Mainos

Ranuan pakko luopua Valeska-jääkarhusta

Valeska-jääkarhu muuttaa Ranualta Saksaan Bremerhavenin eläinpuistoon. Valeska-jääkarhu muuttaa Ranualta Saksaan Bremerhavenin eläinpuistoon.
Risto Rasila
Pohjois-Suomi  29.3.2012 | Päivitetty 29.3.2012 | Timo Myllykoski Muuta tekstin kokoa -+

”Pakkorako”, kommentoi Ranuan eläinpuiston intendentti Mari Heikkilä edessä olevaa jääkarhunaaras Valeskan muuttoa Bremerhavenin eläinpuistoon Saksaan.

Seitsemänvuotias Valeska on asustellut Ranualla kesästä 2006 lähtien. Valeskan kaksoissisko Venus on Ranuan kuuluisan jääkarhunpennun äiti.

Valeska joutuu lähtemään, koska se on mahdollisesti raskaana. Naaras on paritellut useampaan otteeseen jääkarhu-uros Manassen, 22, kanssa.

Ranuan eläinpuisto pitäisi mielellään Valeskan ja sen mahdollisen pennun, jos se suinkin olisi mahdollista.

”Ongelma on siinä, että jos sieltä jäisi pentu meidän iloksi, meillä täytyisi olla yksi ylimääräinen aitaus. Äiti ja pentu tarvitsevat oman rauhansa ilman urosta, koska muuten uros syö sen pennun. Jonkun pitää lähteä, ja se on nyt Valeska”, Mari Heikkilä sanoo.

Katso tuore video Ranuan jääkarhunpennun lumileikeistä!

Lue lisää 29.03.2012 Kalevasta.

Lähetä kuva, video tai juttuvinkki viestinä puhelimellasi numeroon 13222 tai käytä lomaketta.

Mainos

Kommentit

18/18 kommenttia

Valeskaa ei pois Ranualta
3.4.2012 19:17

Jos ei Venuksen Pentu tuo tarpeeksi rahaa uuden aitauksen rakentamiseen, niin lähdetäänkö talkoilla se tekemään!? Varmasti riittää vapaaehtoisia. Valeska kuuluu Ranualle. Stressaantuisi raukka pitkästä muuttomatkasta ja menettäisi pentunsa.


The Beard
30.3.2012 10:56

Jos vaikka toisitte Cambridge Bay , lahdelle .
Olisi tilaa missä liikkua.


Ei ei ei !!!
29.3.2012 23:10

Ei saa lähettää Valeskaa pois! Valeska kuuluu Ranualle. Myös Valeskan mahdollinen Pentu! Nyt nopeasti vaan uutta aitausta rakentamaan! Tilaa varmasti on.


tint
29.3.2012 14:28

On kyllä peri suomalaista kommentointia taas tähänkin uutiseen...
minun minun minun, meidän meidän meidän...
Millähän tavalla luulette ranuan nykyisten karhujen sinne päätyneet. Ei niitä ainakaan mistää suomen metsistä sinne pyydystelty.


Tärkeän asian puolesta
29.3.2012 11:52

Ihmiset eivät oikein ymmärrä tätä koko konseptia: nykyajan eläintarhat ja puistot ovat verkostoituneet maailmanlaajuiseen ISIS-ohjelmaan (International Species Information System), jonka tarkoituksena on turvata erityisesti maailman uhanalaisten selkärankaislajien säilyminen. Osana tätä toimintaa on eläinten vaihdot, jotta kannat saadaan pidettyä elinvoimaisina riittävän ristisiittoisuuden ansiosta. Tässäkin tapauksessa Valeskan siirrosta oli jo sovittu, ja todennäköisesti siihen liittyy jotain vaihtokauppaa. ISIS-ohjelma on erittäin arvokas erityisesti suurten kissapetojen, mutta myös esim. jääkarhun suojelussa. Lisätietoa löytyy ohjelman webbisivuilta www.isis.org. Sieltä löytyy myös muuten Ranuan tiedot osana kansainvälistä verkostoa.


tito
6.1.2013 11:02

Juuri näin. Kiteytit hyvin asian. Kiitos. :)


Zoomaniac
29.3.2012 11:30

Mitäs jos rakentaisitte sen uuden aitauksen niilllä rahoilla, joita uusi pentu tuo?! Kyllä on omituista toimintaa Ranuan eläinpuistossa. Ai niin, sehän onkin kunnan ylläpitämä yritys, tämä selittää kaiken. Ranuan eläinpuisto pitäisi yksityistää niin siellä tapahtuisi jotain kehitystä!


kanta-asiakas
29.3.2012 11:28

Pitäkää Valeska! Suomessa on parhaat eläintarhaolot jääkarhuille. Ranuan eläinpuisto tarttee muutenkin uudistusta ja laajennusta kun tulee siellä joka vuosi käytyä ja se on aina sama.


Puumin isäntä
29.3.2012 09:35

Kerätkää pennun avulla rahat uuteen aitaukseen. Pitäisi se olla varapentu, jos käy niinkuin Knutille Saksassa. Ei sinne kannate sitä antaa, ei ne siellä bratwurstilla kauaa elä.


Pessimisti
29.3.2012 09:28

Taitaapa olla muutto sellainen stressi karhuparalle, että tulee keskenmeno.


Ads by google, kommentit jatkuvat alla
Kolmessa
29.3.2012 09:15

Kyllä kolmessakin on ihan riittävästi jääkarhua puistoon .


Investointia
29.3.2012 08:12

Pienellä työllä rakentaa uuden aitauksen?


Jaa
29.3.2012 08:11

Taitaa olla ainoa syy raha? Paljonko saatte tiineenä olevasta jääkarhusta?


tito
6.1.2013 11:04

Eläintarha vaihtojen välillä ei liiku rahaa laisinkaan. Tiedoksi vain....


Pakko
29.3.2012 08:06

Pakko ei ole, kuin köyhän kuolema sanotaan jo sanaslaskussa. Olisiko pitänyt ottaa huomioon jo vähän aikaisemmin. Tuttuakin tutumpaa amatöörien puuhastelua Suomi nimisessä valtiossa.


Jahans
29.3.2012 07:51

Hei hei Valeska.


Pipu
29.3.2012 07:37

No pakkoko ne oli päästää parittelemaan?! :-O


joku
29.3.2012 08:11

No ei kai niitä voitu estää jos ne kerran samassa aitauksessa elelee.


Mainos
Mainos
Galleriat »|Pohjois-Suomi
Mainos
Uusimmat » | Pohjois-Suomi Down Up
Mainos
Mainos
stats-image
Takaisin ylös