Talous

Mainos

Kilpailu- ja ku­lut­ta­ja­vi­ras­to toivoo, että taksien kysyntä lisääntyy kilpailun vapautuessa - Taksiliitto varoittaa: Hinnat ja palvelut pirs­ta­loi­tu­vat

Talous 5.2.2018 17:16 | Päivitetty 5.2.2018 20:06
STT

Kilpailu- ja kuluttajavirasto luottaa siihen, että taksimatkojen hinnat laskevat kilpailun vapautuessa heinäkuun alussa. Uudistus on suuri murros, joka vaikuttaa taksikyytien hintoihin ja tarjottaviin palveluihin.

- Yleensä kun kilpailu avataan, syntyy uusia palveluja, arvioi Kilpailu- ja kuluttajaviraston ylijohtaja Timo Mattila.

Hänen mukaansa hinnatkin ehkä laskevat, mikä saattaa lisätä taksien kysyntää.

Suomen Taksiliiton toimitusjohtaja Timo Koskinen huomauttaa kuitenkin, että uudistuksen myötä taksikyytien hinnat, palvelut, autojen laatu ja kyytien saatavuus eriytyvät.

- Tulee varmasti kiinteähintaisia palveluita, vyöhykepalveluita, aikaan sidottua hinnoittelua ja kilometreihin sidottua hinnoittelua. Hinnoittelu tulee pirstaloitumaan, Koskinen kertoo.

Hänen mukaansa jotkut taksiyhtiöt profiloituvat palvelun laadulla, jotkut hinnoilla, jotkut kalustolla, jotkut erityispalveluilla ja jotkut muulla tavoin.

Jos hinnat pirstaloituvat voimakkaasti, mieleen tulee helposti se, että kuluttajan on vaikea verrata eri hintoja. Mattila kiistää tämän.

- Sinne on tulossa määräyksiä, miten hinta pitää ilmoittaa. Eivätköhän asiakkaat saa selville hinnat ihan samalla tavalla kuin ennenkin, hän sanoo.

MAINOS
Mainos

Kommentoi

taitaa valloitta taxi tolpat .ja niiltä kun tunnetusti ei veroja heru valtiolle .hyviä esim nämä bisseriat ja gepappilat

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tämä ala on pää-osin saanut vielä toistaiseksi olla 100%.sesti suomalaisissa käsissä, mutta näköjään tämän nykyisen hallituskoalition unelmana näyttää olevan että vain ulkomaalaisella omistuksella varustettuna ala on vasta tehokas. Mitä muutakaan tämänkaltainen laaja vapautus intoilu ei mielestäni voi tarkoittaa. Tämänpäivän tilanne jossa pää-osin "mies ja auto" periaatteella toimiva, ehdottomasti joustavin ja tehokkain tapa tuottaa näitä palveluita kansalaisille ei näille pää-oman etuvartioksi ryhtyneille ministereillemme enää kelpaakkaan. Veroparatiisi saarilta on ilmeisesti tämänkin kansataloudellisesti vaatimattoman alan tuotoillta on osinkoja tarjolla. Mukava olis tietää että mistä kumpuaa tuo lähes kaikkia toimi-aloja koskeva, (asianajo ja tuomaritoiminta vielä ulkopuolella ?) viha pienyrittäjiä ja ammatinharjoittajia kohtaan Kepun ja Kokoomuksen johtoportaissa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Itse ainakin yritän välttää niitä keltakattoisia, kun niiden tarkoitus näyttää olevan yhtenäiset kartellihinnat. Sellaistahan järjestäytyneisyyttä siinä näyttäisi olevan. Mutta aika näyttää pitävätkö huhut paikkansa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Minä ainakin haluan ravintolaillan jälkeen mennä kotiin juuri tuollaisella taksilla, josta tietää että pääsee turvallisesti kotiin saakka. Tuo väri kertoo turvallisesta ja luotettavasta taksi firmasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ja sinäkö tiedät jo muiden taksien hinnat? Nehän tosiaankin voi olla ihan mitä sattuu.
Ja väritys on ihan juuri sitä varten että erottaa luotettavat turvalliset Suomalaiset taksit huijareista joita tulee olemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tuskin kasvaa kysyntä. En ainakaan minä uskalla ravintolaillan jälkeen lähteä minkä tahansa taksin kyydillä kotiin, tiedä vaikka ryöstää matkalla jos nukahdan takapenkille. Pitää alkaa kulkea juoppokuskikyydillä kuten nuorena. Kuskivuorot tehdään kaveriporukan kesken.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Hinnat siis ovat epäselvät ja epäyhtenäiset. Mistä tietää mitä kulloinenkin taksiyrittäjä keksii hinnaksi?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Perinteisesti Suomessa on käynyt lähes aina niin että hinnat nousevat. Katsastustoimen vapautuessa hinnat nousivat, sähkönsiirron vapautuessa ja siirtoyhtiöitä myyty ulkomaisille yhtiöille on hinnat nousseet. Kemiran lannoitetehtaan myynti ulkomaille ja hinnat nousivat. Ravintolat ja parturit saivat ALV:n alennuksen, mutta hinnat eivät laskeneet vaikka perusteena oli nimenomaan palveluiden hintojen lasku verotuksen pienentyessä ja sitä kautta suuremmat asiakasmäärät.

Kuka uskoo että nyt halpenee oikeasti. Ja loppupeleissä käy niin että suuremmilla paikkakunnilla joku ulkomainen yhtiö omistaa taksit ja kotimaiset kuskit on vaihtuneet kovaa vauhtia koulutettaviin maahantulijoihin. Siinä on lopputulema.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Päätökset tehdään Helsingissä, jossa takseja tulee varmasti riittämään kohtuuhintaan. Kilpailu pitää siitä huolen. Miten käy taksia tarvitsevalle syrjäseudun asukkaalle esim. juhlapyhinä ja muina hiljaisina aikoina? Niin, no eihän se ketään kiinnosta! Bravo, bravo keskustahallitus, maaseudun asialla!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllä naapurustosta löytyy joku joka ajaa sivutyönään taksia kun se vain on luvallista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Mainos
Mainos

Uutisvirta

61
9 keinoa, joilla täyssähköauto kelpaa jokaiselle – auton normaali ulkonäkö ja kasvanut toimintamatka plussaa
22
Lapin poliisi kirjoitti kymmeniä ylinopeussakkoja autoilijoille ja moottorikelkkailijoille Kittilässä
20
Yhä useampi alkaa yrittäjäksi Oulun seudulla – viime vuonna perustettiin ennätykselliset 1 400 yritystä
19
Himohamstraajien täydet asunnot ovat paloturvallisuusriski – yli kymmenen tapausta tulee Oulussa ilmi vuosittain
17
Poliisi onnistui paikkaamaan liikennevalvonnan leikkaukset uuden teknologian avulla
13
Lukijalta
Ydin-Oulun kyläpolitiikka johtaa turmioon – konsensus ei synny itsekkään valtapolitiikan myötä
13
Oulussa oli maan pisin jonotusaika velkaneuvonnan ensimmäiselle käynnille, velkaneuvonta siirtyy valtion vastuulle

Etusivulla nyt

Mainos

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Lapsella kaksi äitiä ?

240 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Lapsella kaksi äitiä ?

Ja arvaappa vaan millaisista perheistä ne kiusaajat ovat, ja noin yleensäkin. Kiusattu ei yleensä ole se järjen köyhä, v... Lue lisää...
tämä pitäisi ymmärtä...

Jari ja sarjakuvat

Jari

18.2.

Naapurit

19.2.
Mainos
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image