotteita kohtaan kasvaa koko ajan, ja allergiat tuntuvat lisääntyvän. Haluamme olla bio-buumin aallonharjalla vastaamassa erikoistarpeisiin", Van Poucke visioi.

Joitain vastustuskykyä lisäävien oluiden koe-eriä on käytetty jo belgialaissairaaloissa osana leikkausten jälkeistä hoitoa. Samaa tuotetta on juotettu myös lähiseudun karjalle.



Vastuullisuus
korostuu


Suomalaiset olutharrastajat ovat tähän asti tunteneet Ultra-pienpanimon lähinnä luumuoluestaan.

Mutta vaikka erikoisoluilla menee Belgiassa ja maailmalla verrattain hyvin samalla, kun jättimerkkien kulutus hiipuu, pakottaa yhä kovempi kilpailu erikoistumaan alalla.

Tiukasta kilpailusta kertoo hyvin se, että kun Ultran tiedettiin kehittelevän olutta diabeetikoille, kilpaileva panimo lanseerasi pian markkinoille oman sokerittomaksi mainostetun tuotteensa.

"Tuollaiset "no sugar" -etiketeillä varustetut olutpullot ovat asiakkaan harhaanjohtamista varsinkin, kun juoma sisältää viisi prosenttia alkoholia. Sellainen tuote ei voi olla sokeritonta", Van Poucke tuhahtaa.

Hän korostaakin vastuullisuutta, kun terveystuotteita aletaan markkinoida kuluttajille.

Van Poucke itse on opiskellut kasvitieteitä muutaman vuoden ajan, mutta jättää silti tuotteiden viimeistelyn terveysalan ammattilaisten ja yrttiasiantuntijoiden käsiin. Panimomestarin harteille jää vain mahdollisimman laadukkaan alkoholittoman oluen valmistaminen tuotteiden pohjaksi.



Mittavat
investoinnit


Huhtikuussa Ecaussinesin panimossa alkavat mittavat laajennustyöt, kun Van Poucke rakennuttaa 600 neliömetriä lisätilaa uutta pullotuslinjaa ja varastoja varten. Rahaa rakennukseen uppoaa runsaat puoli miljoonaa euroa.

"On tehtävä kovia investointeja heti alkuun, jotta kaikki on valmiina terveysoluen kysyntään vastaamiseen", Van Poucke uskoo.

Van Poucke tietää ottavansa kovan riskin, mutta hän - ja ennen kaikkea pankki - uskoo miehen innovaatioihin.

Riskienhallinta on miehelle ennestään tuttua, kun hän ennen panimomestarin ammattia arvioi työkseen tulipalojen ja vesivahinkojen aiheuttamia jälleenrakennuskustannuksia.

Myöhemmin sähköinsinööri opiskeli panimoalaa Gentin yliopistossa.



Ultran uusi
tuleminen


Vuonna 1999 hän päätti vaimonsa Isabel Van Poucken kanssa hankkia maineikkaan Ultra-tuotemerkin oikeudet. Hänen edeltäjänsä kun oli laittanut pillit pussiin jo 1970-luvun alussa, aikana, jolloin sadat belgialaiset pienpanimot joutuivat lopettamaan toimintansa.

Vielä sata vuotta sitten Belgiassa toimi yli 3 000 panimoa, joista kuusi Ecaussinesissa.

Tänä päivänä panimoita on maassa enää 127, yksi jälleen Van Poucken perheen kotikylässä.

Ja hyvin on perheyrityksellä mennytkin. Ultra-panimolla on tällä hetkellä 13 eri tuotetta, joita parikymmentä isoa asiakasta jälleenmyy ympäri maailmaa.

Täysin automatisoitu panimo tuottaa 65 000 hehtolitraa olutta.

Tuotanto on kasvanut 2,5 kertaiseksi viime vuoteen nähden, ja kapasiteettia olisi panna olutta vieläkin suurempia määriä, jopa 10 miljoonaa litraa vuodessa. Kuulostaa uskomattomalta, kun pariskunnan lisäksi panimossa on vain yksi vakituinen työntekijä.

"Kaikki on tietokoneohjelmoitua, joten ihmisiä ei paljon tarvita. Palkkaan lisää henkilökuntaa ainoastaan pullotusvaiheessa", Van Poucke sanoo.

Vanha panimorakennus on vuokrattu ravintolayrittäjälle, joka järjestää paikassa juhlia häistä hautajaisiin. Paikassa vierailee vuosittain 15 000 olutharrastajaa.

MAINOS
Tiedätkö aiheesta enemmän?
Lähetä vinkki, kuva tai video!
13222
Mainos

Kommentoi

hyvä.ensin kansaa opetettiin juomaan veroalella,nyt sitte pittää ruveta juomaan että pyssyy terveenä.tähän ne sortuu viimestään raittiitki.että kalijaa palloon,sillon pyssyy hyväkuntosena.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Päivän tykätyin viesti

Palvelusetelit tukemaan eläkeläisten hyvinvointia

MItä luulet, kuinka moni ennen vuotta 1994 eläkkeelle jääneistä on enää hengissä 33 vuotta myöhemmin? Ei varmaan kovin ... Lue lisää...
Kylmää

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.6.
Jari on tauolla. 26.6. - 1.8.

Naapurit

29.6.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 379 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image