Talous

En­nä­tyk­sel­li­sen suuri tavarajuna kuljettaa SSAB:n terästä Raahesta Hä­meen­lin­naan, juna on 690 metriä pitkä

VR aloitti uuden junan liikennöinnin vappuaattona. Arkistokuva. KUVA: Jukka-Pekka Moilanen
Talous 3.5.2018 13:25 | Päivitetty 3.5.2018 13:27
Kaleva

Massaltaan suurin kotimainen tavarajuna on aloittanut vapunaattona säännöllisessä liikenteessä Raahen ja Hämeenlinnan välillä.

Kyseessä 5 200 tonnia painava megajuna, joka kuljettaa teräskeloja Raahesta Hämeenlinnaan. Tähän asti keloja on kuljetettu kahdella junalla päivässä. Nyt kuljetus hoidetaan yhdellä junalla.

Uusi megajuna pystyy kuljettamaan kerrallaan jopa 3 800 tonnia terästä. Junassa on 52 vaunua, ja sen pituus vetureineen on 690 metriä. Vuosittainen suurjunan kuljetusmäärä on yli miljoona tonnia.

– Junakoon kasvu tuo tehokkuutta kuljetuksiin. Pystymme kuljettamaan enemmän tavaraa pienemmällä junamäärällä. Vaikutukset näkyvät koko kuljetusjärjestelmän tasolla, VR Transpointin rautatielogistiikan myynti- ja markkinointijohtaja Tero Kosonen kertoo.

Uuden toimintamallin taustalla ovat Pohjanmaan radan parannustyöt sekä akselipainon nosto 25 tonniin maaliskuun lopussa.

– Ratainfra mahdollistaa nyt suuremmat kantavuudet ja kuormakoot, ja haluamme hyödyntää tätä täysmääräisesti. Akselipainon korotus myös muilla pääreiteillä on tärkeää sekä kotimaiselle että kansainväliselle tavaraliikenteelle ja sitä kautta Suomen teollisuuden kilpailukyvylle, Kosonen toteaa.

Megajunan liikennöinti Raahesta Hämeenlinnaan alkoi 30. huhtikuuta. Kuljetuksissa on tarkoitus hyödyntää jatkossa myös VR Transpointin uusia sähkövetureita, jotka pystyvät vetämään aiempaa raskaampia tavarajunia.

Katso video megajunan matkasta:

Megajuna – massaltaan suurin kotimainen tavarajuna from VR Group on Vimeo.

MAINOS

Kommentoi

Pieniä on silakat joulukaloiksi. Maailman pisin säännöllisesti liikennöivä juna on todennäköisesti Etelä-Afrikassa Sishenin kaivoksilta Saldanhan satamaan kulkeva malmijuna, jolla on pituutta 4 100 metriä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Etelä-Afrikan juna on tosiaan pisin säännöllisesti ajettava malmijuna, mutta Kanadassa kulkee säännöllisesti 4200 metrisiä konttijunia.

Mainittakoon vielä että pisin juna koskaan oli Australiassa ajettu koemalmijuna. Pituus 7342 metriä, 8 kpl 6000hv vetureita, 682 vaunua. Kokonaispaino oli 99734 tonnia. Mutta tämä oli tosiaan koeajo eikä vakituinen ajo :)

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Veturi on jo lähes Hämeenlinnassa, kun viimeinen vaunu nytkähtää Raahesta liikkeelle

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Taitaa olla pisin ja painavin. Yleensä junassa 60 Vok vaunua. Pituutta yleensä idän Malmilla 873m ja painoa noin 5500 tonnia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Joo, onneksi Rinne kieltää hallitukseen päästessään myös kaivinkoneet. Yksi semmoinen vie sadan lapiomiehen työt.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Ainakaan näitä junia ei tarvi pestä tai puhdistaa, koska näyttää olevan niin likainen, mutta sehän on vain uusi suomalainen normaali.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

Paikallissää

Varoituksia voimassa!

Metsäpalovaroitus on voimassa koko maassa lukuun ottamatta Utsjoen, Inarin ja Enontekiön kuntia. Ruohikkopalojen vaara on suuri Pohjois-Lapissa.

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Poika ei halua mennä armeijaan

127 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Yh-äippien mollaus

Joo, se on todella omituista. Minut kasvatti yh-äiti ja olen menestynyt elämässäni erittäin hyvin. Tärkeintä ei ole se m... Lue lisää...
Typykkä!

Jari ja sarjakuvat

Jari

24.5.

Naapurit

26.5.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image