Talous

Jäätynyt meri, lumi, luon­non­lä­hei­syys ja turvallisuus ovat Oulun mat­kai­lu­valt­te­ja – "Kun yksi innostuu, muut tulevat perässä"

Ulla Anttila uskoo, että Oulun talvi houkuttelee turisteja. KUVA: Pekka Peura
Talous 5.1.2018 21:35
Elina Ursin

Markkinoinnin, mainonnan ja matkailun sekatyöläinen Ulla Anttila hehkuttaa Oulun seudun vetovoimaa kansainvälisenä matkailukohteena. Ouluun ja lähialueille odotetaan talven aikana uusia turistiryhmiä Euroopasta ja Aasiasta.

– Oulun vahvuuksia ovat ennen kaikkea saavutettavuus, talvella jäätynyt meri, hyvä majoituskapasiteetti ja vireä kaupunki lähellä luontoa, Anttila luettelee.

Kun kotikaupunkia katsoo vierain silmin, hoksaa yllättäviä asioita. Jäätynyt meri, lumi, luonnonläheisyys, turvallisuus ja väljyys ovat ylpeyden aiheita ja uniikki kokemus turistille, sanoo Anttila.

Nallikarin edustan jäätynyt meri vie Anttilan mukaan Aasiasta tulevilta turisteilta kirjaimellisesti jalat alta. Kuvia lumen peittämästä jäätyneestä merestä on saatettu nähdä lehdissä ja televisiossa.

– Kun kerron turistiryhmälle seisovamme jään päällä, se on kova juttu saatikka telamönkijän vetämä rekiajelu jäätä pitkin. Seuraava wau-efekti tulee siitä, kun jäähän kairataan reikä, istutaan jäällä ja pilkitään. Osa turisteista olettaa meren olevan pohjaan asti jäässä. Siinä ne sitten ”kököttävät” onnessaan kuin pikkulapset ja pilkkivät. Jäälle suuntautuvan retken huipennus on aivan vierestä väylää pitkin lipuva laiva. Ja kaikki nämä kokemukset kuvataan ja levitetään eteenpäin netissä.

Etenkin aasialaisille turisteille on tyypillistä jakaa kokemukset omissa some-kanavissa.

– Kun yksi innostuu, muut tulevat perässä, Anttila sanoo.

Anttila viittaa sanoillaan kiinalaisiin, japanilaisiin ja eurooppalaisiin, jotka ovat löytäneet Lapin ja mikseivät myös Oulun seudun.

Syöte, Rokua ja Kalajoki lähellä

Kahden tunnin ajomatkan päässä Oulusta käsillä on koko Suomi minikoossa, Anttila huomauttaa.

– On Syötteen Lappi, Rokuan järvi-Suomi, vaaramaisemat sekä maailman pohjoisin Unesco Geopark. Kalajoella on merellinen luonto ja saaristo. Oulusta 60 kilometriä pohjoiseen on Panuman porotila ja Oulussa on kaupunki, meri ja jokisuisto.

Vain yksi puuttuu, mutta se ei Anttilan mukaan ole ongelma.

– Joulupukkia meillä ei ole, mutta Syötteeltä ajaa ketterästi Rovaniemelle pukkia katsomaan. Keskieurooppalaiset eivät koe kahden tunnin matkaa minään.

Anttila on mukana Attractive Oulu Region -hankkeessa tekemässä Oulun seutua sekä Pohjois-Pohjanmaata tunnetuksi kansainvälisenä matkailukohteena.

Alueen toimijat ovat tehneet yhteistyötä tuotteistamalla alueiden palveluita kohdemaiden markkinoille sopiviksi. Nyt on aika kerätä sato ja toivottaa turistiryhmiä Japanista, Kiinasta, Venäjältä sekä Keski-Euroopasta ja Pohjois-Skandinaviasta tervetulleiksi ympäri vuoden.

Business Oulu vastaa hankkeessa kansainvälisestä markkinoinnista yhteistyössä Oulun Matkailu Oy:n kanssa.

Puhdas ilma ja rauha houkuttelevat

Talvimatkailu on hyvässä nosteessa Oulussa. Kasvua on etenkin Kiinasta, Venäjältä ja Saksasta sekä muun muassa Kreikasta ja Portugalista. Intia on myös nousussa, Anttila kertoo.

Miljoonakaupungista Ouluun tuleva turisti arvostaa Anttilan mukaan kaupungin väljyyttä, rauhaa, turvallisuutta, puhdasta ilmaa ja luonnon läheisyyttä, mutta myös keskustan palveluja, kauppoja ja ravintoloita.

– Lappi on sesonkiaikana tupella ja valumaa tulee myös tänne meille. Se pitää muistaa, että kaikkia turisteja Lappi ei välttämättä yksin kiinnosta.

Tammikuun aikana Nallikariin odotetaan venäläisiä turisteja, eurooppalaisia hieman myöhemmin.

– Osa tulee omin päin, osa matkanjärjestäjien kautta. Venäläiset turistit ovat kaupunki-ihmisiä, tykkäävät käydä kaupoissa ja syödä hyvin.

Anttila odottelee innolla Nallikarissa helmikuun lopussa pidettäviä Baltic Snow Call -lumenveistokilpailuja. Kutsukilpailuun on valittu kymmenen kansainvälisesti ansioitunutta kolmihenkistä joukkuetta Itämeren maista.

– Maineikkaita lumiveistäjiä ympäri maailmaa olisi halunnut tulla Ouluun, mutta jouduimme sanomaan tänä vuonna ei ja pitäytymään alkuperäisessä suunnitelmassa. Poikkeuksen tekee Kiina, joka on kutsuttu mukaan yhden kutsutun joukkueen tilalle. Sieltä on Kiinan joukkueen mukana tulossa kuvausryhmä, Anttila kertoo.

MAINOS

Lue lisää aiheesta

Kommentoi

Näytä kaikki kommentit (31)

Luonto tuottaa parempaa taidetta kuin kukaan ihminen. Moni on valmis maksamaan siitä, että näkee talvisen ihmemaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Jos aasialainen tai muualta tullut turisti haluaa palata kotiin iloisena, kannattaa käydä Oulussa masentumassa ja tylsistymässä. Siinäpä matkailuideaa, saa käyttää.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oululla on hyvä mahdollisuus kehittyä talvimatkailukaupunkina, niin kauan kuin lunta ja jäätä talvisin vielä on. Autenttisuus on kiinnostavaa, se vetää muissakin maissa. Jospa valittajat voisivat mennä pipo tiukalla pitämään kokousta turistireittien varrelle? Paikallisuutta sekin😉

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Valkeassa ja sen ympäristössä varsinkin on turvalisen tuntuista, lapsiperheet voi vaikka öisin mennä kesäkadulle piknikille juomaan kaakaota termospullosta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No tämä konsultti ei taida olla ihan täyspäinen. Oulussa ei ole eikä tule mitään millä vopisi matkailijoita houkutella. Oulu on ehkä Kemin jälkeen Suomen tylsin kaupunki.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan Ruskotunturin ykkösluokan laskettelukeskus, kaatopaikallahan se on, mutta ei ne turistit huomaa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Eläpähän sano. Ku kuitenki käyvät jo tuhansittain, että jotakin täytyy olla. Puretaan äkkiä pois mitä se ikinä onkin, että loppuu se ramppaaminen. Mutta voihan se olla, että mokomat vielä innostuvat katsomaan, että mikä se täällä mahtaa olla, mikä saa lehtien palstat takuuvarmasti täyttymään universumin happamimmilla kommenteilla...

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Aivan, tämä on siis myös monien nykyoululaisten käsitys. Mutta, mutta: Täällä ei tarvi ollakaan sellaista, mikä "eiralaisia" houkuttelisi. Sen sijaan meillä on vaikka mitä meille arkipäiväistä ja "tylsää", mikä on tänne suuresta maailmasta tuleville ainutlaatuista ja eksoottista. Mutta eipä tässä tarvikaan "eiralaisia" ym. vakuutella.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Niin... siellä Kemissähän on se Lumilinna, joka on kait kesälläkin siellä ja jäänmurtaja Sampo, joten sanoisin, ettei se nyt niin tylsä kaupunki taida ollakkaan. Kommentistasi päätellen et ole aivan vasta käynyt koko Kemissä. Matkailumielessä Kemi on paljon Oulua edellä ja aika hyvin näyttää vielä menevän. Kyllä Oulussa on matkailullista potentiaalia jos se vain kaivetaan esiin. Talvesta pitäville löytyy mm. jäätä ja lunta, eikä enää puutu kuin ne rohkeat ideat, joilla ne saadaan hyödynnettyä. Kesällä on jo festareita mutta se ei riitä vaan meillä on puhdasta luontoa ja vettä ihan kaupungin keskustassa, joita voitaisiin hyödyntää enemmän.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Luonnonläheisyys? Helsingissäkin on luonto lähempänä ja helposti saavutettavissa. Oulussa tarvii oman auton päästäkseen.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Onhan tuossa Kemi lumilinnoineen ja jäänmurtajineen aika lähellä, eikä Rovaniemi joulupukkeineenkaan kaukana ole kun siellä helposti käy päiväseltään. Pienesti alkuun omaa juttua tähän matkailusoppaan ja yhteistyötä naapureiden kanssa niin hyvä tulee. Vai käykö tässäkin niin, että muut ympärillä ehtii ensin kun Oulu ensin miettii ja sitten valittaa, jolloin muut alkaa toimia. Hyvänä esimerkkinä tässä on se Kalevala teemapuisto, joka nyt on menossa Tornioon ja myös menee, ?Teatriahan sinne on jo mennytkin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Mikä meri?? Pelkkää kura vettä. Oulu hokee aina jostain merestä mitä ei kummiskaan ole.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Oulusta puuttuu tai jos ei puutu niin ei ainakaan tuoda riitävästi esille niitä vetovoimatekijöitä, jotka ovat esim aasialaisten Lapin talvimatkailun kasvun taustalla, elikkä ensimmäisenä revontulet ja sitten aktiviteettejä jne. Todella harva aasialainen tulee "hiljaisuuden perässä", nämä matkailijat pelkäävät hiljaisuutta ja sen mukanaan tuomaa epävarmuuden tunnetta ja tämä on helppo ymmärtää kun miettii mistä nämä asiakkaat tulevat. Markkinoinnissa sinnepäin ei juuri kannata mainita hiljaisuutta. Aktiviteeteistä Huskyt on numero 1. Monenko Oululaisen hotellin respassa on mainos Husky-safarista tai monenko Oululaisen majoitusliikkeen nettisivuilla on kuva jossa revontulet ovat majoitusliikkeen yläpuolella ? Jutussa mainittu "valuma lapista" on harkitsematon lausahdus, väitän että yksikään matkailija joka ei saa esim Inarista huonetta jouluksi, kääntää katseet Ouluun ja muutoinkaan ei kannata laskea sen varaan, että Ouluun tulee asiakkaita, kun joku toinen paikka on täynnä. Lapin vetovoimatekijät löytyvät myös Norjasta, Ruotsista ja Kuolan niemimaalta, Murmanskista, jossa myös on huomannut mitä naapurissa tapahtuu. Jää, lumi ja luonnon läheisyys ovat "itsestään selvyyksiä", missä on Rovaniemen Arktikumia vastaava paikka Oulussa, Napapiiriä ei voi siirtää, mutta maailmalla on monta paikkaa jossa on samat muut elementit kuin napapiirillä joko luonnostaan tai keinotekoisesti ja kauppa käy. Talvimatkailuun TÄYTYY "satsata" jos halutaan että se kehittyy. Kun Kemiin ostettiin jäänmurtaja, moniko uskoi mitä se tuo tullessaan tai kun ensimmäinen lumilinna rakennettiin ja Oulustakin tehtiin bussimatkoja sinne, moniko uskoi sen tuovan alueelle sellaisen määrän majoitusvuorokausia kuin kuluvana talvena toteutuu. Nämä jutut on jo siis "keksitty", mutta tilaa uusille tai jalostetuille "jo keksityille" jutuille on ja kukaan ei voi sanoa etteikö hulluinkaan idea johtaisi haluttuun lopputulemaan kun sitä katsotaan 5 tai 10 vuoden kuluttua. Huvipuisto ei ole ollenkaan huono juttu. Uskoa, rohkeutta, oikein suunnattuja pelimerkkejä ja ripaus pitkäjännitteisyyttä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tätä nimenomaan tarvitaan nyt lisää. Ei tarvita niinkään rahaa tai uusia landioita, vaan oivallusta siitä, mitä meillä on. Se mikä meille on arkista - jopa tylsää, on 20 miljoonan asukkaan suurkaupungin asukkaalle eksoottista ja ainutlaatuista. Koko Suomi on luonnon satuihmemaa, ei pelkästään Lappi.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen täysin samaa mieltä. Pitäisi hankkia kehityskonsultteja sieltä mistä turistitkin tulee, niin osataan keskittyä oikeisiin asioihin.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ei meillä tarvita konsultteja tähän, vaan tavallisia paikallisia ihmisiä ja yrittäjiä, joilla on vähän avarampi näkemys kuin perinteinen "ei meillä mittään ole" -asenne. Tällainen näkemys kehittyy esim. silloin, kun on vähän nähnyt maailmaa kauempanakin kuin Haaparannassa.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti
Näytä kaikki kommentit (31)

Uutisvirta

56
Kanada-malja jo Kärppien kosketusetäisyydellä – Manner muistuttaa tamperelaisten vaarallisuudesta: ”Tappara on mestareita täynnä, eivätkä mestarit luovuta koskaan”
40
Sdp yhdistäisi sosiaaliturvan eri tasot: tuki olisi vastikkeellista ja työnteosta palkittaisiin
33
Sipilä: "Sote-uudistuksen vastustamiseen käytetyllä energialla lämmitettäisiin puoli Suomea"
31
Kaivattu maamerkki vai pompöösi pimentäjä? – Oulun torinrannan tornihotelli kirvoitti lukijoilta keskusteluryöpyn
29
Pääministeri esittäytyi: Kahta en vaihda, Kärppiä enkä keskustaa
24
Sebastian Aho liittyy Leijonien MM-kisaryhmään, myös Teräväinen joukkueeseen – "Leijonapaidan pukeminen on aina kunnia-asia"
23
Puheenaihe: Onko A1-kielen opiskelu jo ensimmäisellä luokalla perusteltua?

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Suuri sotaharjoitus 2021

202 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Suuri sotaharjoitus 2021

Suomellakin on oikeus suorittaa sotaharjoituksia omalla alueellaan ja kansainvälisillä vesillä ja kutsua mukaan ketä par... Lue lisää...
UMA

Jari ja sarjakuvat

Jari

22.4.

Naapurit

21.4.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image