Pohjois-Suomi

Portti avautuu suoraan Valkoiseen helvettiin – "Ivalon testikeskus on ylivertainen paikka"

Portti johtaa maailman mittakaavassa ainutlaatuiselle testialueelle, Nokian Renkaiden White Hell -rengaskeskukseen Ivalossa.
Pohjois-Suomi 22.2.2018 19:52
Pekka Virtanen

Nokian Renkaiden omistama, kaikkiaan 1129 jalkapallokentän kokoinen White Hell -testikeskus on maailman suurin ja monipuolisin talvirenkaiden testialue. 

Noin 700 hehtaarin alueella on muun muassa yli 100 testiratakilometriä, yli 30 erilaista testirataa ja 700 metriä pitkä jäähalli, jossa renkaita voidaan testata jääpinnalla säiltä ja ilmojen vaihteluilta suojassa.

– Ivalon testikeskus on ylivertainen paikka. Mikään kone tai sisällä tehtävä työ ei päihitä testausta näissä olosuhteissa, teknisen asiakaspalvelun päällikkö Matti Morri vakuuttaa.

Uuden talvirenkaan kehitystyö kestää 2–4 vuotta. White Hellissä testataan marras–toukokuun välillä yli 20 000 talvirengasta ja ajetaan yli 40 000 testikilometriä. Tarkkoja toistoja vaativissa testeissä käytetään robottiautoja.

Matti Morrin mukaan renkaiden kehitystyössä ei koskaan saavuteta huippua, vaan rengas on aina jollakin tasolla kompromissi.

– Kun lisätään panostusta johonkin ominaisuuteen – esimerkiksi kulutuskestävyyteen, märkäpitoon tai jääpitoon – niin se on pois jostakin muusta ominaisuudesta. Sellaista rengasta ei ole eikä tule, missä kaikki ominaisuudet olisivat ehdotonta huippua.

Trafin tuoreen kyselytutkimuksen mukaan suomalaisten tärkein talvirenkaan valintakriteeri on jääpito. Sitä arvostavat varsinkin nastarenkailla ajavat, mutta myös kitkakumeja käyttävät. Kitkoilla ajaa yksi viidestä kuljettajasta.

MAINOS

Kommentoi

Tuleppas Ivaloon keskellä talvea etsimään sulia teitä? Kyllä täällä lapissa ajan, ja tulen aina ajamaan nastarenkailla.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen lukenut vuosikymmenet rengastestejä ja Nokia voittaa lähes aina. Kun katselee muiden maiden testejä on Nokia keskikastia varsinki kulutuskestävyydessä. Nastarenkaiden julmettu tyrkyttäminen aiheuttaa maantieverkoston kulumisen pilalle parissa vuodessa. Lisäksi hiukkaset aiheuttavat ihmisten ennenaikaisen kuoleman. Talvellakin päätiet ovat paljaat tai hiekoitettu. Risteykset ovat jäisiä ja nastarenkaat pyörii niissä tyhjää kuten kitkarenkaatkin, tosin äänekkäämmin. Lisäksi on huomattava, että kaikki ajavat enemmän tai vähemmän vanhoilla renkailla, joten uuden renkaan tiedot on harhaanjohtavia.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Olen monet vuodet ostanut hankook renkaita, tehdäänköhän ne Nokian tehtaalla kun on niin hyviä.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Vaihdoin viime kesänä autoa, ja tässä on Nokian nastat alla. Edellisessä autossani oli Hankookin nastat. Pakko sanoa että ainakaan minä en huomaa ajossa mitään eroa vaikka näiden Nokialaisten OVH on tuplat Hankookkiin verrattuna.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Viitattiinko jutussa tavanomaisiin vai amerikkalaisessa jalkapallossa köytettäviin kenttiin? Entä montako norsua kyseinen testikeskus painaa?

Eikö me täällä voitaisi pysyä oikeissa mittayksiköissä ja jättää turhanpäiväiset jalkapallokenttävertaukset amerikkalaisille lajitovereillemme.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Kyllähän siellä oli hehtaareissakin pinta-ala ilmaistu. Ja tuoko se tosiaan oli se olennaisin asia joka jäi mieltä painamaan.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Tietäjät erottaa kyllä lajin toisesta. Ei kaikkea tarvitse vääntää rautalangasta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Silläkö ne Nokia renkaat ovat niin huonoja. Osti maasturiin Nokialaiset joissa ei ole talviptoa vaikka on muka nasta.Kuvio on kuin kesärenkaassa jolloin lumipitokinon kesärenkaan luokkaa jne

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Harmi että testit tehdään euroopan viimeisimmillä erämaa alueilla. Ei kovin ekologista.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No mitäpä luulet paljon ois mahtanu maksaa Espoosta tuo 700 hehtaaria testisluetta?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

No mitäpä luulet olisko Espoossa yhtä otolliset sääolosuhteet talvirenkaiden testaamiseen?

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Lemmenjoen kansallispuisto 2850 km2. Urho Kekkosen kansallispuisto 2550 km2. Kaldoavin erämaa 2924 km2. Hammastunturin erämaa 1825 km2. Muotkatunturin erämaa 1570 km2. Kevon luonnonpuisto 712 km2.

700 hehtaaria = 7 neliökilometria.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Paljonko tuosta on kiinteistövero? Erikseen maasta ja rakennuksista, kitOOS!

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Talousmetsien ja 60-luvun avohakkuualueiden keskellä. No onhan se tietysti nyky mitta puun mukaan sitä. 15 km lähimmästä asutuksesta.

Vastaa Ilmoita asiaton viesti

Uutisvirta

106
Nämä kuusi asiaa jokaisen kuuluisi tietää taksiuudistuksesta – "Asiakkaalta vaaditaan nyt erilaista vastuuta"
41
Oulun joukkoliikenne ei toimi keskustan ulkopuolella Lukijalta
29
Kysyimme, mihin aikaan nurmikkoa on soveliasta leikata? – "Asiasta ei ole olemassa mitään varsinaista lakia"
26
SAK:n hallitus koolle harkitsemaan vastatoimia hallituksen aikeille – tähtäimessä erityisesti perusteettomat määräaikaisuudet
22
Poliisi valvoi tehostetusti huumausaineiden katukauppaa Oulussa ja Kalajoella – alaikäisiä käyttäjiä kiinni
17
Motocrosspyörän kuljettaja kaahasi moottoripyöräpoliisilta karkuun Kalajoella – poliisi kaipaa vihjeitä
16
Pitkään eduskunnassa ollut Erkki Pulliainen pohtii yhä ydinvoimarakentamista ja kaivostoiminnan vaikutuksia luontoon

Etusivulla nyt

Paikallissää

Juttutupa

Kuumin keskustelu nyt

Mitä ajattelet Venäjästä?

220 viestiä | Lue keskustelu

Päivän tykätyin viesti

Ministeri Lindströmin sydän

Hataratpa sinun tiedot on, sillä on suuri osa työttömistä ei saa Kelan/sossun kautta mitään korvausta leikkatuista päivä... Lue lisää...
Ei ihan pikku juttu.

Jari ja sarjakuvat

Jari

23.6.

Naapurit

25.6.
;

Uutiset osastoittain

Palvelemme sinua

Asiakaspalvelumme auttaa sinua mielellään Kalevan tilausasioissa ja muissa lukijan palveluissa.

Asiakaspalvelu

(08) 5377 610 (ma-pe 9-16)

www.kaleva.fi/asiakaspalvelu

Kalevan medioilla tavoitat 331 000 lukijaa.

Yrityspalvelut

(08) 5377 180

www.kaleva.fi/yrityspalvelut


stats-image